Ontspannen doe je zo

muziekIedereen heeft op zijn tijd wat ontspanning nodig. Even alle hectiek op het werk vergeten. Even alle stress uit je lichaam. Even lekker je hoofd leegmaken. Een momentje voor jezelf om ervoor te zorgen dat je lichaam en geest tot rust komen. Bewust, of onbewust, heeft iedereen last van spanningen en het is belangrijk om dan op zoek te gaan naar ontspanning.

Jouw gedachten veroorzaken stress

Dit klinkt natuurlijk heel simpel, maar dat is het niet altijd. De meeste spanningen ontstaan namelijk door de manier waarop je naar dingen kijkt. Jij bepaalt zelf de gedachten die je hebt bij een bepaalde situatie. Kom je in de file terecht? Dan heeft het eigenlijk helemaal geen zin om in de auto te zitten vloeken. Hierdoor ga je je echt niet beter voelen en de file lost er ook niet sneller van op.

De enige manier om echt te kunnen ontspannen is dan ook door de situaties die jou stress bezorgen op een andere manier te gaan benaderen. Eerder schreef ik al dat jouw gedachten bepalen hoe je op een situatie reageert en hoe je hier op een andere manier mee om kan gaan. Dit zou je ook kunnen toepassen op situaties die stress veroorzaken. Daarnaast is het natuurlijk ook fijn om bijvoorbeeld een stukje te gaan wandelen of aan yoga te doen. Ieder heeft zo zijn eigen manier om te ontspannen.

Hoe ik het beste kan ontspannen?

Lezen

Het lezen van een boek doet mij altijd heel erg goed. Ik vind het heerlijk om te lezen en ik waan mij tijdens het lezen van een boek even in een andere wereld. Ik vergeet op zo’n moment alles om me heen en daarmee dus ook alle zorgen. De spanning glijdt helemaal van me af (ja, ook als ik een thriller lees), heerlijk.

Warmte

Zon, ik houd er van. Zonnestralen laten de wereld er net even wat mooier uit zien. Ik vind het dan ook heerlijk om in het zonnetje te zitten. Lekker in de tuin, of aan het water als het echt heel warm is. Is de zon een tijdlang nergens te bekennen? Dan ga ik even lekker onder de zonnebank. De warmte heeft echt een heel ontspannend effect op mijn spieren.

Muziek

Het luisteren naar muziek (en het bijwonen van een concert) heeft altijd een positief effect op mij. Wanneer ik me gespannen voel zorgt muziek ervoor dat ik mij weer wat rustiger ga voelen. Zit ik even niet zo lekker in mijn vel? Zet wat fijne muziek aan en ik ben al snel weer vrolijk. Bovendien kan je dansen op muziek wat op mij ook een ontspannend effect heeft.

Wat doe jij om te ontspannen?

Bron afbeelding

24 gedachtes over “Ontspannen doe je zo

  1. Meestal wordt het dan inderdaad lezen, het liefst in de zon want zo vang je natuurlijk 2 vliegen in 1 klap maar bij de winterdag vind ik een dagje badderen in een kuuroord ook een ideale manier om te ontspannen…

  2. Als ik echt een warhoofd heb, dan zet ik vaak muziek aan die ik mooi vind en ga even rustig op de bank liggen, heerlijk! Verder kan ik de laatste tijd door lezen ook weer helemaal tot rust komen.

  3. Als ik met iets creatiefs bezig ben is er geen ruimte in mijn hoofd om aan andere dingen te denken. Vooral bij draaien van iets op de pottenbakkersdraaischijf raakt je hoofd helemaal leeg. Heerlijk!

  4. Ik vind inderdaad de grootste ontspanning in de muziek, en sinds kort ook het lopen (wat eigenlijk inspannend ontspanning is) maar wat je beschrijft over de zon, ik kan me daar ook in herkennen. Zalig !

  5. Lezen, muziek luisteren, kleuren in mijn kleurboek, in de tuin zitten en wat bezig zijn, schrijven, daar vind ik ontspanning in.

  6. Ik houd er ook wel van om te bewegen, te lezen, te tekenen of te kleuren om te ontspannen. Daarnaast luister ik ook graag muziek en kijk ik graag films en series, maar daarbij ga ik al vrij snel zitten malen…

  7. Voor mij: “warmte”, heel zeker. Letterlijk de warmte van een ontspannende sauna, maar ook de lente/zomer, waar we buiten kunnen zonder jas. En “stilte” ook, zeer graag. Ergens eenzaam (of tweezaam, met mijn schat) in de natuur wandelen met enkel het geluid van de wind of dat van een vogel.

  8. Goed geschreven! Ik realiseer me dat ik eigenlijk nooit meer bewust ontspan. Ik vind ontspannen heel moeilijk, dus ga ik het uit de weg. Of ik ga gewoon naar bed, maar dan slaap ik niet lekker door de stress. Tijd om hier iets een te veranderen, bedankt voor de reminder!

  9. Leuk blog! Ik moet er in drukke perioden ook altijd goed aan denken om ook te ontspannen. Anders werk ik maar door en door zonder uit te rusten. Vroeg of laat krijg ik daar dan altijd last van. Lezen werkt voor mij ook goed! En tekenen 🙂 Daar kan ik helemaal in op gaan

  10. Pingback: Lezen in de zon | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

