Bloggen doe je zo!

Bloggen doe je zo

Regelmatig lees ik blogs waarin tips worden gegeven om je blog te verbeteren en meer bezoekers te krijgen. Kan je het best elke dag bloggen? Hoe lang moet je post zijn? Waar moet je absoluut niet over bloggen? Ik vind dat altijd erg interessant om te lezen, maar uiteindelijk doe ik er helemaal niks mee.

Wanneer je begint met bloggen kan je je het best richten op een bepaalde niche. Daar gaat het bij mij dus al fout. Ik schrijf gewoon over wat ik leuk vind en wat mij bezighoud. De ene keer is dat een mooi concert of bepaalde muziek. De andere keer is dat een tv programma dat je gezien móet hebben. Dan weer laat ik weten welke boeken ik gelezen heb en wat ik daar van vond. Of ik vertel over mijn studie. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het zou natuurlijk het beste zijn om regelmatig te bloggen, zodat je lezers weten wanneer ze een nieuwe post kunnen verwachten. Daarom kan je ook het beste je blog altijd om dezelfde tijd online zetten. Iets wat ik dus absoluut niet doe. Ik schrijf een blog wanneer ik zin en inspiratie heb en gooi hem dan meteen online. Heb ik veel inspiratie? Dan schrijf ik soms enkele blogjes vooruit, maar dat gebeurt niet heel erg vaak. Heb ik geen inspiratie? Dan schrijf ik gewoon helemaal niks. En ook als ik ziek(jes) ben blijft het hier stil.

Dan kan je er op verschillende manieren nog voor zorgen dat je blog makkelijk gevonden wordt. SEO is een term die hierbij vaak naar voren komt. Eerlijk gezegd snap ik daar niet veel van en doe ik hier dus ook helemaal niks mee. Hoewel, volgens mij hoort het gebruiken van tags hier ook bij. Die gebruik ik dan weer wél. Maar mijn blog optimaal vindbaar maken? Nee, daar doe ik geen moeite voor.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben een slechte blogger!

(En zoals je ziet gaat foto’s maken me ook niet erg goed af.)

40 gedachtes over “Bloggen doe je zo!

  1. Bij mij wisselt het. Het gaat op dit moment wel redelijk, ik plaats om de dag wat. Niche’s geloof ik niet in :). Anyway, gelukkig volg ik je op Bloglovin’ zodat ik wel gewoon je posts zie verschijnen als ze online komen.

  2. Overigens wat ik nog wilde zeggen: het kan helpen jezelf deadlines op te leggen. Schrijven is niet iets wat je moet afdwingen, denk ik, maar de motivatie om te beginnen wellicht wel. Ik merk nu ook aan mijn bezoekersaantallen dat serieus bezig zijn met schrijven en regelmaat echt helpen.

  3. Ik ben het helemaal met je eens. Ik lees ook wel eens van die artikeltjes met tips om je blog te verbeteren of om meer bezoekers te krijgen, maar het moet echt een hele slimme tip zijn wil het bij mij blijven hangen. Over het algemeen blog ik ook gewoon wanneer ik zin heb en als ik veel tijd omhanden heb, plan ik blogjes in zodat ik mijn bezoekers toch een vast aanbod kan voorschotelen. Met SEO doe ik ook eigenlijk vrijwel niks, ik kijk wel eens naar de zoektermen maar dat is meer omdat daar vaak grappige dingen tussen zitten die weer inspiratie leveren voor een blog, dus ja.

  4. Als ik probeer om rekening te houden met zo’n tips, gaat het bloggen me vaak veel minder af dan tevoren. Zo probeer ik mijn blog momenteel echt te beperken tot één niche, maar dat lukt me niet altijd even goed en de inspiratie laat momenteel een beetje op zich wachten. Kan gebeuren denk ik dan – hij komt wel weer terug 🙂
    Maak je daar maar geen zorgen over en blog maar gewoon verder ^^

  5. Ik ben net zo’n slechte blogger al schrijf ik wel elke dag wat en kan ik met dank aan WordPress ook dagelijks rond hetzelfde tijdstip publiceren. Maar dat aan een niche houden is aan mij echt niet besteed.

    Bovendien vind ik blogs die niet over een ding gaan maar waar wisselende onderwerpen worden behandeld vaak veel leuker.

    Wat mij betreft ga je op de leest verder!

