Opgeven is geen optie, of wel?

Lisanne schreef laatst een blog over de verleiding van het opgeven. Ze vertelt hierin dat het zo verleidelijk is dingen te laten, zodat je je niet ziek gaat voelen. Aan de andere kant kan je juist van leuke dingen erg veel energie krijgen, ook al ga je over je grenzen heen. Dus waarom zou je niet af en toe over je grenzen heengaan als je daar blij van wordt? Ik kon mij helemaal vinden in dit positieve artikel en daarom wil ik het graag met jullie delen.

Daarnaast heb ik nog een kleine aanvulling. Ik denk ik dat opgeven in sommige situaties wel degelijk positief kan zijn.  Ik zal een persoonlijk voorbeeld geven. Een aantal jaar geleden begon ik aan een studie verpleegkunde. Het eerste jaar had ik al stages, die bij nader inzien echt veel te zwaar bleken. Wanneer ik een dagdienst had begon ik om half acht, kon ik tegen koffietijd eigenlijk al niet meer omdat de pijn ondraaglijk was geworden en moest ik nog tot kwart over vier door. De hele dag rennen, springen en vliegen. In de bus naar huis stonden de tranen in mijn ogen. Regelmatig ben ik flauwgevallen omdat mijn lichaam de pijn gewoonweg niet trok.

Op gegeven moment moet je de situatie dan gewoon realistisch gaan bekijken. Als je zo doorgaat ga je er zelf aan onderdoor en daar schiet helemaal niemand wat mee op. Met heel veel pijn in mijn hart heb ik dan ook besloten te stoppen. Natuurlijk voelt dat in eerste instantie als opgeven, maar ik had geen andere keuze kunnen maken. Ik heb voor mezelf gekozen en ervoor gekozen om op een ‘gezonde’ manier verder gaan. Niet meer mezelf overbelasten, maar een balans zoeken tussen inspanning en ontspanning. Dit heb ik overigens niet alleen gedaan, maar met behulp van een revalidatietraject van een jaar.

Op deze manier zijn er heel veel situaties te bedenken waarin het juist heel dapper is om op te geven. Waarbij je door opgeven juist aan jezelf denkt (Het verbreken van een vriendschap die heel erg veel energie kost bijvoorbeeld.). Waarbij het opgeven een nieuwe weg voor je opent, een nieuw begin voor je in petto heeft.

Zit in je zo’n situatie? Bedenk dan dat je niet faalt als je opgeeft. Soms moet je iets opgeven om vervolgens weer verder te kunnen en blij en gelukkig te worden!

Bron afbeelding

20 gedachtes over “Opgeven is geen optie, of wel?

  1. Het enige dat ik hierop kan zeggen, gezien onze situatie en jouw verhaal, is de titel van dit verhaal, minus de woorden achter de komma:
    OPGEVEN IS GEEN OPTIE

  2. ja, in die zin is opgeven soms en enige echte optie, want niet goedschiks dan komt het wel kwaadschiks, met alle ziektebedden daarbij. Maar als we spreken over het leven, dan geldt dit opgeven zeker niet als opgeven. Alleen deze optie wordt opgegeven, maar er gloort toch licht aan de horizon, dan is het juist kiezen voor het leven, en die optie staat overal boven en wordt nimmer opgegeven!

  3. Heel mooi geschreven! Opgeven voelt als falen maar dat hoeft niet zo te zijn!
    Vorig jaar moest ik ook stoppen met mijn studie en dat vond ik verschrikkelijk maar er is echt een verschil tussen opgeven en tussen het gewoon echt niet meer kunnen.

  4. Ben ik helemaal met je eens 🙂 Het is alleen zo lastig om in te schatten wanneer iets te veel is. Maar je leert jezelf en je eigen grenzen na verloop van tijd natuurlijk veel beter kennen 🙂

  5. Je hebt gelijk. Ik ben zo’n bijtertje dat nooit meer loslaat als het eenmaal wat te pakken heeft, niet alleen met grote maar ook met kleine dingen. De laatste tijd ben ik mezelf daarin wel tegengekomen, want omdat ik iets heel belangrijks wilde doorzetten hoe zwaar het ook was, kon ik die kleine dingen niet volhouden. Voor het grote doel toch af en toe wat opgeven is de boodschap 🙂

  6. Erg goed geschreven en ik ben het er ook mee eens. Persoonlijk geef ik niet snel op, maar het is inderdaad erg belangrijk om je grenzen te kennen en daarover na te denken, om vervolgens het beste en meest haalbare te kiezen. Ik heb in mijn leven ook al dingetjes opgegeven omdat het anders veel te veel werd helaas.

  7. Pingback: Quote | Want er is altijd weer die stem in de verte | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

