Herdenken en de vrijheid vieren

Vrijheid geef je doorEigenlijk schrijf ik nooit wat over 4 en 5 mei op mijn blog. Niet omdat ik er niks mee heb, maar omdat iedereen er rond deze dagen al over schrijft. Hoewel ik denk dat het goed is om er altijd bij stil te staan dat er mensen zijn overleden in de Tweede Wereldoorlog (en in de vele andere oorlogen die zijn geweest of gaande zijn) en dat wij het geluk hebben in vrijheid te mogen leven, vind ik het ook mooi dat er een moment is waarop we hier met zijn allen bij stilstaan.

4 mei Dodenherdenking

Als klein meisje was ik mij al bewust van de Tweede Wereldoorlog. Ik vond het erg interessant om hierover te lezen en heb al op jonge leeftijd het dagboek van Anne Frank gelezen. Mijn oma vertelde mij regelmatig over de oorlog. Ze vertelde met een grijns op haar gezicht hoe ze de Duitsers op een keer om de tuin hadden geleid door heen de verkeerde weg te wijzen. Op dat moment stond ze doodsangsten uit, maar zodra de Duitsers op weg waren, de verkeerde weg dus, had ze samen met de buurkinderen de grootste lol.

Toch schuilde achter deze verhalen altijd verdriet. Heel veel verdriet. Om haar vader die zich aangesloten had bij het verzet. Op een dag werd hij echter opgepakt en van haar weggenomen. Daarna heeft ze hem nooit meer gezien en ook niet geweten wat er met hem gebeurd is. Hij is waarschijnlijk in een concentratiekamp in Denemarken om het leven gekomen. Dit verdriet heeft mijn oma haar leven lang met zich meegedragen.

Alleen al hierom is de Dodenherdenking op 4 mei voor mij een dag waarop ik even stil wil staan bij de slachtoffers die zijn gevallen tijdens de Tweede Wereldoorlog en alle andere oorlogen. Daarnaast wil ik dit moment ook altijd even naar het heden brengen, want ook op dit moment sneuvelen er onschuldige mensen door oorlog. Ik vind het goed om daar even extra stil bij te staan.

5 mei Bevrijdingsdag

Veel mensen leven inderdaad op dit moment in oorlog en daarom vind ik het ook belangrijk om vandaag, 5 mei, even stil te staan bij de vrijheid die wij hebben. Wij hebben het geluk om niet in oorlog te leven. Vrijheid is daarnaast meer voor mij. Wij hebben de vrijheid om naar school te kunnen gaan, om onze mening te uiten, om zelf te kiezen welke religie wij willen volgen. Dit is in veel landen wel anders. Wij mogen echt van geluk spreken dat we zoveel vrijheden hebben.

16 gedachtes over “Herdenken en de vrijheid vieren

  1. Ging mij net zo hoor! Ik blog er ook niet altijd over omdat het voor mij niet direct een prominent plaatsje op mijn blog hoeft te hebben. Dit jaar voelde het anders en heb ik het gecombineerd met de foto’s die ik van de kampen heb waar we zelf zijn geweest.

  2. Mooi geschreven. Wij kunnen het ons echt niet voorstellen hoe erg dat zou moeten zijn, zo’n oorlog en daar ben ik heel dankbaar voor. Ik vraag me soms dan af als de ‘oude generatie’ er ook niet meer is, hoe levend het dan nog zou zijn.. Ik hoor nu veel verhalen van mijn opa, maar het zou toch een stuk minder levendig zijn, wanneer hij niet meer vertelt…

  3. Mooi geschreven. Ik hou van de oorlogsverhalen die ouderen aan mij vertellen, niet omdat ik ze zo mooi vind, maar veel meer om steeds opnieuw te beseffen dat het allemaal echt is gebeurd ondanks dat het nu toch 70 jaar is geleden.

  4. Blij dat je dit geschreven hebt. Ik heb inderdaad al op andere blogs over 4 en 5 mei gelezen maar nu weet ik pas echt waar het over gaat. (In België kennen we dat niet)

  5. Wat fijn hé, dat wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om te overleven in een oorlog. Maar hoeveel mensen zullen er wel die littekens van de oorlogspijn met zich mee dragen?
    Het is goed om daar bij stil te staan.
    Dat heb jij hier mooi beschreven.

  6. Ja, ik vind die andere oorlogen er bij halen afbreuk doen aan de tweede wereldoorlog, en misschien is dat wel goed, want ellende blijft op de wereld, of je er nou wel of niet over schrijft.

  7. Ik heb zelf ook heel veel interesse in de oorlog. Ik heb geen verhalen van (over)grootouders gehoord, maar heb er ooit een werkstuk over gemaakt, en sindsdien ben ik gefascineerd door deze oorlog. Ik vind het elk jaar weer fijn om bij de strijders die voor ons hebben gevochten stil te staan, maar ook om onze vrijheid te vieren, want deze leeft lang niet overal. Mooi beschreven.

Geef een reactie

