Je bent gewoon lui

Als je een (chronische) aandoening, beperking of ziekte hebt, zal je altijd aanlopen tegen de mening van andere mensen. Er zijn altijd mensen die – vaak zonder dat ze je kennen – een oordeel over je klaar hebben. Want hoe kan het dat je de ene dag alleen maar in bed kan liggen en de volgende dag naar de sportschool gaat? En hoe kan het dat je de ene dag niet kan afspreken, maar de volgende dag wel naar een concert gaat?

Zelf ben ik hier ook regelmatig tegen aangelopen en doe dat soms nog steeds. In het begin is het lastig, maar naarmate de tijd vordert kan ik er steeds beter mee omgaan en het naast me neerleggen. Ik denk altijd maar zo, het zegt iets over degene die oordeelt en niet over mij. Bovendien kan ik me best voorstellen dat sommige dingen ‘gek’ overkomen voor mensen. Ik begrijp hun onbegrip wel.

Wanneer mensen die ik totaal niet ken een opmerking maken, dan gaat het bij mij tegenwoordig het ene oor in en het andere oor uit. Wat maakt mij het immers uit wat die persoon denkt? Zo lang ik zelf maar weet hoe het zit. Zijn ze oprecht geïnteresseerd, of ken ik ze wat beter, dan ben ik best bereid één en ander uit te leggen als daar naar gevraagd wordt. Zoals ik al zei kan ik me namelijk best voorstellen dat bepaalde dingen vragen oproepen.

Wat vriendschappen betreft ben ik door onbegrip wel behoorlijk wat vriendinnen kwijtgeraakt. Het vervelende was dat zij hun onbegrip nooit hebben geuit. Ineens werd ik ‘buitengesloten’ en ik had geen idee waarom. Regelmatig vroeg ik hiernaar, maar ik kreeg geen reactie. Pas een jaar later kwam ik er achter dat zij boos op mij waren om bepaalde dingen, die uit onbegrip voort kwamen. Ik vind het jammer dat zij toentertijd niet gevraagd hebben naar het hoe-en-waarom en mij dus niet de kans hebben gegeven dingen uit te leggen. Dan was het waarschijnlijk heel anders gelopen. Inmiddels heb ik mij al een hele tijd bij de situatie neergelegd. Blijkbaar waren zijn niet de juiste vriendinnen voor mij.

Wat ik eigenlijk het lastigst vind is onbegrip door mensen die dicht bij mij staan. Ik snap ook niet goed waar dit vandaan komt. Is het misschien het op een verkeerde manier uiten van onmacht, of zouden ze het echt menen. Ik krijg thuis bijvoorbeeld nog regelmatig te horen dat ik lui ben of me aanstel. ‘Je zit de hele dag achter je laptop!’. Dat ik achter mijn laptop zit om aan mijn studie te werken, vacatures te zoeken en sollicitatiebrieven te schrijven, dat telt blijkbaar niet mee. Ik probeer zulke opmerkingen altijd naast me te leggen, maar ik merk dat het me niet altijd goed lukt. Ik doe echt mijn best om wat van mijn leven te maken en mijn beperking daar een zo klein mogelijke rol in te laten spelen, dus dan komen zulke opmerkingen hard aan. Sterker nog, ik begin soms aan mezelf te twijfelen, door zulke opmerkingen. Uiteindelijk leg ik het dan toch maar naast me neer, dat is het beste.

Hoe gaan jullie om met mensen die oordelen?
(Dit hoeft natuurlijk niet per se te zijn bij een (chronische) ziekte.)

Bron afbeelding

10 gedachtes over “Je bent gewoon lui

  1. Naarmate er meer jaren zijn verstreken laat ik de oordelen (ook van mensen uit mijn omgeving) steeds meer van mijn schouder afglijden. Het zegt meer over hen dan over mij. Maar soms lijkt je wereld daardoor wel erg klein te worden.

  2. meestal is het uit onwetendheid dat mensen een verkeerd oordeel vellen.
    Gewoon niks van aantrekken zou ik zeggen, ook al is het wel lastig om daar mee om te gaan

  3. Goed stuk, een tijdje geleden heb ik hier ook over geschreven. ( we zijn allemaal weleens moe) Tja onbegrip, dat heb je nou eenmaal veel wanneer mensen iets niet aan je zien. Het is moeilijk om daar mee om te gaan.

  4. Bij onbekende mensen gaat het bij mij ook het ene oor in en het andere oor uit. Soms snap ik het onbegrip van mensen niet, maar aan de andere kanten hun weten ook niet wat ik voel en reflecteren moeheid als die van hunzelf en zien het dan als aanstellerij etc. Maar omdat het niet hetzelfde is, is het natuurlijk heel anders. Bij mensen die dichtbij me staan zou ik het veel moeilijker vinden om het te horen… Ik ben er ook veel vriendinnen door kwijtgeraakt

  5. Het is waar, hoe dichter mensen bij je staan, hoe harder het aankomt. Wat mijn moeder wel niet tegen me gezegd heeft als ze kwaad was… Het is echt niet voor herhaling vatbaar. Ik hoop dan maar dat ze me op dat moment uit woede zo hard mogelijk probeerde te kwetsen, en niet omdat ze het meende.

    Ik probeer de situaties altijd zo objectief mogelijk te bekijken maar dat valt niet mee hoor, ik trek me dingen erg aan.

  6. Mensen die oordelen probeer ik links te laten liggen, maar als die mensen dichtbij staan, is dat heel erg moeilijk en lukt het mij ook vaak niet ……….. en ja, dan doe ze je pijn. In sommige gevallen ga ik het gesprek aan en vraag of mensen met me willen ruilen ………….
    Maar eigenlijk is het enige wat helpt een heel dik schild optrekken, zodat het geen pijn doet, maar ook dat maakt ongelukkig, buitengesloten en alleen en ook dat wil je niet.

  7. Ik heb mij, nu ik zo eens terug denk, nooit echt druk gemaakt om het oordeel van andere mensen. De mensen die dichtbij staan hebben vooralsnog begrip voor een aantal zaken die “anders” zijn gelopen. Mensen die verder van mij weg staan of collega’s waar ik verder niets mee heb doen mij dan ook niet zo veel.

  8. Heb met je te doen. Herken het wel.
    Blij dat ik sinds enige jRen arbeidsongeschiktnben verklaard.
    N staat op papier dat ik beperkt ben.
    Werd vaak niet begrepen en voor lui uitgemaakt.
    Omdat je aan de buitenzijde niets ziet is henerg
    ongeloofwaardig dat anap ik nog wel,
    maar na meerdere keren uitleg en dan nog overvragen
    lees : te veel van mij vragen. Ja dan heb ik het gehad.
    Kom ik met oplossing is het ook nog eens Nee, zo!!
    Niet zo eigenwijs.
    Ik weet beter, ik doe het op mijn eigen wijze.
    Sterkte jij.

Geef een reactie

