Ben jij tevreden?

SerenityTevreden, het woordenboek vertelt mij dat je dan voldaan bent en geen wensen meer hebt. Deze definitie zet mij meteen aan het denken. Want kan je niet én tevreden zijn én nog wensen hebben? Je kan immers tevreden zijn met je leven, maar wel de wens hebben om een mooie reis te maken. Of ben je dan toch niet helemaal tevreden? Nu ik erover nadenk is tevreden eigenlijk best wel iets geks. Iets wat voor ieder persoon een andere betekenis zal hebben.

Tevreden zijn met wat je hebt

Wanneer ik naar mijzelf kijk vind ik het heel erg belangrijk om tevreden te zijn met wat je hebt. Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk. Zijn er dingen die tegenzitten, heb je bijvoorbeeld financiële problemen, dan is het best lastig om tevreden te zijn. Zou je immers zelf ook niet aan het eind van de maand wat geld over willen hebben om iets leuks van te doen? Ook als je niet gezond bent is het niet makkelijk om tevreden te zijn. Zou je immers zelf niet liever gezond zijn zodat je kunt doen en laten wat je wilt?

Helaas heeft het vaak geen nut om te kijken naar wat je niet hebt. Hoe vervelend dat ook is. Daarom kan je beter kijken naar wat je wél hebt. Hoeveel negatieve dingen er ook op je pad komen, er is altijd wel iets om tevreden mee te zijn. Je hebt een lieve vriend, goede vriendinnen, een dak boven je hoofd, familie waar je goed mee kan praten, een leuke baan. Allemaal dingen die je een gevoel van tevreden en geluk kunnen bezorgen.

Ben ik tevreden?

Natuurlijk blijft het soms lastig om tevreden te zijn met wat je hebt. Zelf ben ik chronisch ziek en kan ik dus niet alles wat mijn leeftijdsgenoten wel kunnen. Ik heb dit inmiddels geaccepteerd en heb hier vaak geen moeite meer mee. Een enkele keer kan ik echter ontzettend balen dat ik iets leuks moet missen. Vaak is dit iets heel onbenulligs, waardoor ik dan ook echt boos op mezelf wordt. ‘Stel je niet zo aan!’ denk ik dan. Maar toch blijft het nare gevoel aan me klagen.

Wat ik dan doen? Relativeren en de situatie accepteren zoals hij is. Ik kijk naar wat ik wel kan en zie dan dat dat best veel is. Daarnaast besef ik me dat er nog veel meer mensen zijn die dit niet kunnen. Sterker nog, er zijn ook mensen die nog veel minder kunnen. Eigenlijk heb ik gewoon heel erg veel geluk!

(Ja, tussen de regels door is dit even een peptalk voor mezelf.)

Bron afbeelding

28 gedachtes over “Ben jij tevreden?

  1. Mooi bericht! Ik vraag me overigens niet af of je niet altijd iets nodig hebt om naar uit te kijken – iets om verder te willen. Of zou je op een bepaald moment gewoon kunnen zeggen: nu is het goed geweest en dan gaan “rentenieren” op je leven?

  2. Ja, ik ben wel tevreden. Natuurlijk heb ik wensen en dromen, ik denk dat dat ook wel nodig is. Als je niks meer hebt om naar toe te leven, niks meer om na te jagen, niks meer om te dromen, kun je dan nog wel tevreden zijn? Maar ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is idd.

  3. Mijn tevredenheid verhoogt altijd erg nadat ik mezelf eventjes het niet-tevredenzijn heb toegestaan. Want soms krijg ik van al dat accepteren de seskes. Daarna gaat ’t meestal een eind beter 🙂

  4. Wel, ik ben ook tevreden, maar ik heb ook nog dromen! Ondanks mijn beperkingen, streef ik er naar op reis te kunnen. En ik zal het blijven doen, zolang ik kan. .
    ik berust in het feit dat ik een chronische ziekte heb ,(vind ik anders dan tevreden zijn) maar ik kan er mee leven. Misschien lukt het mij makkelijker om te aanvaarden omdat ik ouder dan jij bent, 53 jaar, dan begint een mens al te naderen van zijn pensioenleeftijd., Niet dat ik het leuk vind hé,. Ik ken ook wat jonge mensen in mijn omgeving die nog aan kinderen willen beginnen en zo, en ik kan erin komen dat het voor hen nog moeilijker is. Veel sterkte!

  5. Ik denk dat we in Nederland over het algemeen allemaal wel tevreden mogen zijn met wat we hebben. Als ik kijk naar andere landen waar alles veel slechter is dan hier, dan hebben we eigenlijk niks te klagen. Maar ja, er zijn toch altijd dingen die je liever anders hebt in je leven denk ik. Ik ben op zich wel tevreden, maar heb ook nog genoeg wensen.

  6. Ik denk dat de sleutel ligt in acceptatie. Als je je persoonlijke situatie niet kunt accepteren (gezondheid, financieel, uiterlijk of wat dan ook), dan is het nu eenmaal moeilijk om tevreden te zijn.
    Ik ben tevreden. Ook al gaat het qua gezondheid niet altijd even lekker en ook al heb ik niet iedere maand centjes over om te sparen of om iets leuks te doen.

  7. gezondheid is heel belangrijk in het gelukkig en tevreden zijn. Jezelf goed in je vel voelen gaat pas goed als je fit bent
    Ik ben dan ook een tevreden man… 😉

  8. Een goede peptalk is ook wel eens nodig op zijn tijd toch. Ik kan tegenwoordig wel tevreden zijn met mijn leventje. Dat neemt niet weg dat ik het natuurlijk veel liever anders had gezien.

  9. Goed geschreven zeg! Ik ben op het moment niet tevreden, ik ben een beetje boos op mezelf, het leven en de wereld. Gaat wel weer over hoor. Dus bedankt voor de peptalk 😉

Geef een reactie

