De happy challenge | Waardevolle waarden

De happy challenge, een challenge die door drie dames, Lisanne, Marieke en Kelly (bekijk hun blogs voor meer info),  in het leven is geroepen. Het is een challenge die je tot nadenken zal aanzetten. Nadenken over de dingen waar je gelukkig van wordt. Nadenken over de dingen die echt belangrijk voor je zijn. En nadenken over wat je kan doen om je nog beter te voelen. Om je tot nadenken aan te zetten hebben de meiden opdrachten bedacht waarover je kan nadenken, praten, twitteren of bloggen. Het is de bedoeling dat je hier een goed gevoel van krijgt, dat je blij bent met je zelf en gelukkig met wat je hebt.

Normaal gesproken doe ik niet snel mee aan challenges of opdrachten. Ik vind deze challenge echter erg mooi en hij sluit bovendien goed aan op mijn blog. Daarom heb ik nu een uitzondering gemaakt en doe ik mee aan de challenge. Helaas heb ik geen facebook account voor mijn blog en kan ik daar niet mee kletsen (klik hier voor de facebookgroep waar je ook meer informatie kan vinden), maar ik zal (proberen) over elke opdracht te bloggen en deel mijn blog dan op twitter onder de hashtag #dehappychallenge.

Waarden zijn waardevol

De eerste opdracht is gebaseerd op waarden. Iedereen heeft normen en waarden en vaak zijn we onszelf daarvan niet eens bewust. We beschouwen ze als normaal of hebben er gewoon nooit bij stilgestaan. Toch kan het erg waardevol om jezelf bewust te zijn van je eigen waarden. Wanneer je immers weet wat jij belangrijk vind in je leven zal het makkelijker zijn om bepaalde keuzes te maken.  Je weet dan namelijk waar jouw prioriteiten liggen. Je krijgt bovendien meer inzicht in jouw eigen identiteit. Je waarden maken dat jij bent wie je bent.

Wat zijn mijn waarden?

Dan is natuurlijk de vraag, wat zijn mijn waarden. Een vraag waar ik toch wel even over na moest denken. Op de blogs van de meiden staat een lijst met waarden waaruit we er drie mogen kiezen die voor ons het belangrijkst zijn. Dit is behoorlijk lastig, want er zijn meerdere waarden die ik belangrijk vind. Vriendschap en familie, beleefdheid, eerlijkheid, vriendelijkheid en zorgzaamheid, dat zijn er zo al een aantal waar ik mij in kan vinden. Toch heb ik drie waarden uitgekozen om wat uitgebreider te beschrijven.

Liefde
Liefde is voor mijn gevoel iets wat meerdere waarden omvat. Ik heb nog geen vriend (helaas), maar toch vind ik liefde erg belangrijk. Liefde heb je immers ook voor je familie en vrienden. Gelukkig kan ik heel erg goed met mijn familie overweg en heb ik daarnaast een aantal goede vriendinnen. Ik ben daar erg dankbaar voor. Liefde komt ook weer een klein beetje terug in naastenliefde. Elkaar helpen waar je kan, al is het maar door een iemand te helpen met oversteken. Je verantwoordelijk voelen voor je medemens. Ik vind dat heel erg belangrijk en help anderen dan ook graag. (Ik doe natuurlijk niet voor niks de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening.) Ook een waarde als eerlijkheid hoort in mijn ogen bij liefde. Kortom, liefde is een groot begrip en erg belangrijk in mijn ogen.

Plezier
Een andere belangrijke waarde vind ik plezier. Dit klinkt misschien een beetje ‘lang leve de lol’, maar zo bedoel ik het niet. Hoewel ik lol hebben wel erg belangrijk vind, een dag niet gelachen is immers een dag niet geleefd. Toch betekent plezier meer voor mij. Plezier betekent voor mij genieten van het leven, er uit halen wat er in zit. De één vind het belangrijk om allemaal hoge cijfers te halen voor zijn studie en heeft daardoor maar weinig tijd voor vrienden. Ik haal liever een voldoende en steek de tijd die ik overhoud in leuke dingen. Je kan er morgen immers wel niet meer zijn. Dus geniet ik zoveel mogelijk van het leven, van de grote en de kleine dingen. Want ook de kleine dingen, een lief kindje dat naar je lacht bijvoorbeeld, kan je plezier bezorgen.

Leren
De laatste waarde die ik hier noem is leren. Ik ben iemand die van kleins af aan al graag wilde leren. Zo heb ik mezelf leren lezen en schrijven toen ik vier was. Ik kon altijd erg goed leren en vond het bovendien leuk. Ik wil graag zoveel mogelijk kennis opdoen (vriendinnen noemden mij wel eens een wandelende encyclopedie) waarmee ik mensen dan weer kan helpen. Bovendien vind ik gewoon heel veel dingen interessant. Naast de kennis vind ik leren op persoonlijk vlak ook belangrijk. Jezelf leren kennen, leren van de fouten die je hebt gemaakt. Er valt altijd wel iets te leren en daardoor blijf je jezelf ontwikkelen en dat is in mijn ogen alleen maar goed.

Wat zijn jouw waarden?

Bron afbeelding

14 gedachtes over “De happy challenge | Waardevolle waarden

  1. Wat een mooie challenge zeg!! En ja, waarden, een woord wat je zo makkelijk in je mond neemt, maar wat het overdenken waard is, ook om te kijken waar je staat in het leven.
    Ga me verdiepen in deze challenge en ga misschien ook wel mee doen, maar dan niet met alle andere social media, dat houd ik graag gescheiden.

  2. Leuk om jou waarden te lezen, vind het bijzonder om te zien dat degene die mee doen allemaal andere waarden kiezen en dat Liefde toch 1 van de belangrijkste dingen is.

  3. Wel, ik wil niet naäpen wat Miss Carrie schrijft, maar voor mij is het ook respect , eerlijkheid en liefde! hoewel ik er daar nog een hele rij aan toe kan voegen. Maar in Liefde zit al een hele hoop waarden samengepropt. En ik vind waarden ook heel belangrijk!

  4. Leuk, zo’n challenge. Ik denk dat mijn waarden ook wel aardig in dezelfde richting komen: eerlijkheid, respect en liefde/gezin/familie. Zal eens kijken op de FB-pagina.

  5. Pingback: De happy challenge: dromen | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

