Volg je hart

ijsjeVolg je hart. Het klinkt zo mooi en simpel, maar is het wel zo makkelijk als het lijkt? We leven in een maatschappij waarin je aan bepaalde verwachtingen moet voldoen wil je er enigszins bij horen. Zelfs als je je hier niks van aantrekt zal je aan bepaalde verplichtingen moeten voldoen. Belasting betalen bijvoorbeeld of het hebben van een zorgverzekering. Het maakt dat het volgen van je hart misschien lastiger is dan je denkt. Marion van Mijnkladblog.nl schreef er laatst dit stuk over en zette mij daarmee aan het denken.

Op zich ben ik heel erg tevreden met mijn leven. Ik leef in een veilige omgeving, heb een dak boven mijn hoofd en heb genoeg te eten en drinken. Ik heb lieve familie en vrienden en doe een opleiding en werkstage die ik leuk vind. Deze opleiding is niet mijn eerste keuze (eerder mijn honderdste keuze), maar ik ben wel erg blij dat ik deze opleiding kan doen en ik straks een leuke baan heb. Regelmatig onderneem ik leuke dingen en ik geniet van alles om mij heen. Op het eerste gezicht ben ik dus een blij mens dat zijn hart volgt.

Wanneer ik hier echter dieper over nadenk, heb ik veel keuzes gemaakt op rationele basis. Ik ben blij dat ik een opleiding volg (één dag in de week) en werk heb (twee dagen in de week), maar het is in combinatie met mijn gezondheid erg pittig. Helaas is er niemand die mijn rekeningen voor me wil betalen (als er liefhebbers zijn, mail me dan even! 😛 ) en heb ik dus geen andere keuze dan heel hard aan de slag gaan.

Als ik mijn hart echter zou volgen dan zou ik stoppen met werken. Niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik dan beter voor mijn lichaam zou kunnen zorgen. Waar het nu bijvoorbeeld passen en meten is om tijd te vinden om te sporten, zou ik nu de tijd hiervoor hebben en vooral ook de tijd om er weer van bij te komen. Ik zou daarnaast een aantal uur per week vrijwilligerswerk doen, omdat ik het nu eenmaal fijn vind om mensen te helpen.

Ik zou ervoor kiezen om vanmiddag lekker een boek te lezen in plaats van mijn huiswerk te maken. Ik zou meer tijd doorbrengen met familie en vrienden. De leuke uitjes zou ik veel intenser beleven omdat ik minder moe zou zijn. Ik zou minder pijn hebben en nauwelijks nog migraine hebben. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zou mijn leven een stukje makkelijker maken.

Het klinkt heerlijk dat volgen van je hart. Helaas werk het niet zo en zal ik, net als ieder ander, moet ik werken voor mijn geld. Wél kan ik er voor kiezen om met kleine dingen meer mijn hart te volgen. Lekker een kop veel te dure speciale koffie halen op school bijvoorbeeld. (Terwijl ik de prijs eigenlijk te hoog vind voor koffie.) De lift pakken en mijn knieën ontlasten, in plaats van met mijn klasgenoten mee de trap af gaan. Lekker een ijsje eten, terwijl ik weet dat dit eigenlijk niet zo goed voor me is. Dit soort kleine dingen kunnen al een groot verschil maken.

Volg jij altijd je hart?

20 gedachtes over “Volg je hart

  1. Om op je vraag te antwoorden: neen. Ik volg eerst en vooral het rationele. Jammer genoeg. pas daarna het emotionele. Hoewel: ik ben net bevallen van een tweede, en het idee van een derde kindje schrikt me niet af. Integendeel. De vraag: hoe zouden we dat financieel kunnen doen? komt bij mij gewoon niet op. Dus in sommige gevallen volg ik wél mijn hart. (Maar er is nog geen sprake van een derde, he!)

  2. Dat zijn mooie dingen die je voor jezelf kunt doen. Zeker! En nee, altijd mijn hart volgen doe ik zeker niet. Al moet ik zeggen dat de kans dat ik mijn hart ga volgen wat betreft mijn werk steeds groter wordt.

