Bloggen, het creatieve proces

bloggenAlweer even geleden vertelde Elja in deze blog hoe zij het bloggen aanpakt. Hoewel haar vaak wordt gevraagd hoe ze het volhoudt om elke dag te bloggen, vraagt er niemand naar de inhoud van haar blogs of hoe ze het bloggen aanpakt. Daarom heeft zij dit laatste eens uitgebreid beschreven, erg leuk om te lezen. Het zette mij aan het denken over hoe ik het bloggen zelf aanpak. Eerder vertelde ik al dat ‘serieuzer’ bloggen niet echt aan mijn besteed is. Hoe ik het dan wel aan pak?

Natuurlijk kan ik nu een heel mooi verhaal ophangen over het creatieve proces dat bij mij gaande is tijdens het bloggen. Dat verhaal is echter helemaal niet zo mooi en bijzonder.

Regelmatig komt er bij mij een golf van inspiratie langs om over te bloggen. Dit kan echt overal zijn. De ene keer zit ik op dat moment achter mijn laptop en begin ik meteen met typen. De andere keer heb ik geen laptop binnen handbereik en maak ik een notitie in mijn telefoon. Zeer regelmatig komt er inspiratie wanneer ik niet even een notitie kan of wil maken. Als ik aan het werk ben of in bed lig bijvoorbeeld. Dan hoop ik altijd maar dat ik het onderwerp wat in mij opkwam niet vergeet. Zeer regelmatig komt het voor dat ik het onderwerp dus juist wel vergeet, maar soms komt het ineens weer mijn hoofd binnen wippen. Zo niet, dan heb ik dikke pech.

Zodra ik de mogelijkheid heb pak in dan snel mijn laptop en open WordPress. Ik type mijn blogs echt altijd op de laptop omdat ik het via mijn telefoon of tablet gewoon echt niet fijn vind. Ook via de laptop word ik niet altijd blij van het typen, maar dat is tenminste goed te doen. Op het moment dat ik mijn laptop erbij pak heb ik vaak al in mijn hoofd zitten hoe het blogje ongeveer gaat worden qua opzet. Net als nu begin ik gewoon te typen en bijna altijd ben ik binnen mum van tijd klaar.

De ene keer heb ik muziek op, de andere keer staat de tv aan op de achtergrond en weer een ander moment is het helemaal stil om mij heen. Het maakt voor mij niet uit, ik kan altijd wel een stuk schrijven. Ik heb ook geen koffie nodig of mijn favoriete snoepgoed of iets dergelijks. Ik begin gewoon met typen en that’s it.

Dan begint het lastigste gedeelte, een passende afbeelding vinden. Het liefst gebruik ik een eigen foto omdat ik dan zeker weet dat ik geen gezeur krijg met het auteursrecht. (Of ik moet zin hebben om het mezelf even lekker lastig te maken, haha.) Een enkele keer kan ik geen bijpassende afbeelding vinden en zoek ik iets waarvan wordt vermeld dat je het mag gebruiken. Ik hoop dan altijd maar dat het dan ook klopt.

Dan is het tijd om een categorie toe te voegen aan de blog en enkele tags zodat hij eventueel vindbaar is. En hup publiceren maar!

Eigenlijk wil ik mijn stuk altijd nog een keertje nalezen op fouten of zinnen die niet lekker lopen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik negen van de tien keer de moeite niet neem. Bovendien zie ik als ik moe ben of veel pijn heb fouten toch vaak over het hoofd dus heeft het niet altijd heel erg veel nut. Toch zou het wel verstandiger zijn om mijn blog nog een keer na te lezen voor ik hem publiceer. Ik voel een goed voornemen.

Om een lang verhaal kort te maken. Mijn blogproces is niet bijster interessant! Weten jullie dat ook weer.

Hoe pak jij het bloggen aan?

50 gedachtes over “Bloggen, het creatieve proces

  1. Rond een uur of zeven pak ik mijn laptop, sla hem open en begin te schrijven. Soms vanuit een idee opgeslagen in notities maar meestal vanuit de ervaringen van de dag (al gooi ik 99% van de werkgerelateerde ervaringen in een duister hoekje omdat mijn collega’s meelezen..) …
    Een half uur/drie kwartier later staat het blog dan klaar om gepubliceerd te worden. Meestal de dag er na… Soms schrijf ik wat verder vooruit…

  2. Gezien de titel van mijn blog “vivapo’s blog – 365 dagen verwondering” laat ik mij inspireren door wat er zich in de loop van de dag aandient. Indien mogelijk typ ik dit onmiddellijk, of toch enkele gedachtes en bewaar ik het als concept. Als ik overdag geen tijd heb (vrij maak) werk ik iedere avond voor het slapen gaan mijn bericht af tekstueel af, dan ga ik op zoek naar bijpassende afbeeldingen (bij voorkeur eigen materiaal), ken ik desgevallend een bijkomende categorie toe en zeker enkele tags. Dit laatste is belangrijk omdat ik dikwijls verwijs (met een hyperlink) naar eerder gepubliceerde berichten. Desgevallend maak ik van het bericht ook gebruik om te verwijzen naar de activiteiten die ik heb begeleid bij vivapo – dààr vind ik immers dikwijls mijn inspiratie – maar ook naar komende activiteiten. Zonder enige schroom maak ik gebruik van mijn blog als (gratis) promotiekanaal. Uitzonderlijk deel ik een bericht via mijn Twitter Account. Ik deel echter – op enkele uitzonderingen na – elke dat een bericht op mijn Facebookprofiel.
    Wordt binnenkort onderwerp van een bericht op mijn blog: door het bloggen kom ik virtueel in contact met heel wat interessante mensen en ideeën die mij dan weer inspireren voor een nieuw bericht op mijn bericht. Mijn wereld wordt groter…. Dankbaar voel ik mij!

