Vrijwillig thee drinken

Inmiddels doe ik alweer ruim een jaar vrijwilligerswerk (lees hier en hier meer) en ik heb het nog steeds naar mijn zin. Het is fijn om naast mijn studie op een nuttige manier bezig te kunnen zijn. Naast nuttig is het vooral ook een sociale aangelegenheid. Sterker nog, soms kunnen we niks nuttigs doen en zitten we dus gezellig te kletsen en thee te drinken. Het is niet verkeerd om op deze manier iets bij te dragen aan de maatschappij.

Het sociale aspect van mijn vrijwilligerswerk wil ik even benadrukken. Laatst las ik dit stuk op nadelunch.com geschreven door Laura van dagdromend.nl. En ik moest toegeven dat ik me stiekem, heel stiekem, ook wel eens een klein beetje eenzaam voel. Een thuisstudie is erg handig, maar niet erg gezellig. Goede gesprekken? Die heb ik maar nauwelijks. Iedereen heeft het druk, druk, druk en als ik iets leuk heb meegemaakt (of iets minder leuks) dan neemt iedereen genoegen met mijn facebook of twitter status. (Of dat nu iets zegt over social media in het algemeen, of over mijn vriendinnen, dat is weer een andere vraag.)

Daarom ben ik ook erg blij met het vrijwilligerswerk dat ik doe. De andere vrijwilligers zijn allemaal erg aardig en bovendien erg geïnteresseerd. Heb ik een sollicitatiegesprek gehad? Dan zijn zij de eersten die vragen hoe het is gegaan. Ben ik naar DIsneyland geweest? Dan vragen ze mij de oren van het hoofd en zijn zelf mogelijk nog enthousiaster dan ik.

Bovendien vertrouwen ze mij. Bijna iedereen heeft wel iets meegemaakt. De één zit in de schuldhulpverlening, de ander heeft straatvrees en weer een ander heeft een burn-out gehad. Iedereen heeft zijn verhaal en iedereen doet ook zijn verhaal bij mij. Heel erg bijzonder, want zo goed kennen we elkaar in principe niet.

Ik vind het erg fijn om een luisterend oor voor hen te kunnen zijn. Om op deze manier zelfs al een klein beetje mijn studie (maatschappelijk werk en dienstverlening) in de praktijk te kunnen brengen. Ik vind het fijn dat zij altijd interesse in mij tonen. Dat ik het ene na het andere complimentje krijg. Dat we gezellig met elkaar thee kunnen drinken en kunnen kletsen.

Dat zij mij het stukje gezelligheid geven, wat ik op de social media toch echt niet kan vinden.

Bron afbeelding

31 gedachtes over “Vrijwillig thee drinken

  1. Leuk initiatief,….heb altijd een sociaal beroep gehad en nu ben ik bezigheidstherapeute en maatschappelijke werkster in het paradijs,….:-),…ik ben soms zo blij dat ik thuis ben en niet moet praten echt hé!!!

  2. Het is gewoon belangrijk om af en toe persoonlijke gesprekken te kunnen voeren over dingen die je bezighouden! En het is fijn als je met mensen kunt praten die weten hoe het is als het leven niet altijd van een leien dakje gaat. Er zijn veel te veel mensen die dat niet begrijpen en daarmee voorbij lopen aan andermans behoeftes om zowel positieve als negatieve dingen te delen…

  3. Wat een mooi stukje! Ik werk vanuit huis en hoewel ik het heerlijk vind om eigen baas te zijn, is het soms ook eenzaam. Maar dit stukje is iets om over na te denken.

  4. Wat een mooi stukje! Ik werk vanuit huis en hoewel ik het heerlijk vind, is het soms ook wel eenzaam. Dit stukje zorgt ervoor om na te denken. Ik kan vast wel een paar uurtjes missen.

  5. Praten, luisteren, doorvragen gaat IRL nu eenmaal makkelijker dan via Social Media. Het lijkt wel of statussen maar half gelezen worden. Het ergste vind ik de ‘likes’ wanneer je iets best wel treurigs op Facebook heb gezet.

    Fijn trouwens dat het vrijwilligerswerk je zoveel voldoening geeft.

  6. Ook ik ervaar de voordelen van vrijwilligerswerk ………… het gevoel ergens bij te horen, waardevol te zijn voor andere ……… elk mens heeft het nodig en dan inderdaad niet via internet maar “live”.
    Al merk ik wel dat social media een waardevolle aanvulling kan zijn.

  7. Het voelt goed, en dan is het goed! Ja, sommige mensen hebben het maar druk, en vaak veel te druk, maar jij hebt je draai wel gevonden, vrijwillig, dan is het toch minder druk lijkt me, en dat zal vast prettig zijn.

  8. Vrijwilligerswerk betaalt naar 2 kanten uit.
    Je kost de organisatie waar je werkt minder tot niets
    en zelf wordt je rijk aan ervaring en belevenissen.
    Als het qua politiek zo door gaat kun je dat blijven doen
    als je oud, ziek of afgekeurd bent. Voor wat hoirt wat…
    Al wordt dat weer ontkent.
    Ook ik ben vrijwilliger en doe dat met inzet en plezier.
    Thuis zitten kan altijd nog, maar dit is beter.
    Succes jij met studie, werk zoeken en het vrijw. werk!

  9. ik vind het knap dat je vrijwilligerswerk doet, en dat je er zelf ook je verhaal in kwijt kan. 🙂 gelukkig dat ze daar wel goed luisteren want tja.. social media, eigenlijk moeten we er ook niet veel van verwachten >_<

Geef een reactie

