Quote | Want er is altijd weer die stem in de verte…

officeOp één of andere manier blijven bepaalde dingen altijd weer terug komen. Tenminste, zo ervaar ik het wel. Denk ik net alles een beetje op een rijtje te hebben – vrijwilligerswerk, een hbo studie – gebeurt er weer iets waardoor alles in het water valt. (Dit kon je al in een eerdere blog lezen.) En dat is niet de eerste keer. Tegenslagen horen er echter bij. Sterker nog, zonder de tegenslagen in het leven leer je de mooie dingen in het leven niet waarderen. 

“Want er is altijd weer die stem in de verte, die mij nog bezighoudt…”

In mijn geval is dit met name het chronisch ziek zijn. Gelukkig ben ik niet iemand die hier dag en nacht mee bezig is. Ja, ik moet nadenken over het indelen van mijn dag, week, maand. Ja ik heb elk moment van de dag pijn en ben continu moe. Maar ik heb hier mee om leren gaan en dat gaat helemaal goed.

Op die ene dag (in de zoveel tijd) na. Dat ik het weer even moeilijk vind. Dat ik het even niet trek. Dat ik weer even besef dat mijn leven er echt heel anders uit ziet dan ik had gehoopt. Dat ik me besef dat ik, als ik gezond was geweest, nu verpleegkundige zou zijn. Dat ik dan nu geen gezeur zou hebben met studies en uitkeringen. Want hoe je het ook wendt of keert, doordat ik niet afgekeurd ben, val ik behoorlijk tussen wal en schip, wat  het er allemaal niet makkelijker op maakt. (En mijn CV wordt er ook niet mooier op met al die half afgemaakte studies.)

“It seems like I’m running in the wrong direction.”

Gelukkig heb ik inmiddels een plan. Een plan waarvan ik niet weet of ik hem tot uitvoering kan brengen. Ik heb voor de komende drie maanden een administratieve baan kunnen vinden! Daar ben ik uiteraard heel erg blij mee. Toch vind ik het ook wel erg spannend, want ga ik het volhouden om elke week 24 uur te werken? Ik heb geen idee, ik ben er al zo lang uit dat ik niet weet of ik dit aankan. Ik hoop het, ik ga er mijn uiterste best voor doen, maar zwaar zal het wel worden.

In augustus ga ik dan met een mbo opleiding beginnen die ik in twee jaar kan doen. Doktersassistent om precies te zijn. Ik hoop een BBL plek te vinden (een betaalde leerwerkplek) en als dat niet lukt ga ik voor de BOL variant en vraag ik studiefinanciering aan. Helaas moet ik de hbo opleiding die ik nu doe nog het hele jaar doorbetalen. Het zal dus financieel gezien allemaal erg krap worden. Sterker nog, ik denk dat ik elk dubbeltje moet gaan omdraaien tegen die tijd, maar dat is voor een goed doel. En dan hopen dat het op deze manier lichamelijk gezien haalbaar is, want het worden toch vier dagen in de week dat ik naar school/stage/werk moet.

Verwerken en accepteren

Zoals je merkt ben ik nog niet heel erg enthousiast. Doktersassistent lijkt me een heel erg leuke opleiding, daar ligt het zeker niet aan. Maar ik weet dat het allemaal niet erg makkelijk gaat worden. (Fysiek en financieel dan, de studie zal ik op mijn sloffen kunnen volbrengen.) En het blijft me gewoon niet lekker zitten dat ik een stap terug moet doen en met mijn studie moet stoppen. Van universiteit, naar hbo, naar mbo, daar gaat toch iets verkeerd. Het is een kwestie van het verwerken van de situatie en het accepteren ervan en dat doe je nu eenmaal niet zo één twee drie.

Het opgeven van een studie heeft door mijn eerdere ervaring een negatieve lading gekregen en daarom is het extra moeilijk om nu weer in dezelfde situatie te belanden. Ik weet dat opgeven soms de enige optie is en dat ik me nu met een positieve blik op de toekomst moet richten. Dat ik er vertrouwen in moet hebben dat het dit keer wel gaat lukken. Dat ik er vertrouwen in moet hebben dat ik ooit wel een leuke baan zal vinden en dat hopelijk ook lichamelijk aan kan. Hopelijk kan ik het snel ook op deze manier voelen!

Bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/jnyemb/4051398710/
Bron quote 1: deze tekst is afkomstig uit het nummer ‘Stem in de verte’ van Nick en Simon
Bron quote 2: deze tekst is afkomstig uit het nummer ‘The wrong direction’ van Passenger

21 gedachtes over “Quote | Want er is altijd weer die stem in de verte…

  1. Lieverd, je komt er heus wel, al is het met omwegen. Je hebt bewezen dat je een doordouwer bent en uiteindelijk valt het allemaal op zijn plek. Maar ik snap heel goed dat je er wel verdriet van hebt, het valt ook niet mee om chronisch ziek te zijn. Vooral niet, als dit dingen onmogelijk maakt, die je wel graag zou willen, en ook zou kunnen als je niet ziek was. Maar we moeten het er mee doen, zo is het en zo blijft het.

  2. Ik heb bewondering voor je. Ik vind je moedig dat je toch hieraan gaat beginnen. Dat bewijst dat je geen opgever bent maar een doorzetter. Jij komt er wel! Succes met alles!

  3. Ik sluit me helemaal aan bij janie! Overigens las ik laatst een blogpost waarin stond dat opgeven soms net erg moedig is en ik sluit me daar ook bij aan. Zo’n beslissing nemen is namelijk helemaal niet gemakkelijk. Veel succes met je nieuwe baan en met je plannen!

  4. Phoe, meis ……… kan me voorstellen dat je nog niet heel enthousiast bent over je plannen. Het is inderdaad zwaar voor iemand die chronisch ziek is. Is het misschien een optie om voor leren op eigen tempo te kiezen? Kijk hier eens bijv. http://www.nha.nl/cursus/mbo/Zorg/MBO-opleidingen/MBO-Doktersassistente.aspx

    Ik wil wel even zeggen dat ik je hartstikke moedig vind, dat je voor jezelf blijft kiezen. Je doet me aan mezelf denken, want het lijkt haast wel mijn weg die ik in mijn leven gegaan ben qua carriére ……….. en weet je, ondanks dat mijn dromen nooit uitgekomen zijn, ondanks dat ik in de bijstand zit en geen carriere heb gemaakt, financieel er alleen maar op achteruit ben gegaan , kan ik zeggen dat het leven goed voor me is, omdat ik de kleine dingen kan zien, die vaak het mooist zijn 🙂

    Houd je taai, ik leef met je mee.

    • Dank je voor het meedenken! Ik wil het liefst zo snel mogelijk door de opleiding heen en met een thuisstudie heb je weer gedoe met studiefinanciering en het vinden van stage e.d. Dus ga dit keer liever voor een reguliere opleiding.
      Mooi om te lezen dat je tevreden bent met je leven. Dat ben ik zeker ook, maar het was wel even een teleurstelling en ik zit nu even in een lastige situatie. 🙂

  5. Och Zosimpel… Het mag niet de weg zijn die je had willen gaan, het is wel jouw weg. En nu stap je (voor je gevoel) misschien wel achteruit… maar de weg naar voren komt telkens weer in beeld. Ik weet het zeker. Want jij bent een vechter, een volhouder en een doorbijter.

    Veel succes met je baan en met de komende studie. Ik duim voor een BBL plek…

  6. Wat moedig van je om na al je ellende toch weer helemaal voor een nieuwe studie te gaan. Nou ja, opgeven is ook vast geen optie maar toch. Hou je taai, liefs Karin

  7. Wat een moedig besluit!! Ik weet dat het lastig is, ik heb ook een rijtje onafgemaakte studies op mijn naam staan en de studie die ik nu doe belooft weinig goeds wat betreft baankansen. Ik ben al aan het nadenken over een plan B. Maar eigenlijk wil je gewoon dat het een keer goed is! Ik heb een terugkerende nachtmerrie waarbij er allerlei vreemde dingen gebeuren die met studeren te maken hebben. Meestal ben ik de havo aan het overdoen, terwijl ik (ook in mijn droom) het diploma heb. Huh?
    Veel succes met je baan en opleiding! Toen ik een hele tijd terug stopte met mijn HBO opleiding was het een optie om bij het uitschrijven de optie “vanwege medische omstandigheden” (of iets dergelijks) aan te vinken. Ik weet alleen niet meer of dit nog “voordelen” had voor de financiële kant. Lastig dat je niet wordt afgekeurd, zodat je geen uitkering kan krijgen. Ik weet hoe moeilijk het is (ik val onder de nieuwste versie van de Wajong). Ik had het geluk dat ik bij het gesprek met de arts mijn behandelaar mee had. Daardoor werd ik denk ik serieuzer genomen,

Geef een reactie