  3. Hoewel je aanpak misschien niet bijster interessant is (zoals je het zelf zegt), lijkt het anders wel heel erg op hoe ik het doe. Misschien een klein verschilletje hier en daar, maar in grote lijnen wel hetzelfde.

  4. De ene keer ga ik er echt voor zitten en wil het niet lukken, een andere keer komt het zo uit mijn vingers. Ik vind het altijd prettig om bij een gevoelsartikel een passende quote te plaatsen. Zelfgemaakte foto’s doe ik alleen als het over een product of iets uit mijn leven gaat. Ik gebruik nooit foto’s van een ander en ga dan ook nooit op zoek bij van de gratis afbeeldingsites.

  5. Heel grappig, eigenlijk een beetje hetzelfde als jij! Ben het ook vaak kwijt als ik een onderwerp heb.
    Gebruik ook het liefste mijn laptop, op mijn I-Pad gaat er nog wel eens iets mis. Wil ik het nog niet gepubliceerd hebben of en gebeurt dat dus wel… baal ik van dan. Snel weer terug naar concept zetten gaat niet zo simpel…
    Maar ik voeg eigenlijk nooit tags toe.. misschien toch eens doen! Dank voor de tip!

  6. Ik vind het nogal wat dat je iedere dag publiceert, heel knap. Ik probeer minstens een maal per week te bloggen en dan over dingen die een actieve pensionado meemaakt. Wel altijd eigen foto’s en video’s. Soms een link naar een YouTube filmpje. Maar ik moet zeggen dat het toch wel een beetje verslavend werkt.

  7. Dat van mij is ook niet heel bijzonder eigenlijk. Ik weet altijd wel hoe ik het op papier wil schrijven, maar ik heb de neiging om van de hak op de tak te schrijven, en dat moet ik afleren 🙂

  8. Herkenbaar daar, het komt binnen op momenten dat ik niets
    mee kan beginnen.Vaak als ik ,in stilte, onder de douche sta.
    Verder krabbel ik overal mijn krabbels en gemiddeld eens
    per maand pak ik ze erbij en ga er voor zitten…

    Blijft leuk ook om elkaar te kunnen volgen in deze. Fijne dag!

  9. Haha grappige conclusie, bij mij is het ook niet interessant… Ik doe maar wat. Al ga ik soms theatrale bewegingen maken met mijn armen om op de juiste woorden te komen (geen idee waarom dat helpt), dat ziet er vast maf uit 😛

  10. Ik kan blogjes ook alleen op de laptop schrijven en dan het liefst in bed! Al wil er onder de douche weleens wat ideeën opkomen, waar ik over zou willen schrijven.

  11. Blogs werk ik ook altijd uit op de vaste pc, meestal vrij adhoc en soms plan ik vooruit. Tussentijdse ideetjes zet ik of alvast in mijn concepten of noteer het in een notitieboekje. Foto’s zijn in principe altijd van mezelf en anders staat de bron erbij vermeld… niet echt een bijzondere blogmanier dus…

  12. Ik maak mijn blogjes 9 van de 10 keer in het weekend. Ook een keer een artikel over gemaakt hoe ik het aanpak. De andere dagen heb ik gewoon weg geen tijd als ik uit werk kom. Andere dingen vind ik dan belangrijker. Inspiratie komt inderdaad ook op de gekste momenten.

  13. Zo herkenbaar dit! Vooral het gedeelte over afbeeldingen vinden. Bij driekwart van m’n posts kan ik geen leuke/bijpassende/grappige afbeelding vinden en dan wordt het weer zo’n standaard stockgevalletje. Misschien is het inderdaad handiger en origineler om zelf foto’s te maken, zoals jij doet 😛

  14. Leuk om te lezen. Ik ken het probleem van ideeën krijgen maar niet op willen of kunnen schrijven! Inderdaad dikke pech als ik het toch weer vergeet, Had ik het toch maar op moeten schrijven!

  15. Leuk om te lezen. Ik plaats in principe elke dag iets online en het is ook een kwestie van gewenning. Soms schrijf ik in een keer een stuk of 4 artikelen, maar meestal schrijf ik gewoon elke dag iets wat de volgende dag online komt. En veel op mijn telefoon als ik net in bed lig haha, dan komt ineens alle inspiratie

  16. ik schrijf hoofdzakelijk persoonlijke belevenissen op, en stukjes muziek die ik mooi vind. Ik wacht dus meestal tot ik iets interessants beleefde, of iets moois hoorde

  17. Ja, mij borrelen er ook allerlei gedachtes op, en soms komt er nog wat tussen. En zo is het gekomen dat ik nooit om inspiratie verlegen zit, of je moet er anders over denken.

  18. Eigenlijk precies hoe ik het ook doe! En dat onderwerpen bedenken (vooral in bed!!!) en weer vergeten is ook herkenbaar. Zwaar frustrerend is dat! En ik typ ook altijd via de tablet. Ik zoek mijn plaatjes via Flickr Creative Commons. Zo weet ik dat ik altijd een afbeelding heb die ‘toegestaan’ is. Of ik maak ze zelf. Ik probeer ook in dezelfde stijl en typografie te blijven qua tekst. En verder.. gewoon schrijven wat er in me opkomt. Mijn beste blogs zijn degene die vanuit mijn hart geschreven zijn, ongepland en spontaan!

Geef een reactie

