Stop met piekeren!

Sinds kort krijgen wij als vrijwilligers gratis workshops aangeboden vanuit de organisatie. Heel erg leuk dat ze zo in ons willen investeren. Hoewel ik van beide workshops niet het gevoel had dat ik ze voor mezelf nodig had, leek het me toch interessant om te gaan. Bovendien wordt er moeite in gestoken om de workshops te organiseren en vind ik het dan ook wel zo netjes om daaraan mee te doen. Eén van de workshops ging over piekeren en negatieve gedachten. Zelf pieker ik eigenlijk helemaal niet zoveel. Vooral sinds ik beperkt ben kan ik dingen heel makkelijk loslaten. Ik weet echter dat er genoeg mensen zijn die wel piekeren. Daarom wil ik de kennis die ik heb opgedaan graag met jullie delen.

Gedachten bepalen je reactie

Iedereen maakt vervelende gebeurtenissen mee in zijn leven. Hoe iemand op zo’n gebeurtenis reageert wordt niet bepaald door de gebeurtenis zelf, maar door de gedachten die iemand bij een gebeurtenis heeft. Daarom reageren verschillende mensen verschillend op een bepaalde gebeurtenis. In de loop van je leven ontwikkel je kenmerkende gedachten die in bepaalde situaties weer optreden. Hierdoor heb je in zo’n situatie dezelfde gevoelens en is je gedrag ook vergelijkbaar. De één reageert bijvoorbeeld boos, de ander doet of er niks aan de hand is. Zelf ben je je vaak niet meer bewust van de gedachten die je hebt bij een bepaalde situatie. Deze gedachten en jouw reactie hierop komen automatisch naar boven.

Negatieve gedachten aanpakken

Dat je boos, verdrietig of teleurgesteld bent na een tegenslag is niet meer dan normaal. Je hebt tijd nodig om deze nare gebeurtenis te verwerken. Bij piekeren of negatief denken reageer je echter te heftig op situaties. Eigenlijk is je reactie overdreven en onrealistisch. Je hebt bijvoorbeeld het gevoel dat een ander minder om jou geeft dan jij om hem. Wil je stoppen met piekeren of negatief denken? Dan zal je de gedachten waar je last van hebt moeten aanpakken. De ongewenste reactie die je vertoont kan je op deze manier veranderen in een gewenste reactie.

De ABC-methode

De ABC-methode is ontwikkeld om mensen te helpen realistischer te denken door te ontdekken welke gedachten jouw overdreven reactie veroorzaken. De A staat voor de activerende gebeurtenis die de negatieve gedachten veroorzaakt. De B staat voor beleving. Hoe beleef je de gebeurtenis, welke gedachten heb je erbij? De C staat voor consequentie, de emotionele reactie die je laat zien naar aanleiding van de gebeurtenis.

Vaak wordt gedacht dat C direct volgt uit A. Je bent verdrietig omdat je vriendin niks van zich laat horen. Dat je hier verdrietig van wordt is voor jou een vanzelfsprekende reactie op het feit dat je vriendin niks van zich laat horen. Je kan echter ook anders reageren in zo’n situatie. Het is namelijk niet gebeurtenis A die jouw reactie bepaalt, maar jouw eigen beleving (B).

Wil je dus niet meer overdreven reageren op een gebeurtenis , dan is het van belang dat je leert hoe je je gedachten (B) bij deze gebeurtenis kan veranderen. Breng daarom in kaart welke gedachten je bij de situatie had. Ga vervolgens na of deze gedachten wel kloppen. Zijn ze wel realistisch? Zou je er ook anders over kunnen denken en wat voor effect zou dat hebben? Om weer even voorgaand voorbeeld naar voren te halen. Is het echt zo dat het feit dat je vriendin even niks van zich laat horen komt doordat ze niks om je geeft. Komt het misschien niet gewoon doordat ze op dit moment ontzettend druk is met haar studie?

