Nederland wordt Kampioen

IMG-20140613-WA0000Voetbal is er bij mij met de paplepel ingegoten. Elke zondagavond stond de tv op Studio Sport en werd er voetbal gekeken. Dat ik heel klein was deed ik met mijn vader altijd een spelletje. Hij noemde een voetbalclub en ik moest raden welke stad erbij hoorde. Of andersom. Regelmatig was ik buiten op straat te vinden om te voetballen met vrienden. Vrienden ja, mijn vriendinnen bakten er niet zoveel van. Soms heb ik er nog steeds wel spijt van dat ik nooit bij een voetbalvereniging ben gegaan. Misschien had ik nu dan zelf wel op het WK in Brazilië gestaan?!

Nog steeds kijk ik elke zondag voetbal en houd alles goed in de gaten. De grote toernooien zijn één groot feest. Het liefst kijk ik de WK- en EK wedstrijden met de hele familie. Allemaal in het oranje en met gekke uitdossingen en toeters. Die gezelligheid maakt het nog leuker om een voetbalwedstrijd te kijken. Samen de scheidsrechter uitschelden en keihard juichen bij een doelpunt.

Ik kan me ook nog een wedstrijd herinneren, Nederland tegen Brazilië op het vorige WK, dat ik samen met een deel van mijn familie in de trein zat. We gingen naar een musical en ik had de radio op mijn mp3-speler aangezet en deed live-verslag van de wedstrijd voor mijn familie (en de andere treinreizigers die niet om mijn verslag heen konden). Na afloop riep de conducteur de uitslag om en was het één groot feest in de trein. Genieten.

Nederland wordt Kampioen

Johnny de Mol en Jan Smit wisten het al en maakten er een lied over. Nederland wordt Kampioen. Zelf had ik nogal mijn twijfels na de oefenwedstrijden. Die waren niet bepaald een feestje om naar te kijken. Ik had het gevoel dat het team nog niet erg op elkaar was ingespeeld en dat het WK een regelrechte ramp zou worden. En dan moesten ze ook nog de eerste wedstrijd tegen Spanje, de heersend Europees en Wereldkampioen. Hopelijk zou het lukken om gelijk te spelen, maar ik bereidde me alvast voor op een nederlaag.

Na de 1-0 voor Spanje, na die penalty die eigenlijk geen penalty was, zakte de moed me in mijn schoenen. Dit kon niet goed gaan. Tot daar een pass kwam van Daley Blind (leukerd!) en Van Persie, de nieuwe ‘flying dutchman’ de bal op meesterlijke wijze het doel in kopte. Dé gelijkmaker die gevolgd werd door nog heel wat andere mooie goals. Wat een wedstrijd! Ik weet niet wat er gebeurd is sinds de laatste oefenwedstrijd, maar wat waren ze goed.

Of ik denk dat Nederland kampioen wordt? Ik weet het niet. Daar valt eigenlijk weinig over te zeggen na één wedstrijd. Ik hoop dat ze dit vast kunnen houden en de volgende wedstrijden net zo goed spelen. Dan is er zeker een kans dat ze wereldkampioen worden. Laten we het hopen. Ik ga hoe dan ook lekker genieten van alle wedstrijden die komen gaan! (En zeker ook van alle gekke plaatjes die na afloop van de wedstrijden tevoorschijn komen op de social media. Hilarisch!)

Wil je een uitleg over de regels tijdens voetbal? Lees dan ook eens deze blog!

PS: de hockeydames zijn gisteren wereldkampioen geworden. Yaay! Toppers. Hopelijk vandaag de mannen ook!

Bron afbeelding

26 gedachtes over “Nederland wordt Kampioen

  1. Ik ben niet echt een voetbal fan, maar ik ben bang dat ze geen kampioen zullen worden. Maar als Nederland wel kampioen word heeft MediaMarkt een flinke financiele tegenvaller, dan moeten ze het geld van TV’s terug geven.

  2. Ik heb niks met voetbal, maar de sfeer er omheen vind ik wel erg leuk. En ik wil bij het EK en WK ook altijd wel weten hoe het gaat, dus ik heb wel gekeken, met een boek erbij 😉

  3. Of we kampioen worden weet ik niet. Maar man o man wat waren ze goed vrijdag. Ik heb de longen uit mijn lijf gegild. Hopelijk zetten ze de stijgende lijn door. Als ze dat doen, kunnen ze ver komen.

  4. Ik hoop het zo!! Wat heb ik genoten van die wedstrijd. Ik supporter al jaren trouw voor oranje. En blijf dat ook dit jaar doen! 🙂

  5. Ik heb vroeger zelf op voetbal gezeten en toen ik nog jong was vond ik die EK’s en WK’s geweldig. Nu kijk ik eigenlijk nooit meer, ook omdat Partner niet tegen mijn nerveuze geklets kan tijdens de wedstrijd. Ik vind het vaak te spannend. 🙂

  6. Studio sport, was bij ons vroeger ook verplichte kost ………. maar ik heb er juist een antipathie tegen ontwikkeld.
    Ik zal geen enkel wedstrijd bekijken, Nederlands elftal of niet …… ik doe niet mee, gewoon omdat ik het niet leuk vind.
    Dat houd niet in dat ik andere die lol niet gun hoor, dus : geniet ervan 🙂

  7. Er is maar één flying dutchman en dat is Epke Zonderland. Puh. Robin van Persie mag alle mogelijke bijnamen hebben, maar die niet. Leuk hè, het WK? Ik kan er echt van genieten. En ik las ergens dat dit komt door mijn depressie. Een en hetzelfde gen is blijkbaar verantwoordelijk voor verhoogde kans op depressie én oranjekoorts. Prima geregeld.

Geef een reactie