  6. Lezers en reacties krijg je toch altijd, maar daar moet je het niet voor doen. Je moet het voor jezelf doen en je moet het leuk vinden, anders kun je beter stoppen. (uw foto’s vallen wel mee 🙂 )

  7. Tja dan ben ik ook een slechte blogger, ik blog over alles wat ik meemaak, of wat dat moment in me opkom, soms plan ik dus wel in, en laat hem dan rond 8.00 uur s,morgens online komen, maar er zijn ook dagen dat er niets online komt, zoals vandaag bv. Jammer denk ik dan, ik blog voornamelijk voor mezelf en mijn vrienden/familie die 160 km verderop wonen, zo blijven ze toch beter op de hoogte van ons leven. Neemt niet weg dat ik de reacties van andere lezers helemaal geweldig vind! Een slechte blogger ben je in mijn ogen pas als je het als een moeten ziet, en dus met tegenzin een artikel maakt, dat is niet de bedoeling in mijn ogen.

  8. Een tip is slechts een hulpmiddel om je verhaal meer kracht bij te zetten en zo meer viewers te kweken.

    Zelf blog ik al een tijdje en het boeit me totaal niet of mijn blogs goed of slecht geschreven zijn. Ik schrijf mijn ervaringen en elke ervaring is anders.

    Als je blogt voor de views per dag (clicks) kun je ook naar NU.nl gaan. Kortom, ik blog voor m’n plezier en niet voor de hits, wil je meer hits dan kun je altijd nog je link delen op Twitter en/of Facebook.

  9. ik ben ook een slechte blogger dan denk ik.. ik blog ook gewoon wat in mij opkomt en wanneer ik iets te melden heb. ik had nooit verwacht zoveel views te krijgen eigenlijk. blog voornamelijk voor mijzelf, lange tijd alles moeten verzwijgen en mijn openheid over mijn leven op het blog werkt nu heel therapeutisch voor me, mooie bijkomstigheid is dat mensen het leuk vinden om te lezen. ik denk als je teveel tips gaat volgen je blog onpersoonlijk wordt. sommige dingen kunnen wellicht best hulpvol zijn, ik ben echter niet zo’n ster in dat soort dingen, dus blijf gewoon mijn ding doen. jouw blog heeft ook mijn aandacht weten te grijpen zonder dat je voldoet aan al die tips en trucs, en zo te zien van meer mensen. dus je doet het prima toch..?
    bloggen doe je op je eigen manier!

  10. Ik herken mezelf echt helemaal in jouw verhaal. Op mijn stageplaats (ik schrijf voor de website van Libelle.be) moet ik heel hard letten op SEO maar voor mijn eigen blog doe ik het eigenlijk zo goed als niet.

  11. Ik weet nog steeds niet wat een SEO is :’) Een niche heb ik ook niet echt – hoewel ik met dat laatste misschien toch onbewust bezig hou, het is niet zo dat ik alles wat ik leuk vind het web op pleur.

  12. Ach, het gaat er uiteindelijk toch gewoon om dat je er plezier in hebt? Ik bedoel ik wil niet bloggen omdat het MOET. Alleen als ik er zin in heb. Daarom heb ik ook geen vaste tijd en dag. 😉 Leuk artikel!

  13. Ik blog al zo’n 5 jaar ………. maar : niet regelmatig, over dingen die ik leuk vind, dus alles door elkaar, ik ben niet vindbaar en zet geen tags ………. maar een slechte blogger ???

    Nee, joh!!! Bloggen doe je voor je plezier, om leuke mensen tegen te komen en niet om je lezers te plezieren. En toch ondanks dat ik haast onvindbaar ben heb ik een stel lezers die het leuk vinden en me toch gevonden hebben.

    Dus : schrijf als je het leuk vind, voor jezelf en dan krijg je gewoon een heel leuk beeld van hoe jezelf bent 🙂

    Veel plezier.

  14. Jij bent zeker geen slechte blogger. Reden? Jij probeert vooral plezier te scheppen in wat je doet. Zolang dat het geval is zal je een trouw publiek opbouwen. Dat is minstens even belangrijk dan SEO en andere blogregels…

    Die regeltjes zijn dus zeker met een flinke korrel zout te nemen. Heel wat bloggers meten echter het succes van hun blog aan het aantal pieken in de bezoekersaantallen, zoeken het plezier in het tellen van het aantal pieken in de grafiekjes. En dan kan het al dan niet toepassen van die regels een heel verschil maken, natuurlijk.

    In het blogwereldje kan bijna alles en moet bijna niks!

  15. Kan ik je de hand schudden 😉
    Bloggen moet leuk zijn toch? Dus op jouw/mijn tijd & jouw/mijn manier! En dan kom ik net zo lief nog een keer langs hoor 😉

Geef een reactie

