Geven en nemen

Life is unfair. You put someone first who puts you second. You study your ass off for a final only to get a C. You give 110% to someone in a relationship who only gives 40%. You’re there for a best friend at 3:00am and the next day they don’t pick up their phone. It seems like you’re giving everyone everything, and they’re just walking away with it.

Iedereen heeft dit gevoel wel eens gehad denk ik. Je steek energie in een relatie, maar je krijgt er (voor jouw gevoel) niks voor terug. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat de één wat meer geeft dan de ander. Maar wat als het op gegeven moment op een punt komt dat je veel energie steekt in de relatie, maar er (voor jouw gevoel) niks voor terug krijgt?

Binnen de contextuele hulpverlening (of, nog net even specifieker, de dimensie van de relationele ethiek) wordt niet naar een persoon gekeken als los individu, maar naar de relaties die hij heeft. De psychiater en gezinstherapeut die dit gedachtegoed heeft ontwikkeld, Nagy, gaat ervan uit dat de basis van menselijke relaties wordt gevormd door aan elkaar te geven en van elkaar te ontvangen. Wanneer dit op een wederzijdse manier gebeurt is er sprake van een gezonde relatie. Het is wel zo eerlijk om te mogen geven (wat overigens ook veel voldoening kan geven), maar ook te mogen ontvangen. Op deze manier doet het een persoon recht en komt een persoon tot zijn recht.

Deze balans is vanzelfsprekend niet altijd in evenwicht. Soms is er een moment dat iemand even wat minder kan geven en wat meer zorg nodig heeft. Dit is niet erg, zo lang op lange termijn het geven en nemen maar in evenwicht is.

Het is een theorie die ik erg mooi vind en waar ik me ook wel in kan vinden. Vroeger vond ik het best lastig als ik het gevoel had dat ik meer gaf dan ervoor terug kreeg. Het maakte me heel erg onzeker. Nu kan ik het veel beter relativeren. En bovendien vind ik het juist fijn als ik iemand iets kan ‘geven’.

Wel vind ik het nog steeds lastig als de balans op lange termijn zoek is. Dan word ik weer een klein beetje onzeker. Zijn mijn verwachtingen te hoog? Heb ik iets verkeerd gedaan? En waar ligt de grens? Wanneer komt het punt dat relaties je zoveel energie kosten dat je maar beter kan stoppen?

Heb je het gevoel dat jij op dit moment veel meer geeft binnen een relatie? Leg dit dan niet meteen bij jezelf. De ander heeft het misschien op dit moment even ontzettend druk en wil niet maar ‘half’ aandacht aan jou besteden. Of misschien zit hij even niet goed in zijn vel. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat diegene wel ‘geeft’ maar jij het als vanzelfsprekend beschouwt. Zit je er echt mee? Praat er dan over.

Heb je echter het gevoel dat jij op lange termijn veel meer geeft en er niks voor terug krijgt? Denk dan even goed na over de relatie. Het is namelijk echt niet bedoeling dat jij ontzettend veel energie in een relatie steekt, maar er helemaal niks voor terug krijgt. Daar word je alleen maar ongelukkig van.

14 gedachtes over “Geven en nemen

  1. Dit herken ik heel erg! Ik kijk nu steeds meer naar: levert het voor beide personen iets op? Maakt het beide personen gelukkig om deze relatie of vriendschap te hebben. Levert het mij iets op of vreet het alleen maar energie? Als de antwoorden ‘nee’ zijn, dan weet je genoeg!

  2. Als het met iemand ‘klikt’ komt het in feite niet zo nou hoe de verhouding precies verloopt. Ik heb enkele jeugdvrienden die ik maar enkele keren per jaar zie, maar dan is het telkens ‘bam’ erop. Vooral je gevoel vertrouwen.

  3. Goed stuk!! Toch zijn er ook veel mensen die niet weten hoe ze iets moeten ontvangen, bang om egoïstisch gevonden te worden. Ik heb dat ook pas op latere leeftijd geleerd. Mensen die alleen maar kunnen geven zijn immers op hun manier ook egoïstisch, omdat ze andere de kans ontnemen te geven. Tja, balans is waar het hele leven om draait 🙂

Geef een reactie

