Afvallen doe je zo

gebakJe kent het wel (ja, of niet natuurlijk), je kijkt in de spiegel en denkt: ‘Oei, ik moet maar even wat minder snoepen.’ Of wat meer bewegen natuurlijk. Hoewel de herfst in zicht is en je voorlopig geen bikini aan hoeft wil je stiekem toch wel een aantal kilootjes kwijt. Het kan gewoon net eventjes strakker allemaal. En dus is het tijd om af te vallen!

Ja, dit denkt ik wel eens, maar er komt nooooooooit wat van.

Ik houd veel te veel van chocola en ijs en gebak en pepernoten en… zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben ook iemand die moeilijk nee kan zeggen. Is er iemand jarig en krijgen we gebak op het werk, echt niet dat ik het af sla. Gelukkig kan ik wel ‘met mate’ snoepen. Je zal mij bijvoorbeeld nooit een hele reep chocola zien opeten, ik neem gewoon een stukje. Ik denk dat dat mijn redding is. En ik heb het geluk dat ik geen aanleg heb om dik te worden. Daar ben ik heel erg blij mee, want ik kan lang niet genoeg bewegen om echt te kunnen afvallen. En dan heb ik het nog niet eens over de discipline.

Zo ging ik een avondje aquajoggen. Best wel pittig, dus ik had wel aardig wat calorieën verbrand, denk ik. (Ik doe het in principe alleen om mijn spieren te trainen en mijn conditie op peil te houden.) Vervolgens kwam ik thuis en had ik trek. Van zwemmen krijg ik op één of andere manier altijd trek. Ik nam iets te eten en had daarna… nog steeds trek. Eigenlijk had ik gewoon één grote vreetbui. Binnen no time had ik al die calorieën er weer aan gegeten. En meer nog.

Of zo’n avond dat mijn moeder ineens zegt dat de magnums in de aanbieding waren. Vervolgens zegt ze dat ze alleen wel aan het afvallen is. Waarop mijn zusje zegt dat ze ook op haar lijn moet letten. Natuurlijk kan ik niet achterblijven en zeg ik dat het voor mij ook echt niet goed is om een magnum te eten. Nog geen minuut later zitten we allemaal van een heerlijke magnum te genieten. (Nu heb ik trek in een magnum!)

Om een lang verhaal kort te maken. Afvallen… ik weet niet hoe je het doet!

21 gedachtes over “Afvallen doe je zo

  1. Tja, ik kan het wel met momenten. Ik moet me mentaal goed voelen en dan lukt het wel. Maar eens ik de draad kwijt ben is het heel moeilijk om die terug op te rapen! En ik heb wel tien kilo overgewicht!

  2. Gelukkig heb ik ook geen aanleg om dik te worden, maar ik heb echt periodes dat ik maar aan eten hoef te denken en ik wil het hebben. Soms houd ik het een tijdje vol om gezond en met mate te eten, maar dat houd ik vaak niet heel lang vol.

  3. Tsja, als je wilt afvallen moet je echt voor jezelf zeker weten dat je dat ook echt wilt en er niet alleen maar in je hoofd mee bezig zijn. Voor mij werkt het op geen lekkere dingen zoals chocola e.d. meer in huis te hebben, wat er niet is kun je ook niet opeten. Verder was het voor mij zeer verhelderend om alles wat je eet in te voeren in MijnVoedingswijzer. Je krijgt dan een beeld wat je eet en hoeveel calorieën het is. Is echt een aanrader.

  4. Het klinkt gek, maar ik weet eigenlijk ook niet hoe ik het doe! Afvallen.
    Want ik snoep en geniet rustig door van alles, kom kilo na kilo aan, wil afvallen en het lukt niet, tot ik een punt bereik, waarop ik zeg : en nu is het echt genoeg ….. en dan ga ik er voor, kan ik opeens wel nee zeggen en kiezen voor mijn appel ipv dat lekkere gebakje van die collega.
    Afvallen doe je op wilskracht, met beleid, maar is goed vol te houden, als de knop op een gegeven moment om is.
    Op gewicht blijven, is voor mij een grotere uitdaging, want dat moet ik doen op momenten dat ik niet meer nee kan zeggen, en snel mijn appel weg stop terug mijn tas in 🙂

  5. Haha nou superbedankt voor deze tips, daar hebben we wat aan 😉 Zei je trouwens pepernoten? Ik heb net een stroopwafel op, maar deze magic words doen me dat direct vergeten…

  6. Haha geniaal stuk 😛 en tenminste eerlijk en nog altijd beter dan dat gejojo van zo velen.
    Toen ik nog geen ondergewicht had opgelopen stelde ik altijd de volgende limiet: maar één keer per dag een normale portie van iets lekkers (snoep/koek/chips/ijs/vla…) met uitzondering van traktaties en feestjes, dan mag het twee keer.

Geef een reactie

