Mindfulness en pijn

PijnOp aanraden van de reumatoloog ben ik naar een mensendieck therapeut gegaan. Naast dat zij met mijn houding en spierspanning aan de slag is gegaan doet zij ook veel met triggerpoint therapie en mindfulness. Eigenlijk is zij dus veel meer dan een mensendieck therapeut. Zij leert mij ook hoe ik mindfulness kan gebruiken om de pijnbeleving te verminderen. Aangezien ik weet dat ik volgers heb die ook chronische pijn hebben leek het mij een goed idee om mijn ervaringen te delen. Al is er maar één iemand die hier iets aan heeft, dan ben ik al helemaal blij.

Natuurlijk is het niet zo dat mindfulness je pijn (of andere klachten) weg kan nemen. Daarnaast is het ook absoluut niet zo dat je mindfulness kan toepassen omdat de pijn tussen je oren zit. Wel kan het de intensiteit van de pijn verminderen. Wanneer je mindful omgaat met je pijn, dan vecht je er niet tegen, maar accepteer je dat de pijn er is. Op deze manier zal de weerstand ten opzichte van de pijn verminderen en kan je het beter loslaten. Je zal minder negatieve emoties hebben rondom de pijn. De pijn wordt minder bedreigend, komt minder binnen en kan zelfs afnemen.

Hieronder beschrijf ik een oefening die je kan toepassen bij (chronische pijn). Het klinkt misschien een beetje gek om te doen, maar ik heb zelf ervaren dat je hier zeker baat bij kan hebben.

Mindfulness oefening bij pijn

De oefening die ik wil delen is een visualisatieoefening. Je gaat bij deze oefening op je rug op de bank of op bed liggen. Vervolgens sluit je je ogen en focus je op je ademhaling. Neem hier even rustig de tijd voor. Daarna ga je met je aandacht naar een plek die pijn doet. Je stelt je voor dat je de pijn in een pakketje samen pakt en dit vervolgens zo door de bank of je bed naar beneden laat vallen. Op deze manier ga je je hele lichaam af laat op alle plekken waar je pijn hebt de pijn op deze manier los.

Zoals ik al zei is de pijn met deze oefening niet eens verdwenen, maar voor mij brengt het wel een klein beetje rust. De pijnpunten zijn meer ontspannen en dat is alleen maar positief.

Mindfulness bij andere klachten

Omdat pijn bij mij de klacht is die mij het meest beperkt heb ik ervoor gekozen om hier een artikel over te maken. Echter kan je mindfulness ook bij andere klachten toepassen. Ben je bijvoorbeeld chronisch vermoeid, dan kan mindfulness ook iets voor je betekenen. Maar ook bij psychische aandoeningen zoals een depressie of een angststoornis kan mindfulness je tot hulp zijn. Kortom, het kan op heel veel verschillende vlakken worden toegepast om beter met jouw aandoening of klacht om te gaan. Zeker het proberen waard!

27 gedachtes over “Mindfulness en pijn

  1. Ik heb er ook erg veel baat bij. Weet er nog niet al te veel van, maar ben er wel mee bezig en ik merk dat ik daardoor steeds meer de focus kan leggen op andere dingen dan de pijn. Fijn dat het voor jou ook zo werkt. Ik hoop dat je er heel erg veel aan zult hebben.

  2. Interessant om te lezen dat het dus echt helpt bij mensen! Zelf ben ik vroeger een tijd in therapie geweest om mijn pijn te kunnen loslaten, maar bij mij hielp het jammer genoeg niet, waarschijnlijk omdat ik het heel moeilijk vind om het los te laten waardoor ik het alleen maar meer ging verkrampen en dus nog meer pijn kreeg ervan. Bedankt voor het delen 🙂 xoxo

  3. Interessant, ik wist niet dat mindfulness kan helpen bij pijnklachten. Het zou wel goed voor me zijn om eens anders met mijn pijn om te gaan bij aften. Ik krijg best vaak aften omdat ik regelmatig (door vermoeidheid oid) heel hard op mijn tong, wang of lip bijt en mijn lichaam daar een immuunrespons op heeft die zweertjes veroorzaakt. Soms loopt het echt uit de klauwen en kan ik bijna niet praten, eten of slapen van de pijn… Mijn reactie is dan meestal dat ik heel boos word op mijn eigen lijf omdat het zo stom doet, maar dan ben je alleen maar meer bezig met die pijn 😦

    Ik zal je oefening de volgende keer proberen!

  4. Dit komt echt als geroepen! Ik heb veel onverklaarbare klachten en daar kan mijn huisarts weinig mee. Deze oefening ga ik opslaan en proberen. Bedankt.

    Wat ik trouwens nu vaak doe is me heel erg concentreren op de pijn, zodat ik de steken wat kan opvangen. Misschien ook nog een tip

  5. Een mooi logje, waar veel mensen vast iets aan hebben. Mijn zusje heeft reuma, ik vind het echt zo erg.
    Maar ze is zo sterk en geeft nooit op… Maar ja, doseren was nooit haar sterkste kant dus moet ze het nogal eens bezuren.
    Ik zal dit logje doorsturen, misschien heeft ze er iets aan…

  6. Mooi beschreven. Voor mij helpt inderdaad ook vaak, met heel veel dingen : me bewust worden dat ik er tegen vecht, en dat vechten loslaten …….
    Hartstikke moeilijk, maar als je daar een stuk ontspanning in weet te vinden, verzacht het en dat helpt je om ruimte te creëren voor andere dingen, die voor afleiding zorgen.

  7. Dit soort oefeningen is niet voor mij. Ik word er boos van :-). Akkoord, je voelt dan ook niet dat je pijn hebt, maar echt handig is het niet. Van kindsbeen af geleerd om pijn op het achterplan te zetten, door er haast geen aandacht aan te schenken. Mede daardoor een hoge pijngrens gekregen… Goed dat je hierin een eigen weg hebt gevonden !

Geef een reactie

