Doorzettingsvermogen, een goede eigenschap?

Laatst schreef Marion van Mijn Kladblog een post over doorzettingsvermogen. Een blogpost die mij meteen aan het denken zetten. Ze schreef onder andere dat je als chronisch zieke vaak te horen krijgt dat je zoveel doorzettingsvermogen hebt en zo sterk bent. Ze nam deze complimenten in ontvangst, terwijl ze eigenlijk dacht ‘Koos ik maar eens voor mezelf’. Iets wat ik meteen begreep.

Zelf krijg ik eigenlijk helemaal niet zo vaak te horen dat ik een doorzetter ben of dat ik sterk ben. Ik denk dat dat komt doordat de mensen om mij heen het vanzelfsprekend vinden dat ik gewoon doorga en het beste van mijn leven probeer te maken.

Positiviteit is een eigenschap die mij kenmerkt en je zal mij niet snel horen klagen. Zeker niet in real life. Ik heb altijd een lach op mijn gezicht en geniet van het leven. Voor een buitenstaander zal het lijken alsof ik op een normale manier kan functioneren en geen beperkingen heb. Ik houd niet van medelijden en zal ook niet snel om hulp vragen. Ik ben bijna altijd vrolijk en voel me mentaal gezien bijna altijd goed. Dit zijn de mensen die dichtbij mij staan gewend, ze weten niet beter en hebben absoluut geen medelijden.

Toch zijn er ook momenten dat het voor mij best moeilijk is om maar gewoon door te gaan. Momenten waarop ik wel even de bevestiging nodig heb dat ik een doorzetter ben of dat ik goed bezig ben. Momenten waarop ik wel even wat troostende woorden of een arm om me heen kan gebruiken. Alleen heeft niemand dat dan door. Ik ben immers toch die vrouw die altijd maar doorgaat en een normaal leven leidt?

Doorzettingsvermogen, soms zit het me onbewust een klein beetje in de weg.

Bron afbeelding

25 gedachtes over “Doorzettingsvermogen, een goede eigenschap?

  1. Auch, wat mooi geschreven… Ik had hier nooit over nagedacht maar begrijp je helemaal. Besef zelfs dat het ook een beetje voor mezelf opgaat… 😦
    Vergeet niet om ook af en toe aan jezelf te denken dus! Dan zal ik dat ook doen 🙂

  2. Wie constant klaagt en zaagt wordt op den duur ook gemeden. Als alle contact wegvalt met anderen raak je nog dieper in de put. Je positiviteit maakt het zo aangenaam om hier te komen lezen. Is het altijd makkelijk voor je? Zeker niet!

  3. Moeilijk dilemma. Als je altijd vrolijk bent en nooit eens zegt/laat zien hoe je je werkelijk voelt zullen de meeste mensen het ook nooit weten. Het is soms best moeilijk een balans te vinden in gewoon maar doorgaan en doen alsof het allemaal wel meevalt en eerlijk zeggen hoe je je werkelijk voelt met het risico dat ze je een zeur vinden. Mijn ervaring is dat mensen die echt om je geven je nooit een zeur zullen vinden.

  4. Het duurde even voordat ik reageerde. Ik twijfel zelfs nu nog wat ik wel en niet wil zeggen. Wat Karin ook zegt: het is een dilemma. Je ziet het hier ook in de verschillende reacties. Kiezen voor jezelf en even niet meer doorzetten wil niet zeggen dat je niet meer positief bent. Soms stoort me dat, dat mensen zeggen dat je altijd maar positief moet blijven. Ik noem dat je kop in het zand steken. Je kán simpelweg niet altijd positief zijn. Daarmee doe je jezelf tekort. Dus ja, het is goed dat je positief bent en nee, het is niet goed dat je niet aangeeft dat het soms gewoon niet meer gaat. Ik snap dat je dat onbewust in de weg zit. Ik vind het tof dat je hier ook een stukje over geschreven hebt en jouw kant van het verhaal laat zien. Liefs, Marion

    • Ik kan me ook storen aan mensen die zeggen dat je altijd positief moet blijven. Ook de negatieve emoties mogen er zijn en moet je toelaten en op zulke momenten zoek ik ook zeker wel steun. Ik vind het soms alleen wel jammer dat mensen niet zien dat het best pittig is allemaal en nooit eens uit zichzelf zullen zeggen dat ze trots op me zijn. Wat ze misschien wel zijn, maar naar mij wordt het nooit geuit, terwijl ik dat stukje bevestiging een enkele keer wel nodig heb. 🙂 Thanks voor je uitgebreide reactie! X

  5. Ik probeer ook net als jij altijd positief te zijn. Maar idd dat is soms moeilijk. Gelukkig is er mijn man waarvan ik wel af en toe een schouderklopke krijg indien nodig. En ik heb ook wel lotgenootjes die me er dan terug doorsleuren. Ik vind je ook hoe dan ook een sterke madam! En je krijgt vqn mij een virtueel schouderklopke, dat je goed bezig bent! Maar af en toe mag je best eens in je hoekje kruipen en toelaten dat je een mindere dag hebt. Ik zeg dan tegen mezelf, vandaag moet ik me niet goed voelen, maar morgen sta ik terug recht, en eerlijk, dat werkt bij mij.

  6. De gewone dingetjes doen
    kunnen voor sommige mensen
    al een prestatie zijn
    Na het werk
    de stofzuiger door het huis
    een boodschap in de super
    Het eten voorbereiden
    en kokken…
    Blij dat je dan
    de rest van de avond
    op de bank zit of ligt…
    De afwas komt morgen
    Dat moet toch kunnen!

    Klagen mag af en toe best
    probeer iets nieuws
    daag jezelf uit
    Wees tevreden…
    GOED is de vijand van BETER

  7. Ik weet niet zo goed hoe ik moet reageren. Ik had wel gereageerd op de blog van Marion, maar ik denk er steeds anders over. 😉 Doorzettingsvermogen is goed, als je zelf erkent hoe je bezig bent en eerlijk blijft naar jezelf. Denk ik.

Geef een reactie

