Gedachten en gevoelens

De zon verwarmt mijn huid met haar stralen. Ik voel de warmte en geniet ervan, een echt geluksmoment. Het is niet moeilijk om geluksmomenten te zien, als je er maar voor open staat. Zelfs van de kleinste dingen kan ik genieten. Een kindje dat naar mij lacht of een compliment van mijn lerares. Een mooi boek of een lief berichtje van iemand. Elke dag heeft iets moois in zich. Elke dag zijn er momenten waarop ik geniet. Ik besef maar al te goed dat ik mezelf gelukkig mag prijzen met alles wat ik heb. Natuurlijk zit er wel eens wat tegen, maar reden tot klagen heb ik niet. En toch…

… toch heb ik de laatste weken ook regelmatig momenten waarop ik verdrietig ben. Waarop ik me eenzaam en onzeker voel. Dit is niks voor mij en ik kan mijn vinger er ook niet op leggen waar het vandaan komt. Zodra ik afleiding heb gaat het prima. Een dagje werken vind ik super fijn met mijn aardige en gezellige collega’s. Het is fysiek gezien zwaar, maar ik geniet ervan. Een dagje naar school is echt een regelrechte ramp fysiek gezien, maar ik word blij van mijn gezellige klasgenoten, waardoor ik toch met plezier naar school ga. Spreek ik met een vriendin af of heb ik een verjaardag van familie dan ben ik oprecht blij en geniet van de gezelligheid.

En toch is het de laatste weken anders dan normaal. Heb ik er moeite mee dat het fysiek gezien allemaal niet zo wil lukken. Heb ik moeite met mezelf, terwijl ik echt niet een heel erg onzekere meid ben. Voel ik me anders dan de anders tijdens een familiefeest en kan ik niet de spontane meid laten zien die ik wel degelijk ben. Waardoor ik nog onzekerder word, want niemand die mij leuk vindt op deze manier. Op zo’n moment vraag ik me ook af of er wel iemand zou zijn die mij zou missen als ik er niet bij was. Zou er überhaupt wel iemand zijn die mij zou missen?

Eigenlijk ben ik anderen alleen maar tot last toch? En waarom hebben mensen mij altijd alleen maar nodig als het even niet lekker met ze gaat en hoor ik daarna nooit meer wat van ze? Waarom trek ik me daar iets van aan en laat ik me dat gebeuren? Waarom zou er ook maar een jongen zijn die iets in mij ziet, terwijl ik zo ontzettend veel dingen niet kan. Waarom heb ik continu hoofdpijn en ben ik de laatste tijd nauwelijks in staat om normaal te kunnen functioneren?

Ik herken mezelf de laatste tijd niet terug. Het is niets voor mij om zo te denken. Waar komen die gedachten vandaan? Ik geniet van alle grote en kleine dingen, ook nu, maar zodra ik alleen ben en tijd heb om na te denken word ik overspoeld door negatieve gedachten en gevoelens. Gedachten die ik nu op papier zet en daarmee hopelijk kan loslaten. Gedachten die ik meegeef aan de wind, zodat mijn hoofd vrij is voor mooie, lieve, positieve gedachten. Ik voel de warmte van de zon op mijn huid en geniet!

38 gedachtes over “Gedachten en gevoelens

  1. Mooi geschreven. Het is vervelend om die negatieve gedachten te hebben, ik heb periodes dat ik die helaas ook wat vaker heb. Ik merk bij mezelf dat dit vaak is wanneer ik niet zoveel naar buiten ga (Vitamine D tekort). Hoop dat je je snel wat beter voelt

  2. Sterke blog! Vervelend dat je nu zoveel last hebt van die negatieve gedachten en gevoelens, ook zeker omdat je niet echt kunt aanwijzen waar ze vandaan komen. Als je zou weten waar ze vandaan komen zou je tenminste nog iets kunnen proberen om ze tegen te gaan, want om nou 24 uur per dag als een kip zonder kop rond te gaan rennen om jezelf maar bezig te houden is nou ook niet echt een oplossing. Aan de andere kant: je bent wie je bent, met je dips en al. Veel mensen hebben die, ook als ze dat zelf niet toegeven. Dat maakt jou echt niet minder waard of minder leuk dan een ander, ook al ervaar je dat zelf op zulke momenten niet zo.
    Hopelijk zet het mooie weer nu een keer lekker door, zodat je flink kunt genieten van de zon op je huid! Wie weet vind je jezelf, genietend in het zonnetje, dan wel weer terug… 😉

    Kop op meid, dikke knuffel!

