Werk, moed en schoenen

In deze post vertelde ik jullie dat er een sollicitatiegesprek aan zat te komen. Ik solliciteer inmiddels op alle functies die ik tegenkom (ik heb heel hard werk nodig), maar dit leek me echt een leuke functie om te doen. Ik had niet helemaal de juiste diploma’s voor de functie, maar ze hadden me niet voor niks uitgenodigd voor een gesprek toch?! Vol goede moed stapte ik op een zonnige donderdag dan ook in de auto.

Het gesprek verliep voor mijn gevoel heel vreemd. Ik was niet heel zenuwachtig en voelde me op mijn gemak. Echter bleven mijn gesprekspartners telkens op hetzelfde terugkomen. Waarom solliciteer je op een mbo functie, terwijl je een universitair bachelordiploma hebt? Verder vroegen ze eigenlijk vrij weinig en dat terwijl ik zo ontzettend hard had nagedacht over mijn sterke en zwakke punten.

Die laatste had ik zelfs nog even op twitter gegooid als vraag voor mijn followers. Helaas kreeg ik maar van enkele daarvan een antwoord. ‘Ik weet het niet, ik ken je denk ik niet goed genoeg daarvoor’ was het antwoord dat ik kreeg. Eén van mijn followers kwam wel met een heel apart antwoord. ‘Doe je aan one night stands? Dan kan ik je slechte eigenschappen bepalen’. Ja ja.

Genoeg hierover. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben niet aangenomen. Ik had hier natuurlijk wel rekening mee gehouden, maar ik baalde er toch even van. Toch was dit niet het vervelendst. Wat ik echt moeilijk vond is dat ik er tijdens het gesprek weer heel erg met dingen geconfronteerd werd. Mijn cv is eigenlijk gewoon hopeloos voor de functies waar ik nu op kan solliciteren. En dat is lastig, want je kan nu eenmaal niet van lucht leven. En dan hebben we het nog niet eens over de gaten die erin zitten, doordat ik een half jaar gerevalideerd heb.

De zorgen rondom het vinden van werk heb ik heel lang weggestopt. Ik kan immers niet meer dan mijn best doen en zoveel mogelijk solliciteren. En je zorgen maken om het niet kunnen vinden van werk heeft totaal geen nut. Nu zijn die zorgen echter weer terug en is de moed mij weer in de schoenen gezakt. Natuurlijk blijf ik volhouden en zoek ik gewoon door. Maar nu, nu heb ik even een dipje.

Bron afbeelding

33 gedachtes over “Werk, moed en schoenen

  1. Tegenwoordig is werk zoeken & daadwerkelijk een baan krijgen gewoon ronduit kut! Ik ben al tijden opzoek naar wat anders.. Voor een niveau 4 functie vragen ze niveau 5, ze moeten jong zijn & ervaring hebben… que?!?!

    Heel veel succes, hoop dat je snel wat vindt!

  2. Even dippen mag. Je hebt gewoon even de tijd nodig om te rouwen. Je had wel stomme gesprekspartners zeg. Al was het maar omdat er binnenkort een moment gaat komen dat het UWV bepaalt wat een passende functie is, en die stappen net zo makkelijk een paar opleidingsniveau’s naar beneden. Knurften zijn het. Echte knurften.

    Ik wens je meer succes met de volgende sollicitatie.

  3. Zo herkenbaar, maar ik weet ook dat dat dipje weer overgaat, ……. gelukkig.
    Ik ben een heel stuk ouder (56) dan jij, en solliciteer nu al 5 jaar vanuit een werkloze situatie en daarvoor nog eens 5 jaar, terwijl ik steeds kortdurende contracten kreeg (via uitzendbureau). Heb ondertussen heel wat teleurstellingen moeten slikken. Ik zit op MBO niveau qua diploma, maar als ze tegenwoordig voor een administratief medewerker soms WO gaan vragen, kan ik het dus wel vergeten.
    Kijk, mijn kansen zijn nihil, maar ik hoop oprecht dat jij met jou leeftijd en diploma’s toch snel een leuke baan zult vinden. In mijn omgeving lukt het mensen van jou leeftijd en niveau gelukkig nog wel ………. de aanhouder wint 🙂

  4. pff balen.. ik zit in het zelfde bootje helaas 😦 maar keep faith, je komt vast iets tegen wat bij je past en je bevalt! en meestal is dat net wanneer je denkt dat het niet meer lukt ❤

  5. Pff wat balen! Moeilijk om steeds maar weer te moeten solliciteren. Een kleine troost: ik denk dat half Nederland nu in deze positie zit. Ik heb zelf heel januari moeten solliciteren. Ik werd er knettergek van. Elke keer weer een goede brief proberen te schrijven. Maar ik heb nu wel een tijdelijke baan. Dus heb hoop!

  6. Wat jammer dat je niet bent aangenomen. Maar ik ben er zeker van dat je binnenkort een job krijgt die helemaal jouw ding is! Veel succes met je zoektocht!

  7. Dit is pijnlijk, met een universitair diploma zolang naar werk zoeken?? Mss nog meer out of the box gaan denken,……en dan doel ik op jobs die nog verder verwijderd liggen van jouw diploma, maar waar wel een unif diploma voor nodig is,…….of overheid?

  8. Ja, om helemaal moedeloos van te worden he. Altijd maar weer die strijd. Het is gewoon een vervelende periode, deze periode. Hopelijk verandert dat gauw. En in het kader van positief blijven moet je maar denken: ‘als hier een deur voor me dichtgaat, gaat daar een raam voor me open.’ Je weet achteraf nooit waar dingen goed voor zijn!

  9. Hee,

    Ik ben hier vandaag voor het eerst. Zie dat je MWD deed/doet.
    Ik heb zelf SPH gedaan en raad je aan om op vakantie werk en op flexwerk te solliciteren.
    Zo is het mij nu ook gelukt ergens binnen te komen. Stug door blijven solliciteren had voor mij
    geen enkele zin, ‘gebrek aan ervaring’ was steeds het antwoord. Moedeloos.
    Maar nu ben ik dus aangenomen voor flex. Ideaal om zelf ervaring op te doen en om ergens
    binnen te komen!

    Succes!!!

Geef een reactie

