Een uitdaging: mediteren

meditatie appsUitdagingen, ik houd er wel van. Op lichamelijk gebied moet ik er overigens wel mee oppassen. Ik ben al snel geneigd om net even meer te willen doen dan mijn lichaam aan kan. Eerder was dat niet zo erg, je wordt er immers alleen maar fitter van. Sinds ik ‘ziek’ ben moet ik er echter goed op letten dat ik niet te ver en te vaak over mijn grenzen heenga, daar wordt mijn lichaam niet erg blij van. De uitdaging die ik nu echter wil aan gaan is puur mentaal, maar kan op fysiek vlak ook iets positiefs opleveren.

Mariska schreef van de week op haar blog dat ze elke dag wil gaan mediteren. Ik reageerde op haar blog en zei dat ik wekelijks mediteer tijdens de yogales, maar verder niet, terwijl het eigenlijk wel goed voor me zou zijn. Mariska vroeg mij daarop of ik het ook niet wilde gaan proberen en zo samen met haar de uitdaging aan zou gaan. Omdat ik dus best van uitdagingen houd en het zeker geen kwaad kan om te mediteren, zei ik haar dat ik zeker mee doe.

Mediteren, ik vond het altijd wel een beetje zweverig klinken. Inmiddels weet ik wel beter, je kan het zelf zo zweverig maken als je zelf wel. Eigenlijk neem je gewoon even een moment de tijd voor jezelf. Je pakt even de rust om te voelen wat je voelt en even alleen met jezelf bezig te zijn. Dit kan je een half uur doen, maar ook voor enkele minuten. Je kan je op je ademhaling richten, maar ook luisteren naar muziek of een begeleide meditatie. Je hoeft niet per se in de kleermakerszit te zitten,  maar kan een houding aannemen waar jij je prettig bij voelt. Daar draait het eigenlijk om, dat jij je er prettig bij voelt.

Zelf had ik al een aantal mediatie-apps op mijn telefoon staan, alleen nam ik maar een enkele keer de tijd om daar echt iets mee te doen. Ik vind het wel fijn om begeleid te worden tijdens een meditatie. Wanneer ik bijvoorbeeld alleen met mijn ademhaling werk, ga ik juist heel raar ademen en dat werkt dus absoluut niet fijn voor mij. Mediatie-muziek vind ik op zich ook wel een fijne manier. Deze manier gebruiken wij vaak tijdens de yogalessen.

Maandag ben ik begonnen met het dagelijks mediteren. Ik ben dus nog maar een paar dagen bezig en kan eigenlijk nog niet heel erg veel zeggen over het volhouden. De eerste dagen ben ik immers altijd zo gemotiveerd dat ik het wel lukt om het vol te houden. Pas na een aantal dagen begint die motivatie weg te ebben en wordt het lastiger vol te houden. Over een aantal weken zal er dus weer een blogje verschijnen met mijn vorderingen. (Of niet, dan weet je vanzelf al hoe laat het is. 😉 )

Wil jij jezelf ook wat meer rust geven, doe dan ook mee!

41 gedachtes over “Een uitdaging: mediteren

  1. Ik ben sinds 1 juni bezig met dagelijkse mindfulness. Het wordt steeds meer vanzelfsprekend, ook omdat ik er niet per se voor ga zitten, maar het toepas tijdens mijn dagelijkse fietstochtje. Succes!

  2. Dit puntje staat al zo lang op mijn to-do lijstje: leren mediteren. Telkens komt het er niet van. Maarja, aan de andere kant is het dan ook de beste tijd om te gaan mediteren. Om tijd te creëren voor jezelf. Toch maar eens mee bezig gaan dus.. Leuke blog heb je trouwens!

  3. Ik ga het vanaf aankomende maandag ook echt een keer proberen. Heb mij aangemeld voor de Oprah en Chopra meditaties. Ben ontzettend benieuwd wat het mij gaat brengen want ik roep het echt al tijden dat ik eens wil proberen.

  4. Leuk dat je ermee bent gestart! 🙂
    Ik heb vanochtend per ongeluk al gespijbeld, maar dat maak ik straks goed met een extra meditatie momentje!
    Heel veel succes en kalmte gewenst. Keep us posted! Liefs, Mariska

  5. Succes! Je kunt het! Ik vind het moeilijk hoor, maar ik doe het vaak tijdens mijn wandeling. Helaas maak ik die wandelingen dan weer alleen als ik in Groningen ben en niet als ik, zoals nu, bij mijn ouders vertoef.

  6. Ik mediteer eigenlijk al dagelijks, maar ik ga maandag net als Anita starten met de 21-Day Meditation Experience. Ik heb deze al drie keer eerder gedaan (met andere onderwerpen) en het is echt een aanrader!

  7. Meditatie is iets wat ik ook regelmatig probeer op te pakken, maar ik vind het nog erg lastig. Vooral ook omdat het mij ook niet lukt om me op mijn ademhaling te concentreren: die wordt dan erg oppervlakkig. Maar zoals jij het beschrijft, probeer ik het ook te doen: gewoon even aandacht voor jezelf en wat je voelt. Misschien toch maar eens proberen om hier vaker iets mee te doen.

  8. Ik heb de app ook geïnstalleerd, paar keer geprobeerd en niet meer verder gegaan. Zo jammer! Op de een of andere manier kan ik de rust niet vinden. Ik ga het zeker opnieuw proberen, het lijkt me enorm fijn!

  9. Ik doe mee (eerlijkheidshalve: ik ben al enkele weken bezig) op een manier die voor mij haalbaar is: na het opentrekken van het keukengordijn en de schuifdeur richt ik mij tot de opkomende zon (al of niet zichtbaar) en ga ik – rechtstaand op blote voeten – op mijn terras een ochtendmeditatie doen. Ik plaatste er vanochtend trouwens een berichtje over op mijn blog (https://vivapo.wordpress.com/2015/07/12/zondag/) samen met het YouTube filmpje (https://youtu.be/930u7AFv5GE) dat ik voor een paar dagen had gemaakt. Het is een filmpje zonder muziek noch begeleiding. Op eenvoudig verzoek bezorg ik graag tekst en uitleg over deze wel heel eenvoudige bewegingsmeditatie.
    Waarom ik echter nu met jullie wil ‘meedoen’? Omdat ik mijn ochtendritueeltje de voorbije dagen enkele keren heb overgeslagen omdat ik een logeetje had, mijn kleindochter van zeven jaar. Eigenlijk vind ik nu een gemiste kans, want ik kan mij voorstellen dat zij dit wel graag zou ‘gezien’ hebben, dat ritueeltje van haar oma en wie weet … wil ze bij een volgend logeerpartijtje wel samen met mij dat ritueeltje doen.
    Misschien lees je hierover meer op mijn blog in augustus!

  10. vroeger hadden wij op school ook van die meditatiemomenten. Ik vond dat heerlijk. Innerlijke rust opzoeken.
    Zou iedereen meer moeten doen in deze jachtige tijden!

  11. Wat goed zeg, dat je de uitdaging aangepakt heb 🙂 Jaren terug in een hele stressvolle tijd heb ik ook een tijdje elke dag gemediteerd. Mij bracht het inderdaad rust, maar ook energie. Was wel fijn. En dan op eens komt de klad erin en nu neem ik het me alleen nog maar voor, maar mediteer zelden of nooit.

Geef een reactie

