Voetbal, een uitleg

Voetbal, ik vind het leuk! Als klein meisje was ik altijd al aan het voetballen. Ik wilde zelfs heel erg graag op voetbal. Mijn timing om hiernaar te vragen was alleen niet erg handig. Zoiets moet je niet vragen als je net een aantal weken daarvoor je enkelbanden hebt gescheurd tijdens… juist, een potje voetbal. Ik hield het dus maar bij voetballen op het plein, wat ik jaren heb volgehouden. Later, toen ik op de middelbare school zat, vroegen vrienden nog wel eens of ik in hun team wilde komen spelen. Op dat moment had ik er niet meer zo’n zin in. Een potje voetbal vond ik heerlijk, maar rondjes rennen om het veld? Nee, dat zag ik niet zitten. Vervolgens gaf mijn enkel het op en sindsdien heb ik niet meer kunnen voetballen. Mijn voetbalcarrière is dus helaas nooit van de grond gekomen.

Nu houd ik het bij het kijken van voetbal op tv. Ik volg het niet super intensief allemaal, maar vind het vaak wel leuk om te kijken. Nu zijn er nogal wat misvattingen over de verschillende voetbaltermen. Want wat is nu bijvoorbeeld buitenspel? Dat ga ik je allemaal uitleggen!

Vrije trap
Het leukste van voetbal is natuurlijk het trappen naar elkaars schenen. Wanneer je een vrije trap mag nemen, mag je een willekeurige speler uitkiezen en die zo hard mogelijk een trap geven. Is dat even leuk?!

Corner
Toch zit er ook een andere kant aan de vrije trap. Wanneer je dit niet op de juiste manier doet krijg je straf en moet je in de hoek. En wat is het Engelse woord voor hoek? Juist!

Buitenspel
Als je voor straf in de hoek staat kan je niet meer deelnemen aan het spel. Je staat dan dus buitenspel! Ik vraag me af wat er nou zo ingewikkeld is aan het uitleggen van buitenspel. Ik vond het vrij simpel.

De moraal van dit verhaal? Dit weekend wordt het één groot feest in Amsterdam, want Ajax wordt kampioen!

Bron afbeelding

17 gedachtes over “Voetbal, een uitleg

  1. Volgens mij heb ik ooit nog gevoetbald tegen dames die van jou de vrije trap uitgelegd hadden gekregen. Het is nooit meer goed gekomen met mijn schenen. 🙂

  2. Ik heb vroeger 1,5 jaar op voetbal gezeten. Mijn vader vond het geweldig dat hij toch langs het veld stond ondanks (dankzij) zijn 2 dochters. Nu vind ik er geen bal meer aan. Ik heb een overdosis gehad denk ik. 🙂

  3. Leuk verhaal, hier een vriend die voetbalt, zelf veel kijkt en dus kijk ik mee, en een dochter die in September 6 word en dan op voetbal gaat. We hadden eigenlijk gezegd als je diploma a hebt dan mag het, maar hier in Noord Holland hanteren ze in het zwembad andere termijnen en kan het nog 1,5 jaar duren voor ze a heeft, en ze wil zoooo graag, dus als verrassing mag ze straks.

  4. Pingback: Nederland wordt Kampioen | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

