Quote | Respect

Ik heb diep respect voor mensen die sterk blijven, ook als het flink tegenzit.

Ik kwam deze quote tegen op het Twitter-account van 4positiviteit en hij sprak me meteen aan. Om mij heen zie ik zoveel mensen die het niet makkelijk hebben, maar toch sterk en positief blijven. Die ondanks alles positief in het leven staan.

Zo lees ik regelmatig blogs van personen die een bepaalde ziekte of aandoening hebben. Ondanks die beperking genieten ze van het leven. Ze zijn positief en maken er het beste van. En dat is knap, want het is niet niks om met een bepaalde ziekte of aandoening te leven. Dit is ook de reden waarom ik respect heb voor de deelnemers aan een programma  zoals ‘Je zal het maar hebben’. Ook zij staan altijd positief in het leven en durven bovendien hun verhaal op tv te vertellen.

Ook heb ik respect voor mensen die met andere tegenslagen te maken krijgen. Die bijvoorbeeld elke maand maar amper rond kunnen komen, maar toch een mooi leven proberen op te bouwen. Die genieten van het leven met de middelen die ze hebben. Hier in Nederland, maar zeker ook in het buitenland. ‘Bestemming onbekend’ is een programma waarin naar voren komt hoe slecht mensen in ontwikkelingslanden het hebben. En toch gaan ze door en proberen ze wat van hun leven te maken.

Laatst zag ik een documentaire genaamd ‘Nachtvlinder’. Deze documentaire gaat over een jongedame, die ernstig ziek is en ervoor gekozen heeft om euthanasie te laten plegen. Het is een heftige, maar toch ook mooie documentaire. Ik heb veel respect voor Priscilla dat zij deze keuze heeft durven maken. En ook heb ik veel respect voor haar omgeving, dat zij haar steunen in haar keuze.

Natuurlijk kan ik eindeloos doorgaan met deze lijst. Er zijn zoveel mensen waar ik respect voor heb. Waarvan ik het knap vind dat ze ondanks alles positief blijven. Dat ze dingen op een bepaalde manier aanpakken. Dat ze bepaalde dingen aandurven. Het wordt echter te uitgebreid om dit allemaal te benoemen. Dus bij deze een compliment voor jullie allemaal!

32 gedachtes over “Quote | Respect

  1. Ik vind dat soort programma’s én mensen ook heel erg bewonderenswaardig. Ik heb zelf ook veel ontwikkelingswerk gedaan en veel gereisd in derde wereld landen en daar zijn de mensen ook zo positief en mooi en sterk. En heb een goed voorbeeld, mijn mam. (die er helaas niet meer is, maar god, wat was zij sterk en positief). Heb ik zelf gelukkig ook heel wat van geleerd!

  2. Iedereen is sterker dan hij denkt,…..je kan heel veel aan wanneer je met iets wordt geconfronteerd,…….en die sterkte, dat wordt veerkracht genoemd,…..en sommige mensen worden daar iets rijkelijker met bedeeld dan anderen,…….maar keuzes maken doe je zelf!

  3. Ja, soms is het goed daar eens even bij stil te staan. Heb net de documentaire Nachtvlinder zitten kijken. Erg indrukwekkend en Priscilla deed een uitspraak die ik ook vaak doe : ik kan kiezen!
    Want zelfs in de naarste situatie is er een mogelijk om te kiezen : doorgaan of stoppen.

  4. Mee eens! Ik denk dat een ziekte doet inzien dat je het positieve uit het leven moet halen, want deze mensen zijn er vaak zo veel beter in dan mensen die nooit wat gehad hebben…

Geef een reactie

