Rollende stoel

Over iets meer dan twee weken is het zover, we gaan naar Disneyland Paris! Op het moment dat ik de actie voor het eerst op de radio hoorde, praatte mijn zusje er net doorheen. Ik zei dus heel lief dat ze even d’r kop moest houden omdat ik wilde horen wat je moest doen om te winnen. ‘Als ik win dan mag jij wel mee, maar dan moet je me wel rond duwen in een rolstoel!’

Eerlijk is eerlijk, ik had er nooit bij stil gestaan dat ik echt zou winnen. Toen dat toch gebeurde was ik vooral heel bij. Vol enthousiasme vertelde ik aan iedereen dat ik een reis naar Disneyland had gewonnen. Hoe ik dat dan ging realiseren? Met een rolstoel natuurlijk. Ik had al snel geregeld dat ik een rolstoel kan lenen van een kennis, dus daar had ik geen omkijken meer naar.

Een paar dagen later zette een vriendin me weer even met beide benen op de grond. ‘Dat zal wel even slikken zijn dat je straks voor het eerst als vierentwintigjarige meid in een rolstoel moet gaan zitten?’

Als klein meisje heb ik, toen ik mijn enkelbanden gescheurd had, al eens in een rolstoel gezeten. Op dat moment vond ik het wel stoer. En wat heb ik een lol gehad toen ik met rolstoel en al van een speeltoestel afroetsjte. (Ik denk dat de mensen van de thuiszorgwinkel dit beter niet kunnen lezen.) Daarna heb ik nooit meer een rolstoel gebruikt. De afgelopen jaren heb ik dingen die ik niet kan (pretparken bezoeken bijvoorbeeld) gewoon gelaten. Wat niet gaat, gaat niet.

Nu zal ik er toch echt aan moeten geloven. Drie dagen Disneyland is nu eenmaal vrij lastig zonder rolstoel als je maar een uurtje kan staan/lopen. Ik denk dat je dan niet verder komt dan de wachtrij. Op dit moment doet het me eigenlijk nog niet veel. Ik kijk er zo ontzettend naar uit. Verdrietig zijn om een rolstoel past daar niet bij. En bovendien wordt de rolstoel die dagen mijn beste vriendje. Toch denk ik dat het op gegeven moment, zoals mijn vriendin al zei, wel even slikken zal worden. Even maar hoor, hooguit een paar seconden. En verder wordt het alleen maar genieten, genieten en genieten!

Bron afbeelding

22 gedachtes over “Rollende stoel

  1. Ik denk dat je beter stil kunt staan deze reis te hebben gewonnen. Hoe je er naar toe gaat is bijzaak. Jij en de rolstoel in Disney Paris…who cares. Velen zónder een vriendje, in de vorm van een rolstoel, zullen je benijden.

    Heel veel plezier gewenst, lieverd

  2. Je moet ‘m inderdaad zien als je beste vriend. Hij maakt het mogelijk dat je ‘los kunt gaan’ in een pretpark. En als je je goed genoeg voelt zet je ‘m gewoon even aan de kant.

  3. Kijk, dat is een goed uitgangspunt : genieten.
    En verder? Ja, het zal even confronterend zijn. Zelf heb ik 10 jaar terug 2 maanden in een rolstoel gezeten vanwege een enkelbreuk. In die tijd heb ik heel wat geleerd over mezelf , maar ook over hoe ik in het vervolg rolstoelers niet meer zal behandelen. Voor mij was het achteraf een hele interessante periode.
    Ik hoop natuurlijk dat jij eigenlijk grotendeels gaat genieten van de door jou gewonnen prijs 🙂

  4. Veel plezier! Heb er zelf ook een en daardoor kan ik leuke dingen doen en langer wegblijven. Neem wel handschoentjes mee, het sturen doe je toch veel zelf en je gaat kapot de eerste dag anders 🙂

  5. Wat onwijs leuk zeg, heel veel plezier alvast! Ik moet sinds een tijdje ook overal heen met een rolstoel en aan het begin is het ook onwijs wennen en durf er nog niet mee door het dorp hier te worden gereden, maar doordat je ver weg bent van huis hoef je er eigenlijk helemaal niet over na te denken en zul je aan het einde van de dag zeker weten geen spijt hebben, het is ideaal als je niet lang op je benen kunt staan en kan lopen, want het scheelt enorm veel! Ben blij dat ik er eentje heb en nog redelijk wat kan doen. Heel veel plezier meis!! 😀

Geef een reactie

