Geloofsovertuiging

kathedraalVanochtend ging ineens de bel en stonden er twee meiden van mijn leeftijd voor de deur. Ze vertelden dat zij Zendelingen van God zijn, mormonen op precies te zijn. Hoewel ik hier niks mee heb, ben ik te netjes om zomaar de deur dicht te gooien. Bovendien waren het aardige meiden, dus ging ik even met hen in gesprek.

Meestal vind ik het vervelend als mensen hun geloof aan mij ‘opdringen’. Echter heb ik zeker wel respect voor mensen die geloven. In welke God dan ook. Ik vind het zelf mooi om te zien dat mensen hierdoor houvast hebben of dat het er voor zorgt dat ze hoop blijven houden. Ik sta er ook voor open als mensen mij over hun geloof willen vertellen. Ook ben ik wel eens naar de kerk geweest. Ik had vroeger vriendinnen die geloofden en bij hun belijdenis graag wilden dat ik mee ging naar de kerk, dus dat heb ik gedaan.

Wanneer mensen mij echter van het bestaan van God willen overtuigen, dat vind ik dat niet heel erg fijn. Ik denk dan al snel: ‘Ik respecteer dat jij gelooft, respecteer dan ook dat ik dat niet doe en dring het niet op’. Daarom was ik ook absoluut geen voorstander van mensen die langs de deuren gaan om mensen te bekeren.

Vandaag raakte ik dus in gesprek met deze meiden. Ze kwamen uit de Verenigde Staten en zijn voor anderhalf jaar in Nederland al Zendeling. Ze praatten overigens perfect Nederlands (mét accent) wat ik heel erg knap vond. Ze vertelden mij dat ze op deze manier graag voor vrede willen zorgen en dat ze mensen hoop willen bieden.

Toen ze weer weg waren besefte ik dat deze mensen andere mensen helemaal niet tot last willen zijn. Zij willen alleen maar het beste voor de mensen om hun heen en zijn ervan overtuigd dat ze dat op deze manier kunnen bereiken. Ze doen er eigenlijk alles aan om de wereld een klein beetje mooier te maken. Op een manier die in mijn ogen niet realistisch is, maar het is wel een mooie gedachte. En dat is wat telt!

23 gedachtes over “Geloofsovertuiging

  1. Mormonen zijn doorgaans veel vriendelijker dan de getuigen van Jehova. Mormonen worden een jaar naar Europa als zendeling gestuurd. Voor die jongeren zou ik tijd maken, niet voor de getuigen van Jehova.

  2. Je moet het als jongere inderdaad maar doen om een andere taal te leren om mensen te overtuigen van je geloof. Ik zou hen ook binnenlaten om te luisteren naar hun levensverhaal, maar of ze mijn geloof zullen opkrikken is nog maar de vraag.

  3. Een ex-collega van mij doet dit ook (ook een soort zendeling, weet niet precies in naam van welk geloof/engel hij dit doet) en dat is niet omdat hij voor vrede wil zorgen, maar omdat hij anders in de hel komt. Soort eigenbelang, tenminste zo noemde hij het zelf.

  4. Mooi verhaal. Nog niet zo lang geleden heb ik ook een tijdje aan de deur staan praten met Jehova getuigen, vond het ook zo lullig om meteen de deur dicht te knallen. Maar goed toen kwamen ze opeens iedere week terug en dat was natuurlijk nooit mijn bedoeling 😦

  5. Op deze manier zou ik er ook geen probleem mee hebben, maar ik heb ook eens een groepje oudere dames en heren aan mijn deur gehad en die wilde me het geloof gewoon een beetje opleggen. Gingen me ook aanpraten dat het echt niet kon dat ik wel samenwoonde, maar niet getrouwd was. Dat vind ik niet leuk. 😦

  6. Eigenlijk wilde ik hetzelfde schrijven als Chrissiebie. Ook ik ga het gesprek met Mormonen wel aan. Daar kan ik normaal mee praten, getuige van Jehova zijn inderdaad anders en daar doe ik wel de deur voor dicht.
    Wel heel mooi geschreven trouwens..

  7. Leuk stukje, heb hier toevallig zondag ook een blog over geschreven. Zondag ging ik met een vriendin mee naar de kerk, terwijl ik hier eigenlijk verder niks meer heb zelf. Maar iedereen was ook daar heel hartelijk en aardig.

  8. Mooi! Bij ons komen ook regelmatig dit soort mensen aan de deur en we wimpelen ze eigenlijk altijd vriendelijk maar beslist af, omdat we al een geloof hebben (katholiek). Ik vind het overigens ook prima dat ze het doen, ik bedoel waarom niet… als je ergens steun en liefde in vindt, dan kan ik me best voorstellen dat je dat graag wilt overbrengen op anderen. Dat hebben mensen namelijk ook met boeken, series etc, al gaat het dan natuurlijk niet om een levensovertuiging. Maar ik vind het wel mooi dat ze het doen, ze zullen vast vaak afgewezen worden maar vast niet altijd, en als ze mensen echt het geloof kunnen laten zien vind ik dat best een bijzonder iets!

Geef een reactie

