Recensie | John Green – The Fault in Our Stars

The fault in our starsThe Fault in Our Stars vond ik heel bijzonder en mooi om te lezen, het boek heeft mij echt geraakt. Hoewel het gaat over een meisje met kanker, dat ongeneeslijk ziek is, staat de kanker niet centraal in het boek. Dit maakt dat het boek niet ontzettend zwaar en verdrietig is om te lezen. Eigenlijk laat het boek zien dat je als jongere met ernstige ziekte méér bent dan alleen ziek en dat je tegen dezelfde dingen aanloopt als gezonde jongeren van jouw leeftijd.

Het verhaal

Het boek vertelt het verhaal van Hazel een jongedame met kanker. Genezing is niet mogelijk dus haar leven wordt op dit moment alleen verlengd. Ze heeft niet veel zin meer om af te spreken met vriendinnen en ook haar bezoeken aan de praatgroep voor kinderen met kanker staan haar enorm tegen. Ze gaat er eigenlijk alleen heen om haar moeder een plezier te doen. Op één van de bijeenkomsten leert ze Augustus kennen en hij trekt meteen haar aandacht. Al snel groeit er een vriendschap tussen Hazel en Augustus.

Hazel vertelt Augustus onder andere over haar lievelingsboek “An Imperial Affliction” van de Nederlander Peter van Houten. Het boek gaat over een meisje dat ernstig ziek is en heeft een heel abrupt einde. Hazel wil ontzettend graag weten hoe het de personages uit het boek zal verlopen. Het liefst zou ze Peter opzoeken in Amsterdam, maar of dat mogelijk is?

Bijzonder

Zoals ik al vertelde vind ik het boek erg bijzonder. Natuurlijk heeft het boek veel verdrietige momenten. Alleen al het feit dat een meisje van zestien ongeneeslijk ziek is, is behoorlijk heftig. Toch wordt het boek niet op een heel zware manier verteld. Dit komt vooral doordat Hazel en Augustus veel grappen maken over hun ziekte en de dingen die er bij komen kijken. De humor die in het boek voorkomt maakt het boek meteen een stuk lichter.

“You don’t get to choose if you get hurt in this world, old man, but you do have some say in who hurts you.”  – John Green

De personages in het boek zijn erg goed uitgewerkt. Het is mooi om te lezen hoe vriendschappen ontstaan en steeds hechter worden. Bovendien is het naar mijn mening erg goed dat Green laat zien dat deze jongeren meer zijn dan hun ziekte. Daarnaast zitten er een aantal hele wijze levenslessen in het boek verborgen en wordt er soms zelfs gefilosofeerd. Dit alles maakt het een prachtig boek.

Hier zijn een aantal mooie quotes uit het boek te vinden.

Bron afbeelding

Ps. Wat vinden jullie van mijn nieuwe lay-out? Ik twijfel tussen deze en de vorige!