De happy challenge | Positieve gewoonten

Inmiddels is het alweer tijd voor een nieuwe opdracht van de happy challenge. In deze opdracht gaan we in op onze gewoonten. Veel mensen zijn al snel geneigd om naar de slechte gewoonten van zichzelf of anderen te kijken. Iedereen heeft echter ook positieve gewoonten. Deze zijn vaak zo vanzelfsprekend geworden dat je je minder bewust bent van deze gewoonten. Daarom ga ik eens bekijken welke positieve gewoonten ik heb. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om positieve gewoonten toe te voegen. Ik zal dus ook laten weten welke gewoonten ik nog graag eigen wil maken.

Mijn positieve gewoonten

Op één of andere manier blijf ik het lastig vinden om mijn positieve gewoonten te benoemen. Misschien omdat ik ze inderdaad als vanzelfsprekend beschouw. De positieve gewoonten die ik mezelf toeschrijf zijn de volgende:

  • Klaar staan voor anderen
    Ik probeer altijd klaar te staan voor anderen. Kan mijn tante geen oppas vinden? Dan kom ik toch gewoon oppassen. Heeft een vriendin iets vervelends meegemaakt? Dan bied ik haar steun zo goed als ik kan. Ik vind het fijn als ik iets kan doen voor mensen en voor mij is dit dan ook heel vanzelfsprekend. Wel is dit ook een valkuil voor mij. Ik ben snel geneigd eerst aan de ander te denken en dan pas aan mezelf. Gelukkig ben ik me daarvan wel bewust en denk ik nu al veel meer aan mezelf dan eerder.
  • Begin ik ergens aan, dan maak ik het af
    Ja, ik ben een echte doorzetter. Zo heb ik halverwege mijn laatste bachelorjaar biomedische wetenschappen de beslissing genomen dat ik niet verder wilde met deze studie. Toch heb ik netjes mijn bachelor afgemaakt, om vervolgens aan mijn hbo verpleegkunde te beginnen. Helaas heb ik deze studie wel moeten opgeven (maar ik heb wel mijn propedeuse gehaald) door mijn gezondheid. Dat heeft mij echter niet tegengehouden om toch weer te gaan studeren. Daarnaast heb ik altijd getwirld (google maar) en heb ik daar ook mee moeten stoppen. Ondanks dat ik na wedstrijden een aantal dagen moest overgeven van de pijn en ellende, heb ik mijn seizoen netjes afgemaakt.
  • Genieten van de (kleine) dingen
    Ik kan echt heel erg blij worden van de kleine dingen en zie altijd wel iets positiefs in een dag. Hier blog ik dan ook regelmatig over in de ‘Zo simpel is dan geluk posts‘. Ik vind het heel erg belangrijk om te genieten van alles wat ik meemaak. Je weet immers maar nooit of er een morgen is voor jou.

Positieve gewoonten die ik wil toevoegen

Natuurlijk heb ik ook genoeg slechte gewoonten. Slechte gewoonten waarvan ik er een aantal zeker zou willen ombuigen in positieve gewoonten.

  • Minder verwachtingen hebben
    Ik ben nogal geneigd om verwachtingen te hebben van mensen. Hier loop ik met name in vriendschappen wel eens tegenaan. Ik schreef hier al eerder over tijdens een happy challenge opdracht. Eigenlijk zou je helemaal geen verwachtingen mogen hebben, maar dat lijkt mij eigenlijk vrijwel onmogelijk. Wel wil ik proberen nog minder verwachtingen te hebben. Op deze manier zal ik me minder snel gekwetst voelen.
  • Minder uitstelgedrag
    Hoewel ik wel een echte doorzetter ben, is mijn discipline soms ver te zoeken. Soms komt dit puur door mijn gezondheid en kan ik er dus voor mijn gevoel niet veel aan doen. Andere keren is het gewoon puur uitstelgedrag. Ik moet mijzelf dus echt wat vaker een schop onder mijn kont geven.
  • Gezond eten
    Het is een beetje cliché, maar ik zou toch graag wat gezonder willen eten. Chocola, koek, snoep, ijs, gebak, chips, nootjes. Het zijn allemaal dingen die ik érg lekker vind en die ik te vaak eet. Helemaal geen ongezonde dingen meer is niets voor mij, ik wil immers wel genieten. Maar het kan zeker wel minder!
  • Meer bewegen
    Veel bewegen zit er door mijn gezondheid niet in. Toch zou ik wel graag wat meer bewegen. Nu zijn er dagen waarop ik eigenlijk de hele dag niks onderneem. Op zo’n dag wil ik in het vervolg gaan proberen om bijvoorbeeld een stukje te gaan fietsen. Op deze manier heb ik toch iets van beweging gehad en bovendien zit ik dan niet de hele dag binnen.

Wil je mijn eerdere happy challenge opdrachten lezen? Klik dan hier!

Bron afbeelding

 

15 gedachtes over “De happy challenge | Positieve gewoonten

  1. De drie positieve gewoontes die je opnoemt, klasseer ik onder “zeer positieve” gewoontes. Dat siert je echt wel. De andere die je wil toevoegen, daar kan ik me in herkennen. 🙂

  2. Wat een mooi lijstje, Meer bewegen zou voor mij ook goed zijn, maar ik heb nu eenmaal niet zo’n goede band met bewegen, dus zou een moeten worden, want leuk zal ik het nooit vinden. Dus maar niet opgenomen in mijn lijstje hahaha.

Geef een reactie

