Leedvermaak of pesten?

Van de week las ik ergens dat er een meisje voor de trein was gesprongen waar haar klasgenoten bij stonden. Zij werd gepest en wilde zo niet meer verder. Dit is niet de eerste keer dat ik een bericht in deze trant lees en ik ben bang dat het ook niet de laatste keer zal zijn. Er zijn gewoon geen woorden voor om te zeggen hoe verschrikkelijk ik dit vind.

Natuurlijk kwamen hier verontwaardigde reacties op. Pesten is echt not done. De pestkoppen moeten maar eens goed aangepakt worden. Hoe kan je nu zo ver gaan dat iemand het leven niet meer zit zitten? Ja, iedereen heeft zijn mening klaar. Wat heel erg begrijpelijk is.

Iedereen is tegen pesten, maar geven wij eigenlijk wel het goed voorbeeld aan kinderen en jongeren?

Wij leven in een maatschappij waarin je aan bepaalde verwachtingen moet voldoen en waarin iedereen elkaar ontzettend veroordeeld. Op tv en in de bladen zien we super slanke modellen. Als je geen maatje 36 hebt, dan ben je al snel een dikzak. Laat staan dat mensen stil staan bij de reden van jouw maatje meer.

De meest nare reacties komen naar boven tijdens een discussie over Zwarte Piet. Een feest voor kinderen, waar het overgrote deel van Nederland geen racisme in ziet, wekt nu de meest racistische en hatelijke reacties op. Van beide kanten.

Op facebook lachen we het het hardst om plaatjes of filmpjes waarbij mensen zichzelf per ongeluk voor gek zetten of belachelijk worden gemaakt. Je zal maar een foto van jezelf tegen komen met een rare tekst erbij en gemene reacties eronder. Nog leuker is het natuurlijk om je vrienden te taggen onder zo’n plaatje om hen belachelijk te maken. Een dag niet gelachen is immers een dag niet geleefd, toch?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Eerlijk is eerlijk, ik vind het niet zo gek dat kinderen en jongeren zoveel pesten.

Bron afbeelding

17 gedachtes over “Leedvermaak of pesten?

  1. Pesten is echt verschrikkelijk. Vroeger dacht ik altijd dat alleen kinderen/jongeren dat doen, maar nu ik ouder ben, weet ik wel beter. Zelfs volwassenen kunnen soms erg naar doen tegen anderen en steeds weer lullig doen tegen een zelfde persoon. Mooi dat je hier aandacht aan besteedt!

  2. Vreselijk nieuws. Het gebeurt helaas niet alleen bij jongeren… Die hele Zwarte Pieten heisa begrijp ik ook niet. Hebben de mensen die daar rasistische gedachten in zien geen groter probleem dan de rest van de wereled? Ik ga nooit express belachelijke foto’s van vrienden op facebook zetten, laat staan taggen. Ik hoop dat zij dat ook met mij niet doen…

  3. Pesten is vreselijk. Vaak heeft de pester helemaal niet door hoeveel schade hij of zij aanricht. Daarmee bedoel ik het niet goed te praten, zeker niet, maar ik denk dat dat wel een belangrijke reden is waarom er zo moeilijk grip op te krijgen is. Ik ben vroeger in mijn beleving vreselijk gepest. In werkelijkheid waren het maar een paar kinderen en gebeurde het absoluut niet dagelijks. Toch was mijn lagere schooltijd in mijn beleving een martelgang. Volwassenen echter zouden zich toch bewust moeten zijn van hun gedrag en het goede voorbeeld geven. Helaas…

  4. Ik ben gelukkig zelf nooit echt gepest, weleens aan mijn paardenstaart getrokken op de lagere school maar dat heb ik nooit als pesterij ervaren. Het is zeker jammer dat pesters niet worden aangepakt en zich niet realiseren wat voor leed ze een ander aan doen, alleen maar omdat ze zich zo vreselijk stoer vinden.

  5. Echt vreselijk dat pesten van alle tijden is. Ik ben vroeger ook gepest… En zie het op mijn werk nu nog in een maatje erger… En waarom?! Het zou zo gezellig kunnen zijn onderling..

  6. Nee, ik ook niet, kinderen krijgen gewoon een slecht voorbeeld en weten alleen dat het not done is pesten, maar hoe je dat dan niet doet leren we ze niet. We leren ze geen respect voor zichzelf en alles wat leeft.
    Wat dat betreft zijn we met elkaar niet alleen de aarde maar ook de mensheid aan het verzieken.

  7. Ik hoop dat je gelijk hebt, dat wil zeggen: ik hoop dat we pesten kunnen stoppen door niet zo veeleisend te zijn met zijn allen. Maar ik vraag me een beetje af of er dan niet op een andere manier een zondebok wordt gevonden.

Geef een reactie