  3. Ddoen wat je leuk vind
    geeft al een prima gevoel
    Eet wat je lekker vind
    is best leuk op zijn tijd
    maar beweeg ook voldoende
    om niet te veel te gaan wegen…
    Eet een patatje als maaltijd
    en het is al minder belastend.

  4. Mooi vraagstuk dit. Vroeger volgde ik niet mijn hart. Ik deed wat het beste leek om te doen. Maar in de loop der jaren ontmoette ik bijzondere mensen die wél hun hart volgen. Daar heb ik van geleerd. Ik volg zelf de laatste jaren steeds meer mijn hart en dat voelt heerlijk. Met als hoogtepunt natuurlijk mijn emigratie naar Colombia.

  5. Mooi stuk! Het is (denk ik) heel moeilijk om je hart te volgen, vooral in een prestatiegerichte maatschappij waarin we nu eenmaal leven. Maar met kleine dingetjes kom je denk ik al een heel eind!
    Nu ik thuis zit, denk ik er (onbewust) veel over na; over wat ik wil, wat mijn hart aangeeft, etc., en dat strookt niet altijd met de verwachtingen die de maatschappij van je heeft.

  6. Niet altijd helaas, mede omdat je rationeel vindt dat er teveel risico’s aankleven. Ik zit zelf ook in de situatie dat ik eigenlijk wel op zoek wil naar ander werk omdat de voldoening ontbreekt en er bepaalde veranderingen op komst zijn waar ik me niet in kan vinden maar ja, werk er 15 jaar dus best een lastige stap…

  7. Eigenlijk volg ik, zeker het laatste half jaar, minstens voor 80% mijn hart en dus mijn gevoel.
    Ik kan soms ook impulsief zijn, daarin ben ik erg beperkt geweest en dat komt dus allemaal weer terug.
    Ik word weer mezelf…

  8. Ik volg heel vaak mijn hart en ik heb gemerkt dat door heel klein te beginnen je steeds makkelijker je hart kan volgen. Echt waar! Begin met de dingen die je echt aan het hart liggen en geef daar een klein beetje vorm aan, je zult zien dan worden ze steeds groter!

  9. Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Helaas moet je om je hart te volgen ook af en toe dingen doen waar je geen zin in hebt. Simpel voorbeeld: ik houd van een net huis, maar dan moet ik dus poetsen en dat is heus mijn hobby niet 😉 Belangrijker voorbeeld: ik wil een bijdrage leveren aan de wereld en dat hoop ik (onder andere) te doen met mijn carrière. Maar de wetenschap is zeker geen makkelijke weg, je moet er ook dingen voor opofferen en doorbijten. Mooiste voorbeeld: toen ik mijn vriend leerde kennen veroorzaakte hij bij mij een angststoornis, en dat was ongelofelijk zwaar. Maar toch voelde ik dat ik vol moest houden met hem. En ik houd van hem met heel mijn hart 🙂

  10. Ik sluit me aan bij wat al eerder gezegd is door diverse mensen; ik denk dat je er niet aan ontkomt om, in meer of mindere mate, ook dingen te doen waar je geen zin in hebt op momenten dat je liever iets heel anders zou doen of ergens anders zou willen zijn. Buiten dat denk ik echter dat je wel een grote vrijheid hebt om wél je hart te volgen…

  11. Mooi geschreven. Ik denk dat het inderdaad vaak lastig is om je hart te volgen, bij mij heeft dat er ook voor een groot deel mee te maken dat ik vaak niet eens precies weet wát mijn hart nou wil, en hoe ik dat vervolgens moet bereiken. Ik ben het daarom helemaal met je eens dat het veel belangrijker is om te kunnen genieten van die kleine dingetjes, en daar je geluk uit te halen:)

  12. Nee, ook ik volg niet altijd mijn hart. De keren dat ik het wel doe, voel ik me daar heel gelukkig bij, maar zoals bij iedereen denk ik, zit mijn verstand soms gewoon in de weg en legt een blokkade voor mijn hart…………….

  13. Ja, niet meer werken zou mij ook ideaal lijken, maar zo zit het leven nu eenmaal niet in elkaar.
    De mensheid dient samen te werken.
    En als je er goed over nadenkt zijn we aardig op de goede weg.

Geef een reactie