  3. Mooi geschreven en erg herkenbaar ook! Fysieke tegenslagen halen zo veel plezier uit het leven, ze vreten energie. En op dagen dat de energie al op een laag pitje staat… Dan komen helaas de negatieve gedachten sterk uit de bocht zetten.
    Hopelijk kan je blijven genieten van de positieve dingen, er energie en kracht uithalen om zo op de slechtere dagen toch sterk genoeg te zijn.
    Veel sterkte en succes en hopelijk nog veel zonnige dagen 😀

  4. Goed geschreven en vervelend dat je je zo voelt.. Ik hoop echt dat het je lukt om lief te zijn voor jezelf en het te vergeven als het even wat minder gaat. Ik denk dat dat ook gaat helpen bij het weer vrolijker en zelfverzekerder overkomen. Iedereen heeft wel eens een mindere periode en het gaat je zeker lukken er weer uit te komen!

  5. “Eigenlijk ben ik anderen alleen maar tot last toch? En waarom hebben mensen mij altijd alleen maar nodig als het even niet lekker met ze gaat en hoor ik daarna nooit meer wat van ze?”

    Je geeft het antwoord zelf, je bent mensen helemaal niet tot last. In tegendeel, je bent hartstikke behulpzaam en lief en degenen die daar gebruik van maken zouden eens wat dankbaarder moeten zijn!

    Onderschat het niet dat je lichamelijk zo op de proef wordt gesteld, dat maakt je geestelijk ook een stuk minder weerbaar. Gun jezelf de mensen om je heen die je verdient, in plaats van degenen die alleen maar nóg meer van jouw energie wegslurpen! Misschien denk je onbewust dat jij altijd sterk moet zijn en dat je geen vriendschap waard bent waarbij er ook naar jou geluisterd wordt, maar niets is natuurlijk minder waar.

  6. Wat goed dat je het hier op je blog schrijft, ik hoop dat dat in ieder geval een klein beetje heeft geholpen. Je leven is de laatste tijd nogal veranderd toch? Oude baan (waar je het zo leuk had) op gezegd, nieuwe opleiding begonnen, nieuwe stageplek. Dat kost allemaal ontzettend veel energie en ik denk dat het gewoon een tijdje duurt voordat je helemaal aan de nieuwe situatie bent gewend.

  7. Goed om dit zo van je af te schrijven. Het negatieve, sombere cirkeltje is mij maar al te bekend. Soms moeten die sombere gedachten er gewoon uit, maar bedenk wel: gedachten zijn niet waar, het zijn geen feiten, het zijn maar gedachten. Als je iets negatiefs over jezelf denkt betekent dat nog niet dat het waar is.

  8. Misschien moet je gewoon eens wat rust nemen. Het zou kunnen dat het misschien allemaal een beetje te veel wordt. Misschien even op de pauzeknop drukken en voor jezelf zorgen. Ik hoop dat je er snel terug bovenop bent. Het is onmogelijk om in je leven nooit eens een dipje te hebben, hoe positief je ook bent. Snel beter meid!

  9. Weet je wat er in mij op komt? Waarom vecht je zo tegen jezelf? Gelijk tijdig denk ik: wat herkenbaar, soms. En ja, dan vecht ik ook tegen mezelf, doe me best mezelf zoveel mogelijk naar beneden te halen, want dan hoef ik me niet zielig te voelen.
    Gelijk tijdig voel ik me gigantisch eenzaam tussen al die mensen waar ik mee lach en praat…….

    En hoe ik daar uit kom? Door toch te blijven kijken naar de kleine mooie dingen, bewust kijken, mezelf te troosten, want ik heb echt redenen om me zielig te voelen en door eens een keer nee te zeggen tegen alle hulpvragen en te zeggen dat ik eigenlijk zelf zo graag hulp zou hebben.

    En altijd helpt het weer bij mij, hoop bij jou ook. Houd vol, want ook voor jou schijnt de zon.

