Dwang, ziek zijn en Oranje

televisieHoewel het eigenlijk weer is om lekker buiten te zitten, vind ik het altijd wel fijn om ’s avonds even lekker tv te kijken. Bovendien is het op dit moment nog wel een beetje fris buiten ’s avonds. Waar ik dan naar kijk? Dat is sowieso afhankelijk van de keuze van de rest van het gezin, aangezien ik geen tv op mijn kamer heb. Zo komt het wel eens voor dat ik naar Barbie of Roy Donders zit te kijken. Niet echt mijn eerste keuze.

GTST staat daarnaast dagelijks op het programma. Ik volg het al jaren en ik weet zelf eigenlijk niet waarom. Voor mij is het een half uurtje ontspannen, even lekker mijn verstand op nul. Daarnaast kan ik ook de grootste lol hebben om programma’s als ‘Hotter than my daughter’ en ‘Alles mag op vrijdag’. Ennnnn, die leuke Nick en Simon zijn weer op tv met ‘The American Dream’. Dit zijn echter niet de programma’s die ik per se wil zien. (‘The American Dream’ heb ik op dvd, dus kan ik elk gewenst moment kijken.) Welke dat wel zijn?

Levenslang met dwang

In dit programma worden een aantal jongeren gevolgd die kampen met een dwangstoornis. Ze gaan samen op reis en zijn gedurende die reis in therapie. Het doel is om de dwang te verminderen zodat de jongeren weer een normaal leven kunnen leiden. Tijdens de reis krijgen de jongeren verschillende opdrachten die voor hen heel erg confronterend zijn. Ook tijdens de reis zijn er genoeg confrontaties voor de jongeren.
Ik vind het heel erg dapper van de kandidaten dat ze meedoen aan dit programma. Voor mijn gevoel worden mensen met een dwangstoornis vaak nog als ‘gek’ bestempeld. Hopelijk is dit programma een eyeopener voor mensen die op deze manier denken. Het is mooi om te zien dat de jongeren stapje voor stapje vooruitgaan, op weg naar een normaal leven.
(En dat Jan Kooijman het presenteert is ook niet heel erg vervelend!)

Je zal het maar hebben

Een programma dat inmiddels bij iedereen denk ik wel bekend is. Elke week worden er twee mensen aan je voorgesteld die ernstig of chronisch ziek zijn. Wat deze mensen allemaal gemeen hebben is dat ze heel erg positief in het leven staan. Ondanks hun ziekte of aandoening maken ze iets van hun leven. Ik heb hier heel erg veel respect voor.
Bovendien vind ik dat Valerio het op een leuke manier presenteert. Hij stelt vragen die soms net op het randje zijn, maar doordat hij oprecht geïnteresseerd is, kan hij het toch maken deze vragen te stellen. Daarnaast verzinnen ze altijd een manier waarop hij zelf (zo goed als) kan ervaren hoe het is om de betreffende aandoening te hebben. Een mooi programma!

Johnny in Oranje

Een aantal jaar geleden vond ik Johnny de Mol echt drie keer niks (sorry Johnny) maar nu vind ik dat hij het erg leuk doet. Daarnaast houd ik van voetbal en kijk ik uit naar het WK. (Ik hoop alleen wel dat ze wat beter gaan voetballen, anders wordt het niks.) Genoeg reden om elke week naar ‘Johnny in Oranje’ te kijken. En had ik al verteld dat er hele leuke voetballers in het Nederlands Elftal zitten?! (Hoi Daley Blind!)
In dit programma reist Johnny de Mol af naar Brazilië om daar te peilen of er al een WK-gevoel is en of ze klaar zijn voor de komst van Oranje. Daarnaast zoekt hij verschillende voetballers op in de stad waar ze spelen en wonen. Bovendien maakt hij samen met Jan Smit en de spelers een nieuw WK-lied. En dit alles op een leuke manier met veel humor. Genieten dus!

Welk programma op tv wil jij echt niet missen?

Bron afbeelding

15 gedachtes over “Dwang, ziek zijn en Oranje

  1. Ik kijk ook uit naar het WK! Ook naar de avondjes buiten in de tuin trouwens! Vanmiddag liep ik even door de buurt en in ene overal oranje vlaggen, slingers en vlaggetjes! Gaat een gezellige boel worden hier! Heb er zin in!

  2. Weinig programma’s interesseren me nog en zeker als het warmer blijft buiten, zit ik liever daar dan voor het kastje. De serie’s die we graag zien, kopen we vaak op dvd. Zo kunnen we die in eigen tempo (lees: tot een stuk in de nacht) bekijken.

  3. Inderdaad : je zult het maar hebben, is ook mijn programma. Naast dat soort programma’s, kijk ik ook heel erg graag naar Flikken Maastricht, Moordvrouw, e.d.
    Maar sport ? ………… daar gruwel ik van, dus mijn slechte tijd met al dat voetbal komt er weer aan.

  4. Ik kijk heel weinig tv en al helemaal heel zelden naar Nederlands. ik ken geen enkele van je programma’s die je opnoemt. ik zou dus beter af en toe eens naar Nl zappen. Als kind keken we wel heel erg veel naar de Nederlandse tv, toppop en kwissen en shows.

  5. Je zal het maar hebben vind ik ook een erg mooi programma die ik vaak kijk! Verder kijk ik op dit moment niet zo heel veel TV meer eigenlijk, al de programma’s die ik volgde zijn alweer afgelopen helaas

  6. Er is niks wat ik per se wil zien (ik heb ook helemaal geen tijd om dingen per se te willen zien :P) maar leven met dwang is inderdaad interessant. En vanmorgen had ik al besloten dat ik vanavond naar hotter than my daughter wil kijken. Zo enorm hilarisch altijd 😀

  7. ik kijk weinig tv, voor een aflevering van Vlaanderen Vakantieland (een toeristisch programma) kan je me wel verleiden. En af en toe naar een voetbalwedstrijd. En dagelijks Blokken (spelprogramma). Maar vele van die programma’s verdwijnen in de zomermaanden, en dan is het huilen met de pet op. Gelukkig is het dan vaak mooi weer zodat we vaak buitenshuis zijn

  8. Ik heb ook al heel veel zin in het WK. Het zal niet zo bijzonder zijn als de vorige keer toen ik de wedstrijden samen met mijn nichtjes in Amerika keek en daar het hele huis oranje had gemaakt. Er is hier nu nog niks oranjes in huis. Ik heb wel een oranje pakketje naar mijn broer in Afghanistan gestuurd. Terwijl hij niet eens zo’n oranjefan is. :p

Geef een reactie

