I Amsterdam

I AmsterdamAlweer even geleden kwam mijn nicht uit België een weekendje logeren. Ze woont in het Franstalige gedeelte van België (oef, dat was weer even een fijne confrontatie met mijn slechte Frans) en komt nooit verder in Nederland dan Maastricht. We hebben dus allemaal leuke dingen gedaan, waaronder een dagje Amsterdam. Nu woon ik zelf vrij dicht bij Amsterdam en is er voor mij dus niks bijzonders meer aan. Toch geniet ik elke keer weer van deze mooie stad. I love Amsterdam!

Aangezien ik niet zo lang kan lopen is zo’n dagje uit altijd weer een uitdaging. Hoe kunnen we zoveel mogelijk zien, maar hoef ik toch niet teveel te lopen? (Uiteindelijk loop ik altijd alsnog teveel, maar dat is een ander verhaal.) Het antwoord vond ik na wat rond surfen op internet. De hop on hop off rondvaartboot! Dit is een rondvaartboot waarbij je op verschillende plekken in en uit kan stappen, de hele dag lang. Het is leuker dan je via het openbaar vervoer te verplaatsen, je krijgt uitgebreid verslag van wat je ziet tijdens de vaart en je kan op veel verschillende plekken uitstappen. Op deze manier kan je behoorlijk wat zien van de stad op een dag en hoef je toch niet veel te lopen. Perfect.

RondvaartbootWij zijn op verschillende plekken uitgestapt. Onze eerste stop was de Albert Cuyp Markt. Ik houd echt van deze markt. Niet alleen worden er leuke spullen verkocht voor een prijs die een glimlach op je gezicht tovert, de sfeer op de markt is ook geweldig leuk. Echt Amsterdams!

De volgende stop was het Rijksmuseum. We zijn hier niet naar binnen geweest, maar hebben even wat rondgelopen en het museum van buitenaf bekeken. Natuurlijk hebben we ook even een blik geworpen op het Museumplein en een ‘I Amsterdam’-foto gemaakt. Ook de tuin van het museum hebben we even kort een bezoekje gebracht waarbij we, net als alle kleine kinderen die er waren, zonder nat pak te halen (pfieeuw) de fontein zijn binnengestapt en foto’s hebben gemaakt. We hebben de grootste lol gehad!

FonteinVervolgens zijn we nabij het Leidse Plein gaan lunchen. Een heerlijke tonijnsalade werd het. Hierna zijn we weer verder gaan varen richting de binnenstad, waar we op gegeven moment zijn uitgestapt en wat rond hebben gelopen. Een bezoekje aan de Wallen mocht natuurlijk niet ontbreken! (Een jointje eigenlijk ook niet, maar die hebben we toch overgeslagen.) De Dam was onze volgende stop en meteen ook de laatste. Na een aantal selfies was het immers alweer tijd om naar huis te gaan.

In mijn ogen was het echt een topdag. Het was erg leuk om Amsterdam weer eens als ‘toerist’ te ervaren. Het weer zat gelukkig ook mee (het heeft eventjes geregend, maar toen zaten wij in de boot) waardoor ik het gevoel had een dagje op vakantie te zijn geweest. Dit bewijst maar weer dat je ook dichtbij huis een dagje kan genieten en een ultiem vakantiegevoel kan hebben!

13 gedachtes over “I Amsterdam

  1. Altijd leuk een dagje Amsterdam. Ik kom er gemiddeld een keer per jaar en i.v.m. beperkte energie doen we iedere keer wat anders. De ene keer the Amsterdam Dungeon of het Anne Frankhuis, dan weer het Stedelijk Museum of de Negen Straatjes. Allemaal leuk!

  2. Leuk verslagje! Amsterdam blijft mooi en leuk om af en toe naar terug te gaan. En dat uiteindelijk toch teveel lopen herken ik hoor. De volgende dag kom ik mezelf goed tegen…
    Ik heb laatst met dochter en kleindochters die bij ons op vakantie waren een rondvaart gemaakt. Maar dan vaar je maar een uur… eigenlijk veel te kort. Had ik dit maar geweten, maar misschien voor een volgende keer!
    Dank voor de tip.

  3. Toerist in eigen land/omgeving is inderdaad heel leuk 🙂 Klinkt als een gezellig dagje! Ik vind het soms jammer dat ik niet vaak in het centrum van Amsterdam ben, het is echt een mooie stad.

Geef een reactie

