Theatercollege van André Kuipers

André Kuipers theatercollegeBoeken lezen is iets wat ik mezelf al jong aanleerde. De bibliotheek werd dan ook frequent door mij bezocht. Hoe het precies is ontstaan weet ik niet meer, maar wat ik nog wel weet is dat ik in de bibliotheek als jong meisje al op zoek gingen naar boeken over de ruimte. Het fascineerde mij enorm en dat de boeken eigenlijk te moeilijk voor mij waren maakte mij niks uit. Ik weet nog goed dat ik al snel de negen planeten van ons zonnestelsel uit mijn hoofd wist en in groep zes mijn allereerste spreekbeurt hield over het heelal.

Daarnaast leerden we het schrijven van brieven op de basisschool en mochten we onze brief versturen naar ons grote voorbeeld. Mijn brief ging naar astronaut Wubbo Ockels. Helaas heb ik nooit een brief teruggekregen, maar het was een man die mijn enorm inspireerde.

Op de middelbare school zette dit zich voort. Voor het vak techniek verdiepte ik mij in de werking van raketten en op het moment dat ik mijn profielkeuze moest maken koos ik voor het profiel Natuurkunde & Techniek. Ik was er namelijk van overtuigd dat ik astronaut zou worden later. Naarmate ik ouder werd ging ik beseffen dat het niet zo makkelijk zou zijn om astronaut te worden. Mijn interesse begon zich inmiddels op de gezondheidszorg te richten en ik was blij dat ik biologie in mijn vakkenpakket had gekozen. Geneeskunde, dat zou ik gaan studeren!

Als snel kwam astronaut André Kuipers in beeld. Een astronaut die geneeskunde had gestudeerd. Zou ik mijn droom dan toch nog waar kunnen maken?

Nee, niet echt. De kans was sowieso niet groot en door mijn gezondheid is alles helemaal anders gelopen dan ik in gedachten had. Toch kreeg ik laatst tijdens het theatercollege van André Kuipers de kans om even te ‘voelen’ hoe het is om astronaut te zijn. De hele avond heb ik ademloos naar zijn verhaal zitten luisteren. Prachtige ervaringen die op een geweldige manier worden verteld, ondersteund met mooie foto’s. Het was echt genieten.

De geschiedenis van de ruimtevaart, de weg die moet worden afgelegd voor je astronaut wordt en voor je op missie gaat, het afgeschoten worden door de raket, de werkzaamheden en belevenissen in het ruimtestation en de terugkomst op aarde. Alles wordt uitgebreid verteld door André Kuipers op zo’n manier dat je helemaal in het verhaal zit en met de nodige humor. Het is echt een genot om André te horen praten over zijn belevenissen. Daarnaast wordt ook nog even je topografische kennis getest aan de hand van foto’s genomen vanuit het ruimtestation.

Eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit zo’n geweldig mooi, interessant en leuk college gehad. Echt een aanrader!

11 gedachtes over “Theatercollege van André Kuipers

  1. Een passende reactie heb ik vaak wel klaar
    en anders maak ik die
    Nu had ik al iets…

    HET LEVEN
    VAN EEN ASTRONAUT
    IS UITERST VREEMD.
    HOUDT VAN DE RUIMTE,
    MAAR LEEFT,
    TIJDENS
    HET EIGENLIJKE
    ECHTE WERK,
    IN VRIJE VAL
    EEN LANGE TIJD
    IN KLEINE CAPSULE.

  2. Toen ik jou blogje las, dacht ik , dit had mijn neef kunnen schrijven, alleen is hij nog niet bij die voorstelling geweest, dus ik heb hem gelijk maar even gemaild.
    Wat fijn dat je zo´n fijne avond gehad hebt zeg.

  3. Pingback: Zo simpel is dan geluk #20 | Zo simpel is dan geluk

  4. Gaaf zeg! Ik vind het heelal ook heel interessant, maar heb me er nooit in verdiept. Net als mijn liefde voor weer en klimaat. Man, wat heb ik spijt dat ik geen aardrijkskunde in mijn pakket heb gekozen. En wat is het jammer dat ik én ziek en te klein ben om meteoroloog bij defensie te kunnen worden. Dat lijkt me echt gaaf. Ik snap dus denk ik wel een beetje hoe de passie voor het heelal voor jou voelt.

Geef een reactie

