Gevangen in gedachten

Hij zit daar in zijn stoel, alleen met zijn gedachten. Herinneringen komen in flarden voorbij. Dan hoort hij een stem. ‘Pap?!’ Hij opent zijn ogen en ziet zijn zoon zitten. ‘Wil je wat drinken?’ Hij denkt na. Dan bedenkt hij zich dat hij nog boodschappen moet doen. ‘Zal ik koffie voor je halen? Ja, dat doe ik.’ Hij kijkt op, ja koffie, dat is prima.
De koffie wordt met een klap op tafel neergezet. Hij schrikt ervan. Zijn gedachten waren allang niet meer bij het hier en nu, hij dacht aan vroeger. Hij drinkt van zijn koffie en kijkt wat om zich heen.


‘Waar ben ik? Wat doe ik hier?’ vraagt hij. Een angstig gevoel bekruipt hem. ‘Ik wil hier weg! Ik wil hier niet zijn!’ zegt hij op een boze toon. Zijn zoon stelt hem vervolgens gerust. ‘Er wordt goed voor je gezorgd hier pap. Je kan niet meer voor jezelf zorgen.’
Het maakt hem verdrietig en boos. Hij wil hier helemaal niet zijn, hij wil naar huis. Dan denkt hij even goed na. Heeft hij eigenlijk nog wel een huis? Hij kan het zich niet herinneren. Vervolgens kijkt hij op en ziet zijn zoon zitten. Hé, wat leuk, zijn zoon is op visite. ‘Ben je er al lang?’ vraagt hij. Zijn zoon vertelt dat ze daar al een tijdje samen zitten en koffie hebben gedronken. Hij kan het zich niet herinneren.
‘Kom je me hier weghalen?’
‘Nee pap, jij moet hier blijven, hier kunnen ze goed voor je zorgen.’ Hij moet dus hier blijven, in dit verschrikkelijke… Ja, wat is dit eigenlijk? ‘Maar ik wil naar huis!’ ‘Dat kan niet pap,’ zegt zijn zoon en kijkt hem met een blik vol medelijden aan. Het maakt hem verdrietig en boos. Dan dwalen zijn gedachten weer af, over de weg naar het verleden.

8 gedachtes over “Gevangen in gedachten

Geef een reactie

