Een spirituele ervaring?

zonsondergangEerlijk gezegd heb ik wel even getwijfeld of deze blog online zou zetten. Niet eens omdat hij heel erg persoonlijk is, maar vooral omdat ik niet goed weet wat voor reacties ik kan verwachten. Normaal gesproken geef ik hier niet zoveel om, maar nu ben ik ergens toch een beetje bang dat mensen mij misschien voor gek verklaren. (‘Maar je bent toch ook gek?’ ‘Shhhht!!’) Toch wil ik jullie vertellen over een ervaring die ik laatst had. Een vreemde ervaring die ik nier kan verklaren. Een spirituele ervaring?

Spiritueel of nuchter?

Spiritualiteit, ik heb er niet zo heel erg veel mee. Ik heb er echter ook niks op tegen. Vroeger, als klein meisje, vond ik het super interessant. Ik kan mij nog een boek dat ik had herinneren dat ‘Er is meer tussen hemel en aarde’ heette. Het ging over onverklaarbare en spirituele ervaringen, over aura’s en het kunnen zien van geesten. Ik zat nog op de basisschool, maar vond het erg interessant om te lezen allemaal.

Later is die interesse wat minder geworden. Op gegeven moment ging ik studeren en leerde over wetenschappelijk onderzoek. Daardoor begon ik de dingen meer op een wetenschappelijke manier te benaderen. Enerzijds ben ik dan ook een heel nuchter persoon en kan ik niet zoveel met spiritualiteit. ‘Hoe kan je in godsnaam geesten zien?’ denkt mijn rationele, nuchtere ik al snel.

Anderzijds heb ik regelmatig dingen ervaren die wel heel erg toevallig zijn. Net iets té toevallig soms. Aan de hand van deze ervaringen en ervaringen van naasten heb ik soms toch sterk het gevoel dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik kan niet goed verklaren wat dan precies, het is een gevoel.

Een spirituele ervaring?

Laatst had ik een yoga les. Op het eind doen wij altijd een ontspanningsoefening waarbij we met ons rug op de grond liggen. We waren zo’n vijf minuten begonnen toen ik ineens een hele vreemde ervaring had. Ik kan het gevoel nauwelijks uitleggen. Het leek of al het leven uit mij glipte. Alsof mijn ziel de grond in werd gezogen richting een tunnel van licht. Ineens lag ik echter weer op mijn yoga mat. Het duurde maar een paar seconden, maar het was een heel vreemd gevoel. Ik dacht even dat er iets goed mis was, maar als snel bleek dat er niks met me aan de hand was.

De volgende dag bleek dat er een familielid was overleden die avond. Later in de week ben ik nagegaan op welk tijdstip hij precies overleden was. Wat bleek, dat was precies het tijdstip waarop ik die vreemde ervaring had. Ik snap er nog steeds helemaal niks van en zal het ook niet gaan snappen, maar het lijkt er toch wel op alsof ik zijn overlijden op één of andere manier gevoeld heb. Echt heel erg bizar! Zou dit dan toch een spirituele ervaring zijn? Of is dit op een andere manier te verklaren? Ik heb echt geen idee, maar vreemd is het wel.

Hebben jullie wel eens een spirituele ervaring gehad?

47 gedachtes over “Een spirituele ervaring?

  1. Ik zal je (voorlopig nog) niet gek verklaren.
    Zelf ben ik ongeveer honderd jaar ouder dan jij :), en heb in mijn leven ook al een paar van die ervaringen mogen ondervinden. Zaken die ik voor mezelf hou, maar waardoor het geloof in die paranormale toestanden alleen maar bevestigd wordt.

  2. Wat mij betreft ben je niet gek. Ondanks een wetenschappelijke en sceptische geest weet ik dat er meer tussen hemel en aarde is dan wat wetenschappelijk bewezen is. Maar wat niet is kan nog komen…

    En voor ik het vergeet: Gecondoleerd met het verlies van je familie lid.

  3. Wat een aparte ervaring… Ik kan me voorstellen dat je daardoor in bovennatuurlijke dingen gaat geloven, hoe wetenschappelijk je ook bent opgeleid…
    Gecondoleerd trouwens met het familielid, was het dichtbij?

  4. Goed dat je hierover schrijft en ook ik kan je hier niet meer duidelijkheid in geven. Weet van mijzelf dat ik in mijn jongere jaren weleens wat heb ervaren wat ik ook niet kon verklaren.

  5. Neen, ik verklaar je niet voor gek. Ik ben nochtans ook van het nuchtere en sceptische soort, maar sommige dingen kan je nu eenmaal niet verklaren. Ik denk ook niet dat je op zoek moet gaan naar een verklaring, het gebeurde gewoon, het waarom zal altijd een vraagteken blijven. Gecondoleerd met het overlijden van je familielid.

  6. Ik herinner me een dag waarop ik heel erge buikpijn had (onverklaarbaar) en heel erg aan een goeie vriendin moest denken die ik al enkele jaren niet meer had gezien. Even later hoorde ik dat ze die dag was bevallen (ik wist niet eens dat ze zwanger was)
    En als ik nu zeg dat ik tegen mijn overleden vader praatte toen mijn frigodeur steeds vanzelf openging ga je me helemaal gek verklaren. Ik heb toen op een gegeven dag gewoon luidop gezegd “pa, ik kan nu wel alleen verder” en de frigodeur is sedert dan toe gebleven.
    Ik ben normaal een heel nuchter type, maar dat er meer is tussen hemel en aarde staat voor mij vast !
    Sterkte met het verlies in de familie.

