De happy challenge | Wat ik wil veranderen

Weet je nog? Dat ik schreef over mijn ultieme droom, die eigenlijk in het kort neerkomt op ‘huisje, boompje, beestje’. (Hoewel dat beestje wat mij betreft achterwege mag blijven.) Een man, kindjes en ik ben helemaal blij. De volgende opdracht van de happy challenge vraagt ons om na te denken over wat je in je leven wilt veranderen om je droom te kunnen bereiken. In het geval van mijn ultieme droom is dat vrij lastig. Want waar vind ik mijn prins? Ik ben er inmiddels wel achter dat hij niet zomaar uit de lucht komt vallen en mijn volgers hebben hem klaarblijkelijk ook nog niet gevonden. Ik kreeg nog wel de tip dat hij tegenwoordig niet meer ter paard komt, maar gevonden heb ik hem nog niet. Mijn ultieme droom bereiken heb ik dus niet helemaal zelf in de hand. Wel zijn er andere dingen die ik graag wil bereiken. Hieronder zal ik vertellen wat ik daarvoor wil veranderen.

Waarom verandering?

Ik heb hier even goed over nagedacht en weet eerlijk gezegd niet of verandering voor mij het juiste woord is. Op sommige punten wel, maar op sommige punten is er niet echt sprake van verandering, maar eerder voortzetting van hetgeen ik al doe. De verandering waar in de challenge op gedoeld wordt is de verandering die je teweeg moet brengen om jouw doel te bereiken. Om precies te zijn is het de bedoeling om drie punten te beschrijven die je graag wilt toevoegen aan je leven en drie punten die je wilt weglaten.

Waarvoor wil ik plaats maken in mijn leven?

  • Studie
    Op dit moment ben ik druk bezig met de studie maatschappelijk werk en dienstverlening. Over niet al te lange tijd kan ik stage gaan lopen. Het gaat om een stage van 950 uur, wat best veel is. Hoewel ik nog niet goed weet hoe ik mijn stage moet gaan invullen (wil ik parttime stage lopen dan zal ik er zeker een jaar over doen, maar fulltime is waarschijnlijk qua gezondheid niet haalbaar) ben ik wel vastbesloten om een stage te vinden waar ik veel van kan leren. Ik ben me al aan het oriënteren en ik streef ernaar om dit jaar nog te beginnen met een stage.
  • Gezondheid
    Op dit moment ben ik druk bezig met het vinden van een naam voor mijn klachten. Ik hoop, hoe gek het ook klinkt, uiteindelijk toch een diagnose te krijgen. Daarnaast wil ik mijn leven nog beter inrichten om zo min mogelijk last te ondervinden van mijn klachten. Daarbij wil ik sowieso nog wat meer bewegen en daarnaast is het even afwachten wat er verder nog beter kan (medicatie bijvoorbeeld).
  • Genieten
    Ik wil blijven genieten van het leven. Hier kan ik een heel verhaal over schrijven, maar volgens mij spreekt dit voor zich.

Waar wil ik minder energie in steken?

  • Vaker nee zeggen
    Ik vind het soms lastig om nee te zeggen. Niet zozeer omdat ik het niet durf, maar omdat ik het gewoon fijn vind om iets voor iemand te doen. Toch merk ik dat ik soms niet aan mijn eigen dingen (studie) toe kom doordat ik eerst voor anderen bezig ben. Hoewel ik steeds vaker nee zeg is dit een punt waar ik zeker nog aan kan werken.
  • Minder verwachtingen
    Hoewel het niet zou mogen heb ik soms bepaalde verwachtingen van vriendinnen. Hier maak ik het mijzelf moeilijk mee, omdat ik me daarom wel eens onnodig gekwetst voel. Ik ben al op de goede weg, maar ik wil me nog minder druk maken om dit soort dingen.
  • Vrijwilligerswerk
    Hoewel ik mijn vrijwilligerswerk met veel plezier vervul zal ik, als ik straks stage loop, dit toch echt op moeten geven. Ik kan natuurlijk niet van tevoren voorspellen hoe mijn gezondheid reageert op het stagelopen, maar het vrijwilligerswerk wordt zeker teveel. (Naast mijn stage wil ik namelijk als het mogelijk is ook nog mijn vakken halen. Is dit echt veel te zwaar dan is het niet anders en doe ik gewoon wat langer over mijn studie.) Heel erg jammer!

Denk jij wel eens na over veranderingen in je leven?

Bron afbeelding

27 gedachtes over “De happy challenge | Wat ik wil veranderen

  1. Situaties in mijn leven maken dat ik gedwongen word om te veranderen, niet altijd met volle goesting, als ik iets zou kunnen veranderen, dan is het de voetbal van mijn zoon,….dat vreet tonnen energie,……maar hij doet het zo graag dat ik het hem niet wil ontnemen,….

  2. Zo denk ik erover:
    Ik denk dat het soms wel eens nuttig is om doelen te stellen in je leven, het doet verlangen en stuwt je verder. En je huidige situatie evalueren kan ook geen kwaad, zo kan je jouw doelen bijstellen, want een mens evolueert nu eenmaal. Maar wees niet te streng voor jezelf, je kan jezelf gerust een zijsprongetje gunnen. Alles hoeft niet volgens plan te gaan. Die onverwachte (positieve) wendingen kunnen je leven net dat ietsje meer geven. Zo sprak filosoof Els 😉

  3. Mooie invulling. Trouwens, wat betreft je stage, ook bij ons lopen deeltijd stagiaires MDW en de fulltime studenten lopen 10 maanden stage, dus. …………. ja het is een hele tijd, zeker met jou gezondheid. Lastig hoor!
    Ik moet zeggen dat het ik heel makkelijk aan die happy challenge begonnen ben, maar het best pittig vind, misschien ook omdat ik minder in mijn vel zit.Maar ik heb me al voorgenomen om hem af te maken 🙂

  4. Het vnden van een naam voor je klachten, dat is waar iedereen recht op heeft hoorde ik onlangs iemand zeggen. En daar ben ik, en jij waarschijnlijk ook het helemaal mee eens.

    • Ook als je al wat ouder ben kan je doelen hebben hoor. Misschien wil je wat meer tijd voor jezelf vrijmaken, wat meer voor je vrouw in het huishouden doen… genoeg te bedenken! Ik hoop overigens ook dat je zo lang mogelijk gezond mag blijven!

  5. het is goed dat je rekening houdt met je lichaam! Want sommige mensen doen alsof er niets aan de hand is en crashen dan helemaal! Ik hoop dat er snel een diagnose komt, want het is idd vervelend als je niet weet hoe je jezelf het beste kan helpen. Ik vind dat je goed bezig bent!

  6. Pingback: De happy challenge | Just do it | Zo simpel is dan geluk

  7. Pingback: De happy challenge | Positieve gewoonten | Zo simpel is dan geluk

  8. Pingback: De happy challenge | Opdracht??? | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

