Dichter bij de Horizon

3JsZo simpel is dan geluk. Het is een prachtige zin, die aangeeft dat geluk hem in de kleine dingen zit. Het is daarnaast een zin die ik heel stiekem gejat heb uit een nummer van de 3Js, ‘Weelderig waardeloos‘. Dit was één van de nummers die zij voor het songfestival hadden geschreven. Een prachtig nummer, met een mooie tekst

Het begon allemaal een aantal jaar geleden. Ik hoorde ‘Kom’ op de radio, hun allereerste single en was meteen verkocht. In het begin volgde ik ze van een afstandje, maar op gegeven moment (handig een rijbewijs!) bezocht ik regelmatig een optreden van deze drie mannen. Samen met vriendinnen reisde ik stad en land af en waren we uren van tevoren aanwezig om een plekje vooraan te bemachtigen. We dansten de hele avond, deden gek en hadden de grootste lol. Als de 3Js dan eindelijk het podium op kwamen genoten we ontzettend van het optreden.

Het is moeilijk om uit te leggen wat deze drie mannen met mij doen. Hun muziek is heel gevarieerd en dat is iets waar ik heel erg blij van word. De teksten zijn erg mooi, soms zelfs poëtisch en zetten mij vaak aan het nadenken. Het ene nummer zorgt ervoor dat ik weer vrolijk word als ik chagrijnig ben, het andere nummer zorgt ervoor dat ik weer rustig word als alles even teveel is. Een aantal nummers hebben een speciale betekenis voor mij. ‘Leef en strijd‘ liet mij inzien dat ik door moet gaan en moet genieten van het leven. Zoals de tekst ook zegt, ‘wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd’. Maar ook ‘Je vecht nooit alleen‘ is erg bijzonder voor mij. Dit is tevens een songfestivalnummer en kwam uit vlak voor ik aan mijn revalidatietraject begon.

De optredens zijn altijd ontzettend leuk en mooi. De laatste jaren is het wat lastiger om naar optredens te gaan. Het kost veel pijn en moeite en de dagen erna heb ik nodig om te herstellen. Toch laat ik mij niet tegen houden door mijn beperkingen. Ik geniet van de optredens van begin tot eind. Ik vergeet op dat moment even dat ik pijn heb. Ik geniet, samen met mijn vriendinnen, die ik bovendien via de 3Js heb leren kennen. Ik zou deze mooie momenten voor geen goud willen missen. Daarnaast zijn de mannen heel benaderbaar. Ze maken altijd de tijd om even met hun fans te kletsen en tonen oprecht interesse. Heel bijzonder en iets wat ik heel erg waardeer.

Ruim een week geleden is er een nieuw album uitgekomen, Dichter bij de Horizon. Het album is wat ‘hipper’ dan het vorige album, maar heeft nog steeds de oude vertrouwde 3Js sound. Er staan enkele ballads op, die erg mooi zijn. Het grootste deel van de nummers is echter uptempo en ontzettend zomers en vrolijk. Dat kunnen we wel gebruiken met dit grauwe grijze weer buiten.
Het ene nummer heeft reggae-invloeden, het volgende nummer is folk en weer een ander nummer gaat richting soul. Kortom variatie ten top. Ik vind het een heerlijke cd en vind dan ook dat de 3Js het meer dan verdiend hebben om op nummer 3 terecht te komen in de album top 100. Ik ben trots op ze!
(Ja, dit is stiekem een klein beetje reclame, allemaal kopen dat album!)

Lieve 3Js (eigenlijk 4Js, want ik ben Jaap de Witte nog lang niet vergeten!), heel erg bedankt voor al het moois dat jullie mij brengen!

Afbeelding: Ik ben zo’n goede fan dat ik niet eens een recente foto van de 3Js heb.

20 gedachtes over “Dichter bij de Horizon

  1. Muziek is ook mijn beste therapie. En ik weet ook net als u , dat ik “the day after ” plat ga liggen. Maar ik kan zo geweldig genieten van een optreden van sioen, en ook hij staat altijd klaar voor een klapke te doen. Hij en zijn band brengt me in hogere sferen met zijn muziek! Geweldig toch hé! Blijf ervan genieten!

  2. Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie iets tegen muziek uit Volendam heb, al wist ik ook niet precies waarom. Maar nu ik je zo passievol zie schrijven ga ik toch eens naar deze groep luisteren! Oja, en ondanks dat ik er iets tegen had luisterde ik wel gewoon naar hun TROS optredens hoor.

    • Je bent niet de enige hoor. 🙂 Maar wat veel mensen niet doorhebben is dat je de muziek uit Volendam niet over één kam kan scheren. Er zit echt een wereld van verschil tussen bijvoorbeeld nummers van Jan Smit en van de 3Js.
      Leuk dat je nu toch de moeite gaat nemen naar hun muziek te luisteren. 🙂

  3. Ik heb me nooit zo verdiept in de muziek van de 3Js, maar weet wel wat muziek met je doet. Het geeft zoveel, maar je moet het wel willen zien, en jij doet dat.
    Muziek is eigenlijk de enige universele taal.
    Hoop dat je nog heel lang kunt genieten van de 3Js

  4. Wat jij hebt met de 3Js heb ik met Rowwen Hèze 😉 ik begrijp helemaal hoe het voelt. Zelfs het moeten herstellen van optredens (al is het bij mij omdat ik vrijwillig in de moshpit ga staan :P)
    Kom jij ook een beetje uit die regio of dat niet?

Geef een reactie