  7. Er is zoveel meer dan wij weten! Fijn dat je erover schrijft, want ik weet dat veel meer mensen dit soort dingen ervaren en het dan eigenlijk wel willen willen delen, maar niet weten hoe.

    Sterkte met je verlies.

  8. Hoewel ikzelf het liefste ook alles wetenschappelijk wil verklaren weet ik ondertussen dat er meer is tussen hemel en aarde dat gewoon niet te verklaren is.

  9. Ik vraag me regelmatig af wat er is tussen hemel en aarde. Alles wetenschappelijk verklaren geeft me een soort geruststelling, toch zegt mijn gevoel dat er wel degelijk meer is. Vraag me niet wat, of hoe, maar er is meer dan wij met het blote oog kunnen zien. En ik verklaar je zeker niet voor gek hoor!

  10. Ik vind het zelf ook heel erg fijn om alles te kunnen verklaren, maar ik heb me er maar bij neergelegd dat dat ‘m niet gaat worden. Bijzonder mooi moment beschrijf je hier. Tenminste, natuurlijk niet dat er een familielid overleed, maar dat je dit mocht ervaren. Ik heb er ook geen verklaring voor. Ooit lag de moeder van mijn zwager op sterven. Ik zat op de bank, het was een bewolkte dag en in ene scheen er een straal licht op het raam. Ik stond op, had het gevoel dat Ria dichtbij me was, keek op mijn horloge en toen was het licht weg. Twee uur later belde mijn zus dat ze was overleden. Ik vroeg om het tijdstip. Op de minuut af… Het zijn momenten die we niet kunnen verklaren, maar ik ben erg dankbaar voor dat soort momenten. Ze geven me geen angst, maar juist een liefdevol en rustig gevoel. Dan is het gewoon goed, denk ik zo.

    Sterkte met het verlies van je familielid.

  11. Kan me voorstellen dat het een verwarrende ervaring was, maar ik hoop dat je er ooit op een goede manier aan kunt terugdenken.

    Over spiritualiteit wordt in onze cultuur en in de media een beetje lacherig en neerbuigend gedaan. Aura’s en engelen, haha! Maar spiritualiteit is zoveel meer dan dat. In de kern is spiritualiteit het idee/gevoel dat alles en iedereen met elkaar verbonden is. En laat jij nu net een ervaring hebben opgedaan waarin je met je familielid verbonden was…

    Overigens, gecondoleerd met het verlies van je naaste! Sterkte!

  12. Allereerst gecondoleerd. Ik heb dit ook tweemaal gehad maar dan gewoon een gevoel wat mij overviel bij mijn oom en opa.

  13. Mijn moeder heeft het ook een paar keer gehad. Eén keer was ik erbij, mijn moeder was in paniek omdat ze dacht dat ze een hartaanval kreeg. Latér bleek dat op dat moment een buurjongen was overleden…

  14. Er is echt meer dan wat je kunt verklaren, zien, voelen…
    Ik heb ook een aantal keren iets meegemaakt dat niet te verklaren is, maar wel echt gebeurd.
    Dus ga er maar vanuit dat je de dood van dat familielid hebt gevoeld. Sterkte en gecondoleerd.

  15. Ik geloof heilig in meer tussen hemel en aarde. Zo komen mijn overgrootouders mij élk jaar feliciteren met mijn verjaardag in een droom. Misschien is het maar een droom, maar ik geloof graag dat ze elk jaar een uitstapje naar mij maken om mij te feliciteren. Is dat ook gek? 🙂

  16. Weet uit eigen ervaring dat er veel meer is tussen hemel en aarde.
    Juist als je tijdens de yoga rustig en ontspannen bent kun je “open en ontvankelijk” zijn voor dit soort belevenissen.
    Probeer er niet bang voor te zijn. Zie het maar als iets moois.

  17. Pingback: Blogalicious #2 | Zo simpel is dan geluk

  18. er zijn op You Tube N.D.E. bijna dood ervaring video´s te vinden, waar omstanders bij het overlijden van hun dierbare, tijdelijk even mee mogen gaan naar het hiernamaals.(out of body gaan)
    er is ook veel informatie te vinden over het grotere geheel, in out of body, en tussen leven hypnose sessies, waar ook documentaires over te vinden zijn, of in boeken natuurlijk.
    heb zelf ook al aardig wat mogen ervaren, en daar is een beeld uit ontstaan, over het grote geheel waarin we functioneren, die misschien interessant is om te delen.

    http://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=11471:wat-is-je-bewustzijn-of-je-essentie&catid=30:bewustzijn&Itemid=43

    http://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=11361:waarom-verkeren-veel-mensen-nog-in-hun-lager-bewustzijn&catid=30:bewustzijn&Itemid=43

    kan me voorstellen dat deze kijk niet voor iedereen lekker past in de vorm van aanwezigheid.
    maar je had het over wetenschappelijk zijn, dat hoeft spiritualiteit niet te bijten, integendeel.

Geef een reactie

