Lezen | The Rosie Project – Graeme Simsion

The Rosie ProjectWanneer ik ze precies kreeg weet ik niet meer, maar de afgelopen tijd kreeg ik een aantal boekenbonnen en besloot ik op gegeven moment eens wat boeken te bestellen. Gezien mijn te-lezen-lijstje erg lang is, is het nog niet makkelijk om nieuwe boeken te kopen. Dus ‘bladerde’ ik online wat rond en kwam twee boeken tegen die nog op mijn lijstje stonden, waaronder The Rosie Project. Ik kocht hem in het Engels, omdat Engels niet mijn sterkste kant is en het dus absoluut geen kwaad kan om af en toe een boek in deze taal te lezen. Bovendien zijn dit soort boeken niet altijd even fijn naar het Nederlands vertaald. Engels dus.

Het verhaal

The Rosie Effect vertelt het verhaal van Don Tillman, een autistische docent genetica aan de universiteit, die zijn ware liefde nog niet heeft gevonden. (Hij is dan ook maar een klein beetje veeleisend.) Hij weet maar al te duidelijk hoe zijn ideale vrouw eruit ziet en stelt aan de hand hiervan een vragenlijst op. Op deze manier kan hij tijd besparen omdat hij überhaupt niet hoeft te daten met vrouwen die na het invullen van de vragenlijst niet aan zijn eisen blijken te voldoen.

Op gegeven moment ontmoet hij Rosie. Zij weet niet wie haar vader is en Don helpt haar bij haar zoektocht naar haar biologische vader. Hoewel Rosie absoluut niet aan zijn eisen van de perfecte vrouw voldoet, merkt Don wel dat hij zich op zijn gemak voelt bij haar. Dit brengt de man die gewend is om alles rationeel te benaderen toch wel even in de war.

Vol met humor

Het boek is op een hele leuke manier geschreven. De rationele manier waarop Don de dingen benaderd is heel goed neergezet. Door zijn autisme komt hij sociaal niet altijd even goed uit de verf wat de meest bizarre situaties oplevert. Ik heb dan ook echt heel erg moeten lachen tijdens het lezen van dit boek. Wanneer hij bijvoorbeeld nieuwe mensen ontmoet of ziet is het eerste wat hij in gedachten doet hun BMI schatten.

Een vriend van Don heeft in het begin een van het boek een date voor hem geregeld en gezegd dat zijn date te herkennen is als “blondje met grote tieten“. Don denkt echter: “In fact, her breasts were probably no more than one and a half standard deviations from the mean size for her body weight, and hardly a remarkable identifying feature.

Daarnaast vind ik het boek ook erg mooi geschreven. Het is mooi om te lezen hoe Rosie en Don met elkaar omgaan en hoe dit zich ontwikkelt gedurende het verhaal. Ik heb het boek dan ook met ontzettend veel plezier gelezen!

(Drie keer raden welk boek ik nu lees. 😉 )

22 gedachtes over “Lezen | The Rosie Project – Graeme Simsion

  1. ELIC moest ik lezen voor Engels vorig jaar. Dat is echt by far het mooiste boek dat ik in het Engels heb gelezen. De film is ook zeker een aanrader! Ik vind het zo bijzonder dat je zo in het hoofd van een 11(?) jarig jongetje kruipt

    The Rosie Project heb ik dan weer in het Nederlands gelezen maar ook die vond ik echt geweldig!

  2. The Rosie Project heb ik ook pas gelezen (in het Nederlands) en daar was ik ook erg enthousiast over. ELIC staat ook nog op mijn lijstje maar daar heb ik de film al eens van gezien dus dat heeft niet zo’n haast. Ben benieuwd of je ook zo positief over dit boek zult zijn.
    Veel leesplezier! 😉

  3. The Rosie Project was een heerlijk boek om te lezen: grappig, scherp en schattig! Van ELIC heb ik het boek niet gelezen, maar wel de film gezien. Boeken zijn meestal beter dan de verfilming ervan en de film vond ik al prachtig, dus dat belooft wat voor het boek, die kun je met een gerust hart gaan lezen!

  4. Oh dat klinkt als een mooi boek! Ben er wel benieuwd naar geworden.
    ELIC heb ik volgens mij 5 jaar geleden gelezen, in het Engels. Wat een geweldig boek is dat!

  5. Dank voor de tip, hij staat op mijn lijstje!
    Vroeger heb ik ook veel boeken in het Engels gelezen, heerlijk!
    En kinderboeken in het Spaans.
    Maar de laatste jaren heb ik er geen zin meer in, begin er echt niet meer aan.

  6. Owww ik lees graag in het Engels, inderdaad de vertalingen zijn niet altijd net zo lekker weg te lezen als de originelen… Maar ik en nu, als autist zijnde, erg geïnteresseerd in The Rosie Project. Net een versie gevonden voor mijn e-reader 😀 Dus als ik mijn Tess Gerritsen boek Vanish uit heb… Dan weet ik welke ik daarna ga lezen. Thanks voor de goede tip!!!

Geef een reactie

