Blognaam: Zo simpel is dan geluk

Dina schreef laatst (oké, misschien iets langer geleden dan ‘laatst’) een blogje over de blognamen van bloggers en dat inspireerde mij om hier eens te vertellen waar mijn blognaam vandaan komt. Deze is namelijk niet zomaar uit de lucht gevallen. Sterker nog, het is een zin uit een heel mooi nummer.

Op het moment dat ik de beslissing nam om een nieuwe blog te beginnen stond voor mij vast dat de naam van mijn blog met geluk te maken moest hebben. Zoals ik al vaak verteld heb vind ik het belangrijk om gelukkig te zijn. Dat gelukkig zijn is absoluut niet moeilijk. Niet alleen mooie en grootste dingen, maar ook kleine alledaagse dingen kunnen zorgen voor een geluksmoment.

Een blognaam bedenken die te maken heeft met geluk was nog niet zo makkelijk. Verschillende opties kwamen voorbij, maar ze waren allemaal veel te cliché voor mijn gevoel. Op gegeven moment schoot mij echter een mooie zin te binnen. “Zo simpel is dan geluk, is zo dan het leven bedoeld?” Een zin afkomstig uit een heel mooi, lief liedje, met een geweldig mooie tekst. ‘Weelderig Waardeloos’ van de 3Js om precies te zijn. Dit is één van de nummers die zij voor het songfestival schreven. Een nummer wat echt heel erg goed bij mij en mijn blog past. De tekst is als volgt.

Een dag, een zonnige dag
die kalm en ondoordacht
bijna als een cadeau, daar voor me open lag
alsof oktober wacht, alsof de zomer dacht:
Laat het nog even zo, zomer zijn

Zo simpel is dan geluk
was zo dan het leven bedoeld
zo mooi, groots en zinloos
draait de aarde
Als er een hemel zou bestaan
dan is dit hoe ’t voelt
Zo warm, broos en tijdloos
m’n slapen, en waken, zo weelderig waardeloos

Een moment, een heilig moment
is alles onbestemd
Alles wat was geweest
wat komt zo veilig,
onbekend niet onbemind,
en wendbaar als een kind
rijken we naar de zon, zonneschijn

Zo simpel is dan geluk
was zo dan het leven bedoeld
zo mooi, groots en zinloos
draait de aarde
Als er een hemel zou bestaan
dan is dit hoe ’t voelt
Zo warm, broos en tijdloos
m’n slapen, en waken, zo weelderig waardeloos

– Bron: Weelderig Waardeloos | 3Js

Niet alleen de tekst is prachtig, maar de muziek ook. Het gevoel van de tekst wordt echt goed weergegeven door de klanken van de muziek.

Ik vind het nog steeds jammer dat veel mensen niet eens de tijd nemen een nummer van de 3Js te luisteren. Het feit dat ze uit Volendam komen en in het Nederlands zingen maakt dat mensen bij voorbaat al een oordeel klaar hebben. Terwijl de 3Js echt niet alleen feestnummers zingen maar juist veel nummers met hele mooie teksten hebben die haast poëtisch zijn. Wanneer je echt even de tijd neemt om goed te luisteren zal je ontdekken dat ze echt wel een aantal pareltjes in hun repertoire hebben. Zoals dit nummer, ik vind het prachtig!

Waar komt de naam van jouw blog vandaan?

32 gedachtes over “Blognaam: Zo simpel is dan geluk

  1. Leest weer lekker weg. Wat is er mis met Volendamse vrienden die liedjes zingen, vraag ik me af. Net als jij vind ik de Volendamse artiesten best prettig in het gehoor liggen.

    Waar mijn blognaam vandaan komt?
    De vorige was beter… Sjanic. Deze heb ik verwijderd omdat ik toen niet wist wat de mogelijkheden waren qua wijzigingen aanbrengen…de inhoud bestond voornamelijk uit de aanval en defensie van het, toen, lopende ontslag.
    Tegenwoordig is mijn blognaam Sjanicsstories. Zoals je weet ben ik nogal gehecht aan de naam Sjanic, een combinatie van twee namen van twee mensen die elkaar eeuwige trouw beloofden. De stories?…geheel uit het eigen leven gegrepen.

