Lezen | Verdwenen, ELAIC en Een goede moeder

boekenVakantie van mijn opleiding betekent nog meer tijd om te lezen. Zo ontzettend fijn. Dat ik van lezen houd heb ik al meermalen verteld. Sterker nog, ik zie dat ik eerdere ‘inleidingen’ van blogjes over boeken telkens bijna hetzelfde heb geschreven. Dat ik het fijn vind, dat ik ondanks de drukte probeer om er tijd voor te maken en dat ik alle genres leuk vind maar toch wel het meest van thrillers houd. Grappig dat ik onbewust telkens weer hetzelfde naar voren breng. En ja, nu weer dus. Ik heb weer een aantal fijne boeken gelezen en wil deze graag met jullie delen.

Verdwenen – Lisa Gardner

Eerder las ik al ‘De leugenaar’ van deze schrijfster, waar ik erg blij van werd. Toevallig had ik nog een boek van deze schrijfster liggen (Ik heb ze te leen van iemand) en vol verwachting begon ik dan ook aan dit boek. Het vertelt het verhaal van Pierce Quincy, een voormalig profielschrijver bij de FBI. Hij vindt op een avond de auto van zijn vrouw Rainie in de berm, zonder enig teken van Rainie zelf. Vanwege Rainie haar alcoholprobleem leefden Pierce en zij op dit moment van elkaar gescheiden. Rechercheur Kincaid start een onderzoek naar de verdwijning waar Pierce en zijn dochter en schoonzoon hem bij helpen.
Het boek is echt heel erg spannend, waardoor je het maar moeilijk weg kan leggen. Het verhaal wordt vanuit verschillende personages verteld, waardoor je als lezer meer weet dan de personages zelf. Toch maakt dit het verhaal niet voorspelbaar. Het mooie aan dit boek en ook aan ‘De leugenaar’ vind ik dat de karakters van de personages mooi worden uitgewerkt. Dit maakt het toch net even meer dan gewoon een simpele spannende thrillers.

Extremely loud and incredibly close – Jonathan Safran Foer

Waarschijnlijk klinkt deze titel eenieder bekend in de oren. Niet alleen het boek is razend populair, ook is er een verfilming van het boek gemaakt. Zelf heb ik de film nog niet gezien en had ik tot voor kort het boek nog niet gelezen. Hoog tijd was het dus om hier verandering in te brengen. Het boek vertelt het verhaal van Oskar Schell, een negenjarige jongen die zijn vader is verloren bij de bomaanslagen op 11 september. Hij vindt in de spullen van zijn vader een geheimzinnige sleutel.  Oskar weet zeker dat zijn vader deze sleutel voor hem heeft achtergelaten en gaat op zoek naar het slot waarvan de sleutel zal zijn. Zijn zoektocht brengt hem langs verschillende plaatsen en hij ontmoet verschillende mensen.
Hoewel het verhaal is geschreven rondom een tragische gebeurtenis, is het een erg mooi verhaal. Het is ontroerend om te lezen hoe Oskar zich vasthoudt aan de geheimzinnige sleutel en het geheim dat hierachter zal zitten. Het is duidelijk dat dit zijn manier is om het verlies van zijn vader te verwerken. Bovendien houdt het het verhaal spannend omdat je toch nieuwsgierig bent wat de sleutel nu uiteindelijk zal brengen. Het is mijn inziens echt een boek wat je gelezen moet hebben.

Een goede moeder – Louise Millar

Dit boek vertelt het verhaal van Kate die samen met haar zoontje Jack in Oxford woont. Kate heeft al veel meegemaakt. Zo heeft zijn haar ouders verloren door een auto-ongeluk en is haar man Hugo vermoord bij een beroving. Hoewel Kate probeert om een zo normaal mogelijk leven te leiden met haar zoon, is ze sinds het overlijden van haar man obsessief bezig met statistiek. Zo denkt ze continu na  over de kans dat haar en haar zoontje iets overkomt. Ze is hierdoor overbezorgd en voelt zich niet meer veilig in haar eigen huis. Op gegeven moment komt ze echter Jago tegen, een professor die een boek heeft geschreven over kansberekening. Ze heeft meteen een klik met hem en hij zorgt voor verandering in haar leven.
Ik vind dit echt een geweldig mooi boek. Het is bijzonder hoe goed Louise Millar de emoties van Kate over kan laten komen. Ik kon de angst die Kate regelmatig voelde haast zelf voelen. Daarnaast zit het verhaal goed in elkaar en verloopt het echt heel erg anders dan je in het begin verwacht. De spanning wordt gedurende het boek steeds meer opgevoerd. Echt een fijne thriller om te lezen!

11 gedachtes over “Lezen | Verdwenen, ELAIC en Een goede moeder

Geef een reactie

