Helende handen

‘Helende handen’, een boek geschreven door Konsalik, wat komt uit het jaar 1985. Ik kwam het toevallig tegen in de kast en besloot het te gaan lezen.

Het verhaal gaat over een dame van Russische afkomst, die in Duitsland woont. Haar moeder blijkt ernstig ziek te zijn. Zij laat zich echter niet door een arts behandelen, maar door haar dochter. De handen van haar dochter kunnen namelijk een bepaalde straling uitzenden waarmee ze mensen kan genezen. Na een aantal weken behandelen lukt het haar inderdaad om haar moeder te genezen.

Eerder heeft zij ook al mensen genezen. Haar eigen huisarts, maar ook mensen die in haar tapijtwinkel langskwamen. Wanneer dit verhaal naar buiten komt veroorzaakt het een hoop opschudding. In eerste instantie alleen in het dorp, maar al snel zijn ook omringende landen op de hoogte. Met name de medische wereld is fel tegen deze manier van behandelen.

Ik vond het boek niet alleen erg mooi om te lezen, maar ook erg interessant. Het verhaal wordt op een mooie manier beschreven en neemt je helemaal mee. Hoewel dit maar op de achtergrond gebeurt, worden verschillende relaties beschreven in het boek. En ook de liefde kan niet helemaal ontbreken natuurlijk.

Wat ik interessant vind aan het boek is het ethische gedeelte. Het boek speelt zich al heel wat jaren geleden af. Toentertijd veroorzaakte het in de medische wereld een hoop opschudding, wanneer iemand met verhalen over genezing door bio-energetische straling aankwam. In deze tijd worden deze, en andere alternatieve geneeswijzen meer en meer geaccepteerd. Maar toch blijven deze manieren vaak wel een ‘issue’ in de medische wereld. Het is nog steeds zo dat dingen wetenschappelijk bewezen moeten worden.

Zelf zal ik altijd eerst een arts raadplegen als ik klachten heb. Wanneer een arts mij echter niet verder kan helpen, sta ik zeker open voor alternatieve geneeswijzen. Als het helpt, helpt het. En waar dat dan precies door komt, door een bepaalde energie, op een psychische manier of aan de hand van een placebo-effect, dat maakt me dan niet zoveel uit.

Hoe denken jullie hierover?

Bron afbeelding

11 gedachtes over “Helende handen

  1. ik ben ervan overtuigd dat bepaalde alternatieve geneeswijzen klachten kunnen verminderen
    Maar of ze op zich even doeltreffend zijn als de reguliere geneeskunde betwijfel ik…

  2. Dat boek ziet er inderdaad super interessant uit. Ik ga ook altijd eerst naar de reguliere geneeskunde, maar mocht die niet kunnen helpen, ga ik wel op zoek naar alternatieve oplossingen.

  3. Ik heb zelf met mijn vermoeidheid wel eens aan alternatieve geneeskunde gedaan, acupunctuur en kranieosocraal therapie (ik heb geen idee hoe je het schrijft) Bij mij werkte acupunctuur voor geen meter en voelde me er in en in slechter door, en die andere therapie heeft bij mij 1 keertje geholpen en de 2e keer voelde ik me weer slechter. Ik geloof er eerlijk gezegd dus niet meer zo in.

  4. Lijkt me een mooi boek! Ik heb er ook wel enigszins ervaring mee, want ik ben een tijdje onder behandeling geweest van een osteopaat en die masseerde en voelde op allerlei manieren een soort van acupressuur. In de periode dat ik bij hem liep, ging het wel echt beter met me. Ik denk dus zeker dat het mogelijk is, en ik zou er ook gewoon voor open staan. Als het echt werkt, dan is dat alleen maar mooi en bijzonder, want het getuigt van iemands kracht en vermogens, vind ik.

Geef een reactie

