Eerlijkheid duurt het langst

EerlijkheidEerlijkheid is een mooie eigenschap. Een eigenschap die belangrijk is in mijn ogen. Ben ik zelf altijd eerlijk? Nee, niet altijd, moet ik eerlijk bekennen. Het klinkt zo mooi ‘een leugentje om bestwil’ en ik pas deze dan ook regelmatig toe. Meestal niet om mezelf maar om de ander. Nee, ik ben niet iemand die niet tegen een vriendin durft te zeggen dat dat shirtje haar niet zo leuk staat. Maar op welke manier lieg ik dan wel eens?

Ten eerste doe ik me soms wel iets beter voor dan dat ik me daadwerkelijk voel. Met name ‘in real life’ ben ik niet altijd even eerlijk over hoe ik me voel en wuif ik dingen snel weg. Ik weet eigenlijk niet precies waarom. Ik probeer me te focussen op de positieve dingen en geen aandacht te geven aan de negatieve dingen. Alles wat je aandacht geeft groeit immers, ook negativiteit. Daarom probeer ik de pijn ook altijd te negeren en zoek ik afleiding. Bovendien heeft het in mijn ogen geen nut om elke keer dat ik veel pijn heb (of heel erg moe ben, of ziek ben, en ga zo maar door) te zeggen dat het niet goed met me gaat. Als het mentaal goed met me gaat, dan is dat voor mij genoeg. Daarnaast wil ik soms ook gewoon niet toegeven dat iets niet gaat, omdat ik iets gewoon graag wil doen. Klein beetje eigenwijs maar.

Daarnaast vind ik het altijd vervelend om anderen ‘lastig te vallen’. Vaak zien anderen het niet als lastigvallen, maar zo voel ik het dan wel. Ik ben ook altijd iemand geweest die alles graag zelf wil oplossen, dit zit gewoon echt in mij. Daarnaast vind ik het gewoon niet prettig als mensen rekening met mij moeten houden. Ook al weet ik dat zij het graag doen. Ik wil niet dat vrienden of familie ergens minder van genieten omdat ze rekening moeten houden met mij. Laat hen maar lekker genieten!

Zo kreeg mij moeder laatst een smsje met het idee om met de hele familie naar een pretpark te gaan. Ik houd echt van pretparken en ik werd dan ook meteen enthousiast. Vervolgens gingen mij hersenen ook werken en bedacht ik mij dat dit voor mij geen optie was. Of ik zou een rolstoel moeten lenen en mijn familie bereid zien te vinden mij te duwen. Dat zou nogal wat gedoe worden. Vervolgens vertelde mijn zusje dat het in Disneyland echt heel vervelend was om mij te moeten rond duwen en was mijn enthousiasme weg. Vol overtuiging heb ik toen gezegd dat ik niet mee wilde naar het pretpark. En tot op de dag van vandaag weet niemand dat ik stiekem niets liever had gewild.

Eerlijk? Eerlijk zijn vind ik soms best lastig.

26 gedachtes over “Eerlijkheid duurt het langst

  1. Het is onmogelijk om constant eerlijk te zijn,…..dan doe je niet anders dan tegen mensen hun schenen stampen,…dat van Disneyland vind ik sneu voor je, want teveel jezelf wegcijferen kan zuur opbreken, maar ik begrijp je wel volkomen,…ik had net hetzelfde gedaan,….

  2. Heel herkenbaar! Het blijft een lastig iets, eerlijk, open, oprecht, op tafel… Toch ben ik voor, niet altijd, dat kan ook niet dat moet je ook niet altijd willen soms is iets van jou en kun je, als het er echt toe doet, altijd nog besluiten om het toch op tafel te gooien. Mooie blog weer!

  3. Eerlijkheid duurt het langst inderdaad. Maar soms kun je ook té eerlijk zijn. Zoals ik jouw zusje in dit verhaal eigenlijk te eerlijk vindt… Dat bedoel ik niet vervelend, want ik ken je zusje niet. Maar ik vind het gewoon jammer dat je om die reden niet mee kan.

  4. En zo zie je maar, de eerlijkheid van de een begint waar dat van de ander ophoudt en zo. Als je zus een leugentje om bestwil had verteld dat het best meeviel (of niet zo hard had gezegd dat het zwaar was), had je misschien wel eerlijk durven zijn dat je graag mee wilde. 😉 Eigenlijk zou het me toch wel een beetje steken, maar ik snap je keuze erg goed. Soms is het beter om de eer aan jezelf te houden.