  10. Tel de complimenten die je van anderen krijgt eens op
    prik de pluimen op je hoed
    Ik denk dat je jezelf niet herkent
    als je dan in de spiegel kijkt
    Een kip die breeduit lacht!
    Hoe blij kun je zijn,
    Zeker ook als je door studiegenoten zo
    ontvangen wordt!

    Ombuigen denk ik maar…

  11. Gedachten kun je idd zo in de weg zitten. Probeer om te denken en het positieve in te gaan zien. Houd bijvoorbeeld een dankbaarheidslijstje bij. Je mag er echt zijn!

  12. Oei al die negatieve gedachten zijn niet goed voor je! Natuurlijk zullen er heel veel mensen zijn die je zullen missen…
    Kop op meissie, nog een maandje en je mag weer naar het theater ( 🙂 ) en er zullen vast ook veel meer dingen op je pad komen waar je plezier aan beleeft.. Misschien is het voorjaarsmoeheid of neem je teveel hooi op je vork… zal toch wel goed komen zeker! Veel liefs, Trees

  13. Heel sterk geschreven. In tegenstelling tot anderen vind ik het eigenlijk heel ”normaal” dat deze negatieve gedachten er zijn, want ik moet zeggen dat je het heel goed doet. Niet bij de pakken neer zitten. Het is zwaar, maar toch genieten van andere mensen om je heen en de kleine in dingen in het leven. Toch moet er ook af en toe ruimte zijn voor verdriet. Je mag verdrietig zijn om dingen die je pijn doen. Loop er niet voor weg door afleiding te zoeken, maar laat ze er maar even zijn zonder je te verzetten. Ga alleen niet door in het negatieve (zoals de gedachten: wie kijkt er nou naar mij om? wie mist mij als ik er niet meer ben?). Doemdenken helpt je niet verder, maar verdriet negeren evenmin. Veel sterkte. Liefs.

  14. Terwijl ik dit lees, lopen de tranen over mijn wangen. Zo veel herkenning, ik had dit, nooit zo mooi, maar wel met dezelfde betekenis kunnen schrijven als wat jij hier boven hebt geschreven. Ik voel me aangesproken, geraakt en met beide benen weer stevig op de grond gezet. Dat laatste omdat ik weer even tot de realisatie kom, dat ik niet de enige ben die het even moeilijk heeft met haar gedachtes en gevoelens. Dat niemand alleen strijdt. We zijn sterker als we bedenken dat we samen vechten. En we zijn sterker als we weten dat als we terug vallen, er iemand is die ons wilt opvangen. En ik wil jou opvangen, ik zou iedereen die terugvalt willen opvangen. Als je wilt praten ergens over, iets gewoon kwijt wilt bij iemand die je niet kent, je mag me altijd een berichtje sturen. Mijn mailadres is op mijn blog te vinden. Sterkte ermee en je bent een kanjer he? Niet vergeten! xoxo

    Ps. Prachtig blog heb je en onwijs mooi geschreven allemaal!

    • Dank je wel voor je uitgebreide en lieve reactie. Heel erg naar dat het bij jou ook even niet lekker gaat. Maar je hebt gelijk, samen sta je sterker dan alleen! Heb je wel mensen om je heen die er voor je zijn? Je mag mij in ieder geval ook altijd een berichtje sturen! Stay strong! X
      Ga ik nu eventjes jouw blogje bekijken. 🙂

  15. Ja, dat is allemaal best moeilijk, de gedachtes en interpretaties allemaal, maar uiteindelijk moeten de gedachtes die het fijnste gevoel opleveren overwinnen. Natuurlijk. En de zon is fijn.

  16. Als ik het zo lees, ben je niemand tot last maar sta je juist voor anderen klaar. En dat betekent dat er vast veel mensen zijn die jou zouden missen. Ik hoop dat het zonnetje helpt om je gevoel weer wat positiever te maken.

  17. Vervelend dit 😦 Ik heb ook wel eens periodes dat ik totaal niet lekker in mijn vel zit en niet begrijp waar dit door komt. Op een of andere manier gaan die periodes toch altijd weer voorbij en voel ik me daarna weer een stuk beter. Sterkte! Ik hoop dat je toch ontdekt waar het vandaan komt!

  18. Pingback: Zo simpel is dan geluk #18 | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

