Lezen, lezen, lezen…

Lezen, ik hou ervan! Ik lees het hele jaar door en begon er al mee toen ik vier was. Ik vind eigenlijk heel veel verschillende genres leuk om te lezen. Je vindt dus heel wat verschillende soorten boeken terug in mijn boekenkast. De afgelopen tijd heb ik ook weer een aantal boeken gelezen, die ik graag met jullie wil delen.

J.K. Rowling – Een goede raad
IMG_20130303_142320Wil je een Harry Potter-achtig boek lezen? Dan raad ik je af om dit boek te gaan lezen. Want hoewel dit boek is geschreven door de schrijfster van de Harry Potter reeks, is dit boek totaal anders. Ik ben het daarom zonder verwachtingen gaan lezen. Het boek gaat over een kleine gemeenschap in Engelse Pagford, waar opeens een lid van de gemeenteraad overlijdt. Door de naderende verkiezingen lijdt dit tot een ware strijd in dorp. Gedurende het verhaal komene verschillende verhaallijnen, en daarmee conflicten binnen de gemeenschap, naar voren.
Hoewel ik veel negatieve resencies voorbij heb zien komen, vind ik het een mooi boek. Halverwege wordt het wel een beetje langdradig, maar over het algemeen heeft het boek mij goed weten te boeien. Het einde is alleen wel heel erg sneu. Daar kan ik dan weer niet zo goed tegen

J. Bernlef – Hersenschimmen
Dit boek vind ik heel erg bijzonder. Het verhaal wordt verteld door Maarten, een man uit Nederland, die nu in de Verenigde Staten woont. Hij is inmiddels 71 jaar oud en begint met dementeren. Naarmate het verhaal vordert, wordt zijn situatie steeds slechter. In het begin kan hij zijn dementie nog goed verdoezelen, wanneer hij bijvoorbeeld de weg kwijt raakt tijdens het uitlaten van de hond. Later gaat hij echter steeds meer en meer vergeten en herkent zichzelf op gegeven moment niet meer.
Ik denk dat dit boek heel erg goed weergeeft hoe het voelt om dement te worden. Ik vind het dan ook erg knap geschreven van Bernlef. Ken je iemand die dementeert? Dan is dit boek zeker een aanrader. Zo niet, dan is het evengoed een erg mooi boek om te lezen.

A.F.Th. van der Heijden – Tonio
IMG_20130101_152325Dit boek heeft Van der Heijden eigenlijk geschreven als een soort ode aan zijn zoon. Zijn zoon die hij verloren heeft, omdat hij na een verkeersongeluk om het leven kwam. Hoewel het een verdrietig boek is, is het ook erg mooi. Van der Heijden heeft op een mooie manier beschreven hoe hij met dit grote verlies om is gegaan. Hij is vooral bezig met de vraag hoe Tonio zijn laatste uren doorgemaakt heeft en hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Gedurende het verhaal wordt alles hem steeds duidelijker.

Welk boek móet ik volgens jou echt gelezen hebben?

13 gedachtes over “Lezen, lezen, lezen…

  1. Ik ben echt een boekenwurm haha! Ik lees zoveel boeken eigenlijk.. Ik vond Memoirs of a Geisha heel mooi, en Haar naam was Sarah, en Schindlers list ook! Ik lees eigenlijk van alles haha, maar deze 3 boeken vind ik wel erg mooi en aangrijpend ook.

  2. De onderste twee boeken staan al ’n tijdje op mijn leeslijst 🙂 Dat van Rowling wil ik eigenlijk niet lezen omdat ik bang ben dat ik teleurgesteld zal zijn.
    Wat je zeker moet lezen is ‘De engelenmaker’ van Stefan Brijs! Ik vind persoonlijk dat boek dat mooi in het rijtje past. (En als je dat al gelezen hebt, dan ‘Arend’ van dezelfde auteur).
    Of Murakami eens lezen, dat is mijn absolute lievelingsauteur, maar je moet er wel aan zijn. ‘Norwegian Wood’ is zijn meest normale werk – echt prachtig! Op basis van de keuze hierboven denk ik dat je het ook wel mooi zult vinden.

      • Als je op mijn blog Murakami intypt bij zoektermen, dan krijg je een handjevol lovende posts over hem 😉 Als je eenmaal verkocht bent, wil je bijna niets anders meer – haha! Ik hoop echt dat je die boeken mooi zult vinden!

  3. Hersenschimmen is inderdaad een erg goed boek. Ik heb het gelezen voor mijn eindexamen VWO en het heeft erg veel indruk gemaakt. De overige boeken heb ik nog niet gelezen…
    Zelf heb ik zo geen aanraders voor je; ik lees te veel boeken en ik vind er veel te veel leuk dus ik kan geen favorieten kiezen…

Geef een reactie