  2. Leuk om te lezen en het past denk ik ook wel écht bij jou dat je deze zin hebt gekozen, ook vanwege het feit dat het van de 3Js komt.
    Mijn blognaam is een deel van een filmquote die me steeds weer raakt (uit Lord of the Rings).

  3. Leuk die uitleg van je blognaam. En inderdaad een mooie tekst met mooie muziek. Die van mijn ‘onzichtbaarziek’ heb ik eens in een redelijk depressief moment bedacht, wel toepasselijk maar ik vond ‘m eerlijk gezegd al snel niet meer leuk. Omdat ik niets beters kon bedenken heb ik ‘m toen toch maar zo gelaten.

  4. Mooie uitleg! Ik wou dat ik zo’n mooi inspirerend verhaal had, maar ik maakte mijn blog samen met een vriendin en wist geen naam. Zij kwam met een volkomen random woord en voila Clossine is geboren

  5. En ik maar denken, waar heb ik dat toch vaker gehoord… 😉 Zo mooiiiiiiiii!
    Een schitterend nummer, ze gaan het doen in de show… verklap ik gewoon even, je bent nog niet geweest toch?

    Mijn blognaam is bedacht door Marja, Ben begin oktober gestopt met mijn vorige blog, die had ik 10 jaar en paste door omstandigheden niet meer. “Iris Papilio” is Latijn voor Rgenboogvlinder. En ik ben nou eenmaal dol op Regenbogen, Vlinders en kleuren… Vond dit echt de meest toepasselijke naam voor mij!

  6. Mooi nummer inderdaad! Alleen er staat een spelfoutje in de tekst… Bedoeld…
    Herkenbaar probleem trouwens, hetzelfde reageren mensen altijd bij Rowwen Hèze 😉

    Haha de naam van mijn blog. Ach. Ik was 17 en een beetje naief en een vriendin van me had een weblog met een naam die zo mooi allitereerde. Dat wilde ik ook. Ik keek naar buiten, naar de koeien in de wei, dacht aan de zonsondergang en voor ik het wist was het dit. Nogal clichématig maarjaa… 😉

  7. Heee, ik herken die zanger haha, dat is Jan Dulles toch? Die zat vorig jaar in The Passion 🙂 maar wat een mooi blogje heb je ervan gemaakt, en het is zeker een erg mooi nummer. Klinkt heel mooi en de tekst is inderdaad poëtisch, helemaal niet wat je verwacht. Mijn blognaam heeft eigenlijk te maken met van alles wat… het is natuurlijk mijn eigen naam en het woordje vocabulaire heb ik gekozen omdat het goed omschrijft dat mijn blog gaat over alles waar ik mij mee bezighoud of wat mij bezighoudt.

  8. Leuk om de herkomst van de naam van jouw blog te vernemen en tezelfdertijd ook die van een aantal andere bloggers.
    De naam van mijn blog bestond reeds jaren vooraleer ik er eind vorig jaar een invulling aan gaf (vivapo’s blog omdat ik ook een eigen website heb met die naam). De sub-titel zegt m.i. veel over de inhoud van mijn blog: 365 dagen verwondering. Hoe ik er toe kwam staat uitgebreid te lezen in één van de eerste berichten op deze blog (december 2014).
    Wat me zelf verwondert is dat er een rode draad loopt doorheen de 100 berichten die deze blog ondertussen al heeft sinds 1 januari (11 december is de 100° dag van dit jaar en ik schrijf elke dag een bericht). Terug naar de rode draad: mijn mama is op 21 december overleden en – ongewild – vormt zij een rode draad doorheen mijn 365 dagen verwondering.
    Een hartelijke groet, Viviane

  9. Wat een super mooie uitleg en betekenis heeft je blognaam! Mijn naam komt van een combinatie van Dawson’s Creek plaatjes… Daar stond iets op of living my dream.. Ik heb er toen zelf iliveformydreams van gemaakt en ben na al die jaren nog steeds super blij met deze naam<3

Geef een reactie

