Reizen in de spits, bah!

SpoorIedere donderdag reis ik heen en weer om mijn opleiding te kunnen volgen. Dit doe ik met het openbaar vervoer, waarbij ik zowel met de trein als met de bus reis. Helaas moet ik al vroeg op school zijn en ben ik dus genoodzaakt om in de spits te rijden. Verschrikkelijk. Vroeger kon ik best goed tegen drukte, maar nu vind ik het echt niet fijn. Zeker niet op de vroege ochtend. Het kost gewoon heel erg veel energie.

Negen van de tien keer heeft mijn trein vertraging. Het zijn maar een paar minuten, maar ik vind het toch wel erg vreemd. Verander dan gewoon de tijd waarop de trein vertrekt. Op zich is de vertraging voor mij niet zo’n probleem. De bus die ik vervolgens moet hebben gaat om de paar minuten, dus ik kom evengoed wel op tijd op school.

Wat wel een probleem is is de drukte. Het is echt heel erg frustrerend om de trein in te stappen en vervolgens als haringen in een ton op elkaar te staan. Het komt zeer regelmatig voor dat ik niet kan zitten. Staan zorgt voor verergering van de pijn, dus voor ik überhaupt op school ben, is mijn energieniveau al een stuk gedaald. Dit maakt dat ik eigenlijk al met tegenzin naar het station fiets ’s ochtends.

Laatst was ik er zo klaar mee dat ik besloot om de NS eens een berichtje te sturen op twitter. Betreffende de vertraging en het feit dat ze het mensen die beperkt zijn wel erg lastig maken om te reizen in de spits. Zij vertelden mij dat zij wel degelijk rekening houden met deze reizigers, in elke coupé zijn zitplaatsen speciaal voor zwangeren/ouderen/mindervaliden. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij nog niet opgevallen was, maar dat ik wel weet dat mensen in de spits echt maar weinig rekening houden met hun medereiziger. Laat staan dat er iemand op zal staan voor een medereiziger waaraan helemaal niks te zien is. Ze kijken je dan eerder aan of je gek geworden bent. Dit zei ik ook tegen de medewerker van de NS die reageerde met: “Begrijpelijk maar ik hoop dat je begrijpt dat we daar niet altijd rekening mee kunnen houden?”

Ja, met zo’n antwoord kan ik niet zoveel. Ik begrijp dat inderdaad. Maar een klein beetje begrip zou wel fijn zijn. Overigens is er volgens mij een vrij simpele oplossing: zet langere treinen in! Dan kan iedereen zitten en is dit probleem opgelost lijkt me. Je betaalt genoeg voor zo’n treinreis, dus ik vind dat je dan op zijn minst een zitplaats verdient. Je inleven in een ander is in ieder geval niet aan de NS besteed, dat weet ik wel. Gelukkig kan ik in de bus wel altijd zitten!

20 gedachtes over “Reizen in de spits, bah!

  1. Toen ik studeerde viel de treinreis altijd best mee. De eerste 10 minuten was het redelijk druk, tot de halte van een universiteit. Dan was de trein leeg en kon ik gaan zitten. Halte later stroomde die dan weer vol, maar zolang ik zit heb ik niet zo’n last van mijn rug en ben ik blij.

    Bus was een heel ander verhaal. Heb twee weken de bus genomen en twee weken tegen de ruit geplakt gestaan. Ding kwam altijd te laat waardoor ik mijn trein miste. Hup fiets op het station en dat kleine kwartiertje fietsen vond ik heerlijk. Is dat voor jou misschien een optie?

  2. Als ik volgend jaar naar het HBO moet, moet ik twee en een half uur in de trein, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken met mijn lichamelijke klachten. Begrijp dus echt helemaal wat je bedoeld met ‘die stoeltjes voor mindervaliden’ waarvan niemand opstaat als ze jou zien, je ziet er namelijk jong en gezond uit.
    Paar weken geleden in Londen was helemaal een ‘hel’. In die metro staan nadat ik een hele dag heb gelopen gaat gewoon niet…
    Maar laten we er de positieve kant van bekijken, al die mensen die in de trein zitten, gaan niet met de auto en vervuilen het milieu dus niet! xoxo

Geef een reactie

