De vierde dimensie

Het gaat helemaal vanzelf, we hoeven er niks voor te doen. Soms zijn we ons er zelfs niet eens van bewust. De tijd kruipt uit zichzelf voorbij. Seconden worden minuten, minuten worden uren, uren worden dagen, dagen worden weken, weken worden maanden en maanden worden jaren. De tijd wordt gemeten door middel van begrippen die ooit door iemand zijn bedacht. Daarnaast is er in Nederland ook nog eens sprake van zomertijd en wintertijd. 

Laatst moest mijn moeder even op mijn kamer zijn en keek op mijn wekker. Ze knipperde met haar ogen en keek nog eens goed. Was het al zo laat? Snel keek ze op haar horloge en zag dat deze een heel andere tijd aangaf. Liep haar horloge soms niet goed? Was de tijd een loopje met haar aan het nemen?

Nee, eigenlijk heeft ze gewoon een hele luie, vergeetachtige, onhandige dochter, die bij het instellen van haar wekker nogal eens op het verkeerde knopje drukt. Dit laatste heeft ervoor gezorgd dat mijn wekker sowieso al twintig minuten voor staat. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik dit eigenlijk wel prettig vind. Wanneer mijn wekker gaat kan ik nog even blijven liggen voor ik echt mijn bed uit moet.

Daar komt vervolgens nog een uur bovenop qua voor staan van mijn wekker. Ergens in het najaar was het namelijk de bedoeling dat je de tijd een uur achteruit zette. Helaas vergat ik dit (en ik ben een beetje lui) en heb ik dit tot op de dag van vandaag niet gedaan. En dat is helemaal niet erg.

Ik weet namelijk dat mijn wekker voor staat en weet dus precies hoe laat het is als ik op mijn wekker kijk. Daarnaast is het eigenlijk super handig. Straks, in het voorjaar, hoef ik mijn wekker niet meer vooruit te zetten en kan ik dat dus ook niet vergeten. Bovendien moet ik nu, als ik mijn wekker zet, mijn wekker een uur later zetten om op het juiste tijdstip wakker te worden. Het lijkt daardoor regelmatig of ik lekker uit kan slapen. Alleen die gedachte al maakt me blij! (Dat het niet waar is daar hebben we het dan even niet over.) Ik laat m’n wekker dus gewoon lekker staan zoals hij nu staat.

13 gedachtes over “De vierde dimensie

  1. Ik zit regelmatig totaal verkeerd met de tijd. Soms denk ik dat het al ochtend is en wil ik opstaan, is het nog midden in de nacht en heb ik pas een uur geslapen. Ik word altijd om 06.10 uur wakker, ook in het weekend. Het is de tijd dat mijn wekker altijd afliep, nu mag ik een half uurtje later wakker worden, maar ik blijf mijn ogen om 06.10 uur open doen.

Geef een reactie