Herkaderen en positieve zelfinstructie

Herkaderen is een manier om van negatieve gedachten af te komen. Je geeft hierbij een andere betekenis aan je gedachten. Heb je een sollicitatiegesprek? Normaal gesproken dacht je waarschijnlijk ‘Wat eng! Dit kan ik echt niet’. Toch heb je al vaker een sollicitatiegesprek gehad en ging dat prima. Geef je gedachten dus een andere betekenis en denk bijvoorbeeld ‘Spannend, maar ik heb het al eerder gedaan, dus het is een goede uitdaging’. Daarnaast kan je jezelf oppeppen. Spreek jezelf moed in. ‘Ik kan het wel!’ Of relativeer en besef jezelf dat je leven er niet vanaf hangt. Ging het sollicitatiegesprek goed? Zeg dan ook tegen jezelf dat je het goed hebt gedaan. Ging het minder goed dan je had gehoopt? Geef jezelf dan niet op je kop, maar besef dat het geen ramp is, volgende keer beter. Erover blijven malen heeft geen zin.

Natuurlijk zijn er nog meer technieken om te stoppen met piekeren, maar dan wordt dit stuk veel te uitgebreid. Uiteindelijk draait het erom dat je beseft dat jouw negatieve gedachten niet realistisch zijn en dat je deze omzet in gedachten die wel realistisch zijn. Dat je op een andere manier naar de situatie probeert te kijken en een andere betekenis aan je gedachten geeft. Dat je inziet dat het echt geen nut heeft om te piekeren omdat je op dat moment vaak niks aan de situatie kan veranderen. Het is lastig, maar het zal je zeker helpen!

Bron afbeelding

Advertenties

29 gedachtes over “Stop met piekeren!

  1. Wat leuk dat er workshops worden georganiseerd! Het is altijd leuk om iets te leren en zelfs als je denkt dat je er misschien niet veel aan hebt, kun je tot nieuwe inzichten komen. Ik pieker eigenlijk nooit.

  2. Ik vind je verhaal zeer interessant om te lezen. Waarom? Wij dealen hier in huis met een persoon die in een grijs gebied leeft (mijn kleuren voor jouw A, B en C). Bij mij is het zwart, grijs en wit. De persoon blijft maar in het grijze gebied verkeren, wil er iets aan doen maar komt nooit verder dan 30% van het witte…nog steeds grijs dus. De neiging naar het zwart toe te trekken is constant aanwezig, gelukkig is er professionele hulp om te sturen echt is het hier een proces dat jaren in beslag zal nemen.

  3. Interessant stuk zeg!! Ik heb periodes dat ik best wel aan het piekeren ben, dus ga toch eens proberen het toe te passen, al moet ik zeggen dat bij mij meditatie ook heel erg goed helpt, of gewoon heel bewust alle onderwerpen waar ik over pieker op wolkjes zetten en wegsturen.

  4. Sinds ik ‘Uw brein als medicijn’ en ‘Niet morgen maar Nu’ heb gelezen pieker ik nauwelijks meer. Ik vond het handige boekjes omdat je leert dat je uiteindelijk ZELF bepaalt wat je denkt en daar staan we eigenlijk heel weinig bij stil. We denken altijd maar dat onze hersenen dat denken of zoiets (ik wel vroeger in elk geval!) maar nee, zo werkt dat niet. Dus piekeren doe ik soms nog, maar dan alleen maar functioneel. Of soms voor de grap 😀

  5. Dankjewel voor dit stuk, ik ben van nature geen piekeraar maar door omstandigheden kan ik het goed gebruiken. Ik ben dus ook helemaal niet gewend om er mee bezig te zijn het piekeren te stoppen…

  6. Fijn artikel!! Ik lig echt veel te vaak ’s nachts te piekeren en af en toe probeer ik dan te mediteren via youtube ofzo, maar dat werkt meestal ook niet omdat ik me dan aan m’n laptop ga storen haha.. Fijne tips dus! 🙂

  7. Interessant artikel, piekeren moet ook niet te licht worden opgevat. Wanneer je langdurig blijft piekeren over bepaalde zaken gaat de slaaptekort die je krijgt je op den duur opbreken. Het is daarom verstandig als je merkt dat je vaak wakker ligt, omdat je aan het piekeren bent, om een afspraak te maken met een huisarts of en specialist. Maar deze tips proberen is zeker een goede aanrader voor de mensen die last hebben van piekeren.

  8. Pingback: Ontspannen doe je zo | Zo simpel is dan geluk

  9. Pingback: Recensie | David Michie – De kat van de Dalai Lama | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s