Respect op het Songfestival?

The Common LinnetsHet songfestival. Hoewel ik het niet al te serieus meer neem, kijk ik er nog steeds ieder jaar naar. Ik vind het best vermakelijk om de verschillende acts te zien en ben toch telkens weer nieuwsgierig hoe Nederland het er vanaf gaat brengen. Dat het grootste deel van de kandidaten niet kan zingen, de instrumenten niet live mogen worden bespeeld en veel acts beter in het circus passen, dat maakt mij helemaal niks uit. Bovendien levert dit geweldige grappen op de social media op.

Ook deze keer heb ik weer naar het songfestival gekeken. Een groot deel van de kandidaten zong opnieuw niet helemaal zuiver en ook de circusacts waren weer van zolder gehaald. Een trapeze, een jongeman in een draaiende ton, rolschaatsen, de gekste dingen kwam ten tonele. Ook leerden we hoe we een cake moeten bakken. (Hier werd door Miss Montreal op twitter op een hele leuke manier op ingespeeld.)

Uiteindelijk hoopten we natuurlijk allemaal (oké, misschien niet allemaal) dat Ilse en Waylon, The Common Linnets, zouden gaan winnen. Zelf vind ik zowel Ilse als Waylon erg goed, maar sprak dit nummer mij niet heel erg aan. Wél vind ik dat ze een hele goede prestatie hebben neergezet. Ze behaalden dan ook een tweede plaats, achter… een vrouw met een baard. Of is het nou een man die zich als vrouw verkleed?

Het maakt niet uit, waar het om gaat is dat deze dame/heer een statement wilde neerzetten. Een statement betreffende het jezelf kunnen zijn en het respecteren van elkaar. Een statement waar heel Europa zich achter schaarde. Het nummer werd uit volle borst meegezongen door het publiek en na afloop volgde er een luid applaus. En terecht, het was een goed nummer en het werd goed gezongen.

Respect dus, daar ging het om, maar op het moment dat de twee Russische dames aan de beurt waren, was het respect ver te zoeken. Ze werden uitgejoeld en kregen een fluitconcert. Dit getuigt in mijn ogen van weinig respect. Kunnen zij persoonlijk immers iets doen aan de situatie die nu speelt?

Het ene moment staat heel Europa achter een statement rondom respect, het volgende moment is het respect ver te zoeken. En dat vind ik jammer.

Bron afbeelding

25 gedachtes over “Respect op het Songfestival?

  1. Het nummer van Ilse en Waylon vond ik vanaf het begin prachtig, maar ik had in het begin mijn twijfels of het wel geschikt zou zijn voor het songfestival. Maar ja, wat is geschikt hè? In 2011 was ik met mijn dochter in Düsseldorf, je weet wie er toen meededen hè (:-)), het optreden was fantastisch, maar helaas werd het helemaal niks.
    Wij snapten er dus helemaal niks van en ik had gezegd dat ik nooit meer zou kijken… maar ja, net als jij blijkbaar, kan ik het niet laten het toch te volgen. Deze uitzending heb ik niet kunnen zien, ik zat in het theater… Maar we waren op tijd thuis voor de puntentelling en daar heb ik toch van genoten!

    • Wie deden er toen mee dan?! 😉
      Haha! Ik had daar ook zo graag heen gewild toen! Helaas zat ik midden in mijn revalidatietraject en was het absoluut niet haalbaar. Gaaf dat jij er wel bij bent geweest! Jammer van de uitslag alleen.

      • Jaja, zal jij niet weten ;-).
        Omdat het zo dichtbij was vond ik het echt de moeite waard om mee te maken, alleen de HF dan hoor. Maar helaas… als fan waren we best verdrietig. Was echt niet terecht, ik heb zoveel bagger voorbij zien komen toen…

  2. Ik heb het met een half oog gekeken…en kan dus niet echt beoordelen. Ik denk enkel dat het uitjouwen van Rusland iets is “des mensens”, het getuigt inderdaad van respect maar weinig aan te doen..

  3. goed blogje en ik ben het helemaal eens met je laatste alinea. Het was overigens spannend zat en sommige acts waren best leuk (zonder geluid!)

  4. Ik heb geen fluitconcert gehoord tijdens het (erg leuke) nummer van de Russische dames. Maar ik blijf vinden dat het om het liedje moet gaan of je dus goed kunt zingen, niet om of je vriendjes bent met een land en ook niet om een statement.

Geef een reactie

