Snif, snotter, proest

2015-02-04 19.45.03Snif, snotter, proest. Net als de rest van Nederland ben ik weer eens lekker verkouden. Pijn op de borst, hoesten, snotteren, beetje koorts erbij. Eigenlijk valt het nog best mee. Van het weekend had ik er ook al last van en twee weekenden daarvoor en… zo kan ik nog wel even doorgaan. De ene keer zijn het mijn bovenste luchtwegen, dan weer is mijn keel ontstoken en de keer daarop heeft de ontsteking zich verplaatst naar mijn holten. En dat dan gemiddeld zo’n drie keer per maand.

Op die momenten voel ik me net niet ziek genoeg om me ziek te melden (dat doe ik pas al ik echt met 40 graden koorts op bed lig) maar erg fijn is het natuurlijk ook niet.

Sinds het najaar van 2014 heb ik hier (weer) last van. ‘Zijn je amandelen er al uit?’, hoor je vaak als je regelmatig verkouden bent. Ja, die zijn er al uit. ‘Hoe kom het dan dat je zoveel verkouden bent?’ Als ik dat zou weten, zou ik er meteen iets aan doen.

Toen ik een jaar of elf was kreeg ik CMV, een virus waarvan de symptomen vergelijkbaar kunnen zijn met de symptomen bij de Ziekte van Pfeiffer. (Volgens mij heb ik hier al eens over geschreven, dit kan je vast wel terugvinden onder de categorie ‘Gezondheid’.) Sindsdien had ik op zeer regelmatige basis (om de week zo’n beetje) last van ontstekingen op keel, neus, oor gebied. Niet erg fijn, maar op één of andere manier lukte het me toch om naar school te gaan en te studeren.

Een paar jaar geleden ging het ineens een stuk beter op dit gebied. Dat realiseerde ik me eerder al, maar ik wist niet goed hoe het kwam. Wat maakte dat ik ineens minder last had van deze verkoudheden? Inmiddels zit ik er dus weer volop in en van de week hadden mijn hersenen ineens een ingeving. Sinds ik weer aan het werk ben en er weer van alles door de lucht vliegt (virusjes enzo) heb ik hier weer last van. De periode dat ik hier geen last van heb gehad zat ik ziek en werkloos thuis. Blijkbaar heeft de inspanning van het werken toch een negatieve invloed op mijn weerstand. Blijkbaar is mijn immuunsysteem toch niet je van het.

Conclusie?! Ik ben gewoon allergisch voor werk.

40 gedachtes over “Snif, snotter, proest

  1. Ik heb exact hetzelfde. Altijd last van verkoudheid, opgezette klieren etc. Sinds ik thuis zit… Nergens meer last van! Dus ik denk dat je gelijk hebt. Dan nog, veel beterschap gewenst.

  2. Aah bah, wat vervelend zeg! Ik had dit ook echt ALTIJD, altijd was ik verkouden, had ik lymfeklier-ontstekingen en werd heel snel ziek. Gelukkig heb ik daar nu niet echt meer last van. Heel veel beterschap, hoop dat je snel weer wat opknapt!

  3. Ah beterschap! Ik weet hoe het is om je niet goed te voelen, maar ook niet slecht genoeg om je ziek te melden. Het is vermoeiend om dan door te gaan. Ik word dan liever een keertje flink ziek en dat het daarmee klaar is.

  4. Balen hoor!! Heb je al eens gedacht aan Echineaforce te gaan slikken, om je weerstand wat te ondersteunen? Als ik niet van een verkoudheid af kan komen, doe ik dat en bij mij helpt het. Nu heb ik natuurlijk geen CMV dus zal ik zeker anders reageren.
    Nou ja, hoop dat het toch snel op zal knappen.

  5. Beterschap! Als je aan het werk bent kom je waarschijnlijk ook in aanraking met veel meer mensen dan wanneer je thuis zit. Dus veel meer mensen die je kunnen aansteken, werk is vaak een bron van dat soort virusjes, iedereen steekt elkaar aan… 😦

  6. Beterschap…
    Ik zie het iets anders.. Niet allergisch voor het werk maar tijdens school of werk kom je nu eenmaal meer met mensen (en hun virussen) in aanraking dan wanneer je altijd thuis zit..

    Ik herken het trouwens wel.. En het virusje wat nu rondgaat is een akelig exemplaar. Hardnekkig en zo..

  7. Allergisch voor werk..?
    Vast niet!
    Je komt nu onder de mensen
    en dat positieve punt
    vergt van het lichaam een aanpassing.
    Meer weerstand opbouwen!

    Ook vrijwilligerswerk is goed en ik zie dat
    ook niet als vrijblijvend. Zelfs in vakanties
    ben jk van de partij om mijn steentje bij te dragen!
    Knap lekker op! Eventueel zonder amandelen of
    iets tegen een allergie die je wellicht zou hebben,
    maar dat is niet WERK.
    Neem wel je rust tussen de bedrijven door overigens…

  8. Zo vervelend! Ik ben zo vaak verkouden (ondanks dat mijn amandelen al jaaaaaren geleden geknipt zijn) dat ik uiteindelijk naar de KNO-arts ben gegaan. Die had toch een andere oorzaak dan een allergie voor werk, moet ik zeggen. Misschien toch eens een second opinion vragen… 😉

Geef een reactie

