De Happy Challenge | Trots

Be ProudHet gevoel hebben dat je iets moois hebt bereikt. Of juist dat iemand anders ontzettend goed bezig is. Trots. Je kan het zijn op jezelf, op je ouders, op je vrienden, op collega’s. En is het niet ontzettend fijn om trots op jezelf te zijn? Of, misschien nog wel mooier, als een ander zegt trots op jou te zijn.

Het is alweer even geleden, maar jullie hebben nog steeds de laatste opdracht van de Happy Challenge van mij te goed. Een opdracht die gaat over trots. Trots zijn op wat je bereikt hebt met de challenge en trots zijn in het algemeen.

Trots, ik ben het best wel vaak. Trots op een vriendin omdat zij een goede beoordeling heeft gehaald. Trots op een andere vriendin die ondanks heel erg veel tegenslag toch positief blijft. Trots op een medestudent die een goed cijfer heeft gehaald. Trots op mijn idolen omdat ze weer een mooi nummer hebben geschreven. Ik kan er wel een oneindige lijst van maken.

Nu moet ik echter vertellen waarom ik trots op mezelf ben. En dan komen de woorden toch wat moeilijker mijn toetsenbord uit. Want waar ben ik nu eigenlijk trots op? Ben ik trots op het behalen van mijn gymnasiumdiploma? Nee, eigenlijk niet. Hoewel het door verschillende dingen niet heel makkelijk ging, heb ik het halen van mijn diploma als vanzelfsprekend ervaren. Ik was er ontzettend blij mee en ook wel een beetje opgelucht, maar trots kan ik het niet noemen.

Ben ik dan trots op wat ik bereikt heb? Nee, helemaal niet. Ik woon nog bij mijn ouders, ik heb geen baan. Niet bepaald iets om trots op te zijn.

Eigenlijk vind ik het best lastig om iets te bedenken waar ik trots op ben. Hoe dat komt? Ik weet het niet. Het is zeker niet zo dat ik niet tevreden ben met mij zelf of dat ik onzeker ben. Ik denk dat het komt dat ik perfectionistisch ben en dat ik veel dingen als vanzelfsprekend beschouw. En misschien ben ik ook een beetje bescheiden. Te bescheiden misschien.

Waar ben jij trots op?

Β 

30 gedachtes over “De Happy Challenge | Trots

  1. Ik ben vooral trots op mijn doorzettingsvermogen, mijn empathisch vermogen, mijn intentie om altijd zonder oordeel naar anderen te zijn. Wat jou betreft: bescheidenheid siert de mens. Ik vind dat één van de mooiste eigenschappen die je kan hebben. Dus wees daar maar heel trots op!

  2. Ik moest er ook even over nadenken. Ik ben in ieder geval trots op mijn kinderen, dat het zulke leuke volwassenen zijn geworden. En zelf ben ik er misschien wel trots op dat ik ondanks dat ik chronisch ziek en een weinig spetterend leven heb ik tegenwoordig wel weer goed in mijn vel zit en tevreden ben. Dat had ik enkele jaren geleden niet durven dromen. Btw: dankjewel dat je me hierover aan het denken hebt gezet.

  3. ik ben trots op ons gezin, en op de gezinnen die onze kinderen al gesticht hebben. Mooi dat ze het allemaal goed doen op eigen benen

    Je mag best trots zijn op je eerlijkheid en openheid.

  4. Wat een open stuk weer van je! Ik herken mezelf wel in wat je geschreven hebt en hoe moeilijk dat wellicht ook zal zijn, ik hoop dat je snel wel met volle overtuiging dingen van jezelf op kunt sommen waar je trots op bent want je hebt zeker meer dan genoeg om trots op te zijn meid!

  5. Ik ben vaker trots op iemand anders dan op mezelf. Maar nu je het vraagt ben ik er toch wel een beetje trots op dat het me gelukt is in de binnenstad van Gouda te exposeren.

  6. Mooi artikel! Ik ben er trots op dat ik nog best wel iemand ben die ambitieus is en eigenlijk nog best wel veel doorzettingsvermogen heb voor iemand die het soms allemaal even niet ziet zitten. Mijn passie voor mijn hobby’s dat is wat mij staande houd en daar ben ik dan ook een beetje heel erg trots op hihi πŸ™‚ Gelijk heb je wel, het is nog best wel moeilijk om iets te zoeken waar je trots op bent en dat dan ook daadwerkelijk op te noemen en op te schrijven. Het idee is eigenlijk wel gek, we kunnen wel duizende positieve dingen over anderen opnoemen met gemak maar wanneer het op ons zelf aan komt.. Dan moeten we daar toch wel echt even de tijd voor nemen. Mooi geschreven artikel!

  7. Wat jammer dat je te bescheiden bent en te perfectionistisch. Het is namelijk zo’n fijn gevoel om trots te zijn op dingen die je zelf bereikt hebt!
    Ik ben trots op hoe ik mij staande houd in het leven, op een mooi concert waar ik aan mee gewerkt heb, dan kan ik mezelf een schouderklopje geven, en genieten van het resultaat wat ik bereikt heb, en trots kan ik er ook wel over vertellen.
    Jammer dat jij dat niet kent, ik heb het ook moeten leren, dus …….. niet wanhopen, en als ik zo terug kijk wat ik bij jou allemaal al gelezen heb, vind ik dat je best het een en ander hebt om trots op te zijn, maar dat zul je zelf moeten ontdekken.

Geef een reactie

