De droom van de leeuw

… brengt een raadsel met zich mee.

Laatst las ik het boek ‘De droom van de leeuw’ van Arthur Japin. Ik heb dit boek gekocht op een tweedehands boekenmarkt, waarvan de opbrengst naar een goed doel ging. Ik vond het een prachtig boek en daarnaast stuitte ik nog op iets leuks.

Het verhaal speelt zich af in Rome. Rome, een stad die ik bezocht heb toen ik op de middelbare school zat. Ik vond het echt een prachtige stad en vind boeken bij voorbaat al mooi als ze zich in Rome afspelen.

Twee jonge Nederlandse acteurs, Gala en Maxim, gaan in Rome op zoek naar het geluk. Ze hopen een baan te vinden in de filmindustrie. Het is hun grootste droom om een rol te bemachtigen in een film van de beroemde regisseur Snaporaz. Gala wordt Snaporaz zijn laatste passie en tijdens zijn ziektebed beschrijft hij haar verhaal.
Liefde speelt een belangrijke rol in het verhaal, de ingewikkelde liefde tussen Maxim en Gala, de liefde tussen Gala en Snaporaz. Maar ook de liefde voor de film en de liefde voor de stad Rome.

2013-03-30 13.52.23

Ik las het boek met veel plezier. Op gegeven moment sloeg ik het weer open en vond een bonnetje. Aan de hand van die bonnetje kon ik herleiden dat het boek op 21-12-2007 is gekocht op Schiphol. Op de achterkant van de bon staan aantekeningen, in het Duits. Ik vermoed dat dit stations en trein tijden in Duitsland zijn.

Het is mij een raadsel waarom er aantekeningen in het Duits op de bon staan. Ik denk dat het boek door mensen uit Duitsland is gekocht, maar waarom kopen ze dan een Nederlands boek? Zijn ze misschien bij familie in Nederland op bezoek geweest en kunnen ze daardoor Nederlands lezen? Hebben ze Nederlands geleerd omdat ze hier regelmatig op vakantie komen? Of zit er misschien een spannend verhaal achter?

Wat denk jij?

Bron afbeelding: eigen afbeelding. (Klik op de afbeelding voor een vergroting.)

3 gedachtes over “De droom van de leeuw

Geef een reactie

