Bijzonder vrijwilligerswerk

Al eerder vertelde ik over het vrijwilligerswerk dat ik doe. Ik vind het nog steeds erg leuk om te doen en heb het zeker naar mijn zin. Bovendien doe ik er sinds kort iets bij. Ik geef een computercursus voor beginners aan verschillende geïnteresseerden. Ik heb nu twee lessen gegeven en vind het erg leuk om te doen. Ik heb gezellige cursisten dus er wordt ook heel wat afgekletst.

Vandaag was ik echter weer werkzaam in het winkeltje. We hebben inmiddels meerdere vrijwillige medewerkers, afkomstig uit verschillende culturen en van verschillende leeftijden. Erg leuk om zo nieuwe mensen en andere culturen te leren kennen. Daarnaast hebben we ook een aantal ‘vaste klanten’. Dames die regelmatig even een kijkje komen nemen en een praatje komen maken.

Vandaag kwam er een vrouw langs die afkomstig is uit Somalië. Ik had haar nooit eerder gezien. Ze vroeg of ze bij ons mocht komen zitten om te praten, zodat ze haar Nederlands kan verbeteren. Aangezien we met dit project uiteindelijk ook plek willen worden waar mensen gezellig bijeen kunnen komen om te kletsen en wat te drinken, zeiden we daar ja op. Bovendien vind ik het knap van haar dat ze zomaar binnenstapt, contact zoekt en aangeeft haar Nederlands te willen verbeteren.

We raakten dus in gesprek en hadden het op gegeven moment over haar familie. Ik vroeg of ze een partner had waarop ze antwoordde dat haar man dood was. Ik schrok daar best van en zei ook dat ik dat erg voor haar vond. Zij antwoordde echter dat ze het niet erg vond. Het was blijkbaar zijn tijd om te gaan en daar had ze vrede mee. Hij was nu bij Allah. Zelf ben ik niet gelovig, maar ik vond dit wel een mooie gedachte. Ik denk dat deze gedachte het voor mensen een klein beetje gemakkelijker kan maken om met iemand zijn overlijden om te gaan.

Daarnaast vertelde ze dat haar drie zonen in de oorlog zijn omgekomen in Somalië. Deze vrouw heeft dus behoorlijk wat meegemaakt. En toch had zij een glimlach op haar gezicht. Ze vertelde over haar nichtje dat bij haar woont en waar zij de zorg voor heeft. Ze vertelde over haar dochter die vlakbij woont en al kinderen heeft. Vol trots vertelde ze dat ze al oma is.

Dit is één van de grootste redenen waarom ik dit vrijwilligerswerk zo leuk vind om te doen. Het is mooi en interessant om verhalen van en over mensen te horen. Het is fijn om mensen ergens mee te kunnen helpen. Het is leuk om meer te weten te komen over andere culturen. Het is bijzonder dat mensen hun verhaal aan je toevertrouwen.

Bron afbeelding

29 gedachtes over “Bijzonder vrijwilligerswerk

  1. Mooi zeg. Lijkt me erg bijzonder om zulke ervaringen en verhalen te horen uit verschillende landen en culturen. Ik doe ook vrijwilligerswerk, maar dan met kinderen. Ook erg leuk en erg dankbaar.

  2. Wat goed zeg dit. Ik ben leider van een voetbalelftal en ben zes jaar lang penningmeester geweest. Later, als ik wat meer tijd heb, dan wil ik ook nog wel wat anders gaan doen op vrijwilligersgebied, maar heb nog even geen idee wat.

  3. Echt zo goed van je dat je dit doet. Zodra t mijn tijd is voor vrijwilligerswerk wil ik denk iets doen voor ‘de Zonnebloem’.
    Maar goed van je dat je er ruimte voor maakt in je leven.

  4. Toch wel heftig om dat van haar de horen zo.. Mooi geschreven! Ik wil misschien dit jaar vrijwilligerswerk gaan doen, maar ik moet de keuze nog maken tussen school of niet.. moeilijk moeilijk..

  5. Heb net ook even je andere stukje over je vrijwilligerswerk zitten lezen. Mooi dat je dat naast je studie MDW doet. In mijn vrijwilligerswerk heb ik ook veel met andere culturen te maken en ja, ook ik vind dat ik daar veel van kan leren ……. het maakt het leven kleurrijker en ik houd van kleur.

    Trouwens, mooi blog heb je.

  6. Pingback: Vrijwillig thee drinken | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

