Even stilstaan

schipholOp het moment dat ik dit blogje schrijf, zie ik in mijn ooghoeken op de tv de rouwstoet van mensen die hun laatste reis naar huis maken. Mensen die hun eindbestemming niet hebben mogen bereiken. Het vliegtuig waarin zij zaten stortte neer, met heel veel pijn, verdriet en ongeloof tot gevolg. Heel Nederland was in schok en een dag van nationale rouw werd uitgeroepen.

Een dag waarop even stil werd gestaan bij de slachtoffers en nabestaanden. Waarop kaarsjes werden gebrand, medeleven werd getoond en een minuut van stilte werd gehouden. De dag waarop de eerste slachtoffers aankwamen op het vliegveld in Eindhoven en vol respect verwelkomd werden. Een dag waarop Nederland in het teken stond van saamhorigheid. Prachtig om te zien.

‘Waarom is dat niet altijd zo?’ vraag ik me dan af. Sterker nog, ook rondom deze verschrikkelijke gebeurtenis zie ik veel negativiteit en mensen die elkaar (ver)oordelen. Waarom kunnen we niet gewoon accepteren dat iedereen op zijn eigen manier met dingen omgaat?

De één vind het prettig om zijn verdriet te tonen en te delen door hier een blog over te schrijven of een foto te delen op de social media. De ander houdt zijn verdriet liever voor zich en zegt hier niks over. Weer een ander heeft misschien helemaal geen verdriet omdat hij in gedachten bij een familielid is wat op een andere manier is omgekomen. Voor de één is het verdriet heel groot, voor de ander gaat het leven gewoon door. De één staat stil bij de Nederlandse slachtoffers, de ander wil alle slachtoffers herdenken. Iedereen doet dit op zijn eigen manier en dat is goed.

Zelf ben ik niet iemand die dit soort dingen snel deelt op de social media. Net als dat ik niet veel heb met acties als ‘pink ribbon’. Niet omdat ik gevoelloos ben en het niet verschrikkelijk vind dat er mensen zijn die borstkanker hebben, maar puur omdat er meer mensen zijn die een vorm van kanker, of een andere ernstige ziekte, hebben die het ook verdienen om aandacht te krijgen. Liever sta ik dan dus eventjes stil bij iedereen die vecht voor zijn leven.

De dag van nationale rouw heb ik daarom ook aangegrepen om even stil te staan bij alle onschuldige mensen in de wereld die zijn omgekomen. Om stil te staan bij de slachtoffers van vlucht MH17 die op een verschrikkelijke manier zijn omgekomen. Om stil te staan bij hun nabestaanden die een hele moeilijke tijd tegemoet gaan.
Maar ook om stil te staan bij de doden die dag in dag uit vallen in de Gazastrook. Om stil te staan bij de slachtoffers van natuurgeweld in China, Vietnam en de Filipijnen. Om stil te staan bij de mensen die zijn overleden tijdens een busongeluk in Duitsland.

Voor mij verdienen alle deze onschuldige mensen even een moment van stilte.

Bron afbeelding

PS. Rianne heeft hier ook een hele mooie blog over geschreven.

11 gedachtes over “Even stilstaan

  1. Ja, iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om en dat moet gerespecteerd worden, al snappen sommige dat niet ……… tja, we blijven allemaal mensen.

    Ik denk dat de massaliteit van met name Nederlandse slachtoffers dit allemaal te weeg brengt, het chauvinisme viert op zulke momenten hoogtij, en wat er met andere uit andere landen gebeurd is vaak een ver van mijn bed show.
    Inderdaad jammer, want elk mensenleven is even kostbaar.

    Ben ook even bij Rianne wezen lezen, inderdaad een mooi blogje.

  2. Heel mooi. Het maakt mij ook zo verdrietig als ik zie hoe mensen op Facebook of Twitter tegen elkaar doen, dat er altijd iets negatiefs gezegd moet worden en dat er niet of nauwelijks wordt stilgestaan bij hoe dat overkomt… dan vraag ik me ook af wat er met ons is gebeurd dat we het zo moeilijk schijnen te vinden om respect voor elkaar te hebben.

Geef een reactie