    Ik betrapte mezelf net op een leugentje om bestwil. Via de whatsapp werd besproken of we vanavond na 10 uur kunnen schoonmaken op scouting, omdat een van mijn teamgenoten dan pas klaar is met haar bijbaantje, en morgenochtend ook weer moet werken. Ik heb gezegd dat ik het prima vond, maar iets in me roept nu: ‘aaaaarghhh, daar gaat m’n planning voor vandaag, omdat ik straks even naar bed moet van te voren, het is veel te laat, grrrrrr’ =P

  5. een leugentje om bestwil kan best vind ik. Jammer dat je niet mee kan naar dat pretpark omdat je niet wil dat je een last bent voor anderen. Misschien moet je toch wat meer egoïstisch zijn om wat je écht graag wil toch mee te beleven

  6. Mooi geschreven. Ik kan me er wel in vinden: soms is liegen (rotwoord eigenlijk) op een bepaalde manier eenvoudiger dan eerlijk zijn, omdat het beter is voor hoe je je voelt of voor het welzijn van anderen. Ik probeer wel altijd eerlijk te zijn, maar net als jij vind ik het wel eens lastig om altijd eerlijk te zijn over hoe ik me voel of over wat ik zou willen.

  7. Eerlijk zijn is inderdaad soms erg lastig. Als het kan zeg ik dan vaak liever niets dan dat ik niet eerlijk ben, maar soms ontkom je er niet aan om niet helemaal de waarheid te vertellen.

  8. Aw, dat laatste vind ik heel verdrietig 😦
    Of je eerlijk moet zijn of niet is idd iedere keer een afweging. Voor sommige dingen is eerlijkheid ook niet nodig. Zeker als het niet zo goed met je gaat. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je een toneelstuk voor de hele wereld gaat spelen, maar om iedere vage kennis nou uit te moeten leggen wat er allemaal mankeert maakt jou ook niet vrolijker…

  9. Ik vind dat je wat dat laatste voorbeeld betreft eerlijk mocht zijn. Ik begrijp jouw reactie volkomen en ‘k vind het ook een heel erg lieve reactie, maar tegelijk vind ik dan zoals hierboven al gezegd is, dat je jezelf wel érg veel wegcijfert… Zo’n dingen kunnen je volgens mij ook plots te veel worden.

  10. Ik durf ook wel soms een beetje te eerlijk te zijn. Maar dan meestal als ze echt vragen naar mijn mening. Dan ga ik niet liegen. Ik heb ook adhd en daardoor moet ik op mijn impulsieve uitspatting luisteren. Wat disneyland betreft. Jammer dat je niet meegegaan bent en niet op je eigen tempo rondgewandeld hebt, met veel tussenpozen. Zelf zou ik er niet voor thuisgebleven zijn. Ik strompel voort met een wandelstok. Maar misschien is een wandestok voor jou geen optie meer.Anyway, ik hoop dat je ooit in Disneyland raakt, met of zonder familie! Ik duim alvast!

  11. Wat een prachtig blog! Ik herken het ook wel, heb zelf chronische hoofdpijn, maar laat nooit blijken dat ik er last van heb. Ik zie het nut er ook niet van in, om te benoemen dat ik er last van heb, daar gaat het niet van over. En dat mensen er anders om gaan doen wil ik ook niet.
    Wat naar dat je zusje zei dat het vervelend was om je rond te duwen. Dat komt dan lekker op het verkeerde moment zo’n opmerking. Ik ben het met je andere lezers eens dat je in dit geval echt eerlijk mag zijn! 🙂
    Ik heb meer van je blogs gelezen, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar je ‘last’ van hebt, en ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig (laat ik daar eens eerlijk over zijn :P). Waardoor zou je die rolstoel nodig hebben?

    • Dank voor je uitgebreide reactie!
      Rot om te lezen dat je last hebt van chronische hoofdpijn. 😦
      Zelf heb ik last van chronische pijn, vermoeidheid, veel ziek, veel hoofdpijn/migraine… kortom van alles en nog wat zonder dat het echt een naam heeft. (Fibromyalgie komt nog het dichtst in de buurt.) De pijn zit voornamelijk in mijn enkels, knieën en rug en verergert bij inspanning. Daardoor kan ik niet lang lopen (en staan en fietsen enz. enz.). 🙂

  12. Inderdaad, op dit soort momenten is het moeilijk om eerlijk te blijven… Hoe vaak heb ik in de afgelopen tijd wel niet tegen iemand gezegd dat het goed met me ging, gewoon omdat ik diegene niet met mijn ellende lastig wilde vallen, terwijl het eigenlijk helemaal niet goed ging?
    Overigens merkten de meesten toch wel dat er iets was. Ik kan niet liegen 😛

  13. Ik snap je reactie heel goed, zeker nadat je zusje ook dat van Disney had gezegd. Toch zou ik daar met haar op terug komen, want dit gaat je, weet ik uit ervaring, op den duur op-breken. Maar ik weet ook dat het niet makkelijk is om op zoiets terug te komen en hoop dat eenog heel veel, extraleuke dingen voor in de plaats komen

Geef een reactie

