#InspirerendGeluk | Veranderingen

InspirerendgelukEerder al introduceerde Saskia het #plukhetgeluk project, waarbij zij wilde dat wij eens keken naar het geluk dat wij al bezaten. Een project waar ik met veel plezier aan mee deed. Geluk speelt immers een belangrijke rol op mijn blog en in mij leven. Saskia vond het inmiddels weer tijd voor een nieuw project rondom geluk en bedacht daarom het #InspirerendGeluk project. Natuurlijk doe ik weer mee! Waarom? Omdat ik het fijn vind om na te denken over geluk en het nog fijner is om dat met anderen te kunnen delen.

Inmiddels ben ik bij opdracht drie van dit project beland. ‘Beschrijf al je positieve veranderingen die je hebben gemaakt tot de persoon die je nu bent. Be the change in the world you want to see.‘ Een onderwerp waar ik wel even over na moest denken en wat eigenlijk te uitgebreid is om in één blogje te beschrijven. Daarnaast besefte ik dat juist ook negatieve dingen bij mij voor een positieve verandering hebben gezorgd.

Zo weet ik nog goed dat ik een jaar of dertien was en er bij mijn neefje van drie kanker werd geconstateerd. In de eerste plaatst leerde ik op dat moment al dat het belangrijk is om te genieten van elke dag, want het leven kan zo ineens voorbij zijn. Gelukkig werd dit mijn neefje bespaard en is hij nu een (zo goed als) gezonde puber. Het maakte wel dat ik graag iets wilde doen voor ernstig zieke kinderen en daarmee is mijn idee om kinderarts te worden ontstaan. Hoewel ik dit doel niet heb bereikt, doe ik nu wel werk waarbij ik kwetsbare mensen op een bepaalde manier tot hulp kan zijn. Dat vind ik echt heel erg fijn.

Waarom het mij niet gelukt is om kinderarts te worden? Omdat ik zelf in de loop der jaren chronisch ziek ben geworden en daardoor niet tot zo’n zware studie en baan in staat ben. Hoewel ik dus al iemand was die het belangrijk vond om zoveel mogelijk te genieten van het leven is dat door mijn eigen ziek zijn nog versterkt. Op gegeven moment raakte ik toch wel in een diep dal. Ik was gestopt met studeren, wachtte (voor mijn gevoel) een eeuwigheid op een revalidatietraject, mijn vrienden hadden mij keihard laten vallen en ik kwam nauwelijks nog buiten de deur. Soms vroeg ik me oprecht af wat het leven eigenlijk nog voor zin had.

Toch startte ik met een revalidatietraject. Ik kwam daar lichamelijk niet eens veel beter uit, maar mentaal wel. Ik besloot dat ik niet bij de pakken neer wilde zitten, maar ging op zoek naar werk en een nieuwe haalbare studie. Ik heb een thuisstudie gedaan, vrijwilligerswerk gedaan, ben weer gestopt met studeren door omstandigheden, maar vooral ben ik ervoor blijven gaan om iets van mijn leven te maken. Ik ging weer leuke dingen ondernemen, maakte nieuwe vrienden en genoot van alle grote en kleine dingen. Het heeft me veel energie, pijn, moeite en doorzettingsvermogen gekost, maar uiteindelijk heb ik nu een leuke baan en ga ik één dag in de week naar school. Ik doe waar ik blij van word en ik ben gelukkig. Een wel heel erg positieve verandering dus.

Daarnaast is het bloggen voor mij ook een positieve verandering. Ik begon er ooit mee om vrienden gemakkelijk op de hoogte te stellen van de ontwikkelen rondom mijn gezondheid. Inmiddels vind ik het bloggen echt heel erg fijn. Ik kan mijn verhaal kwijt en mijn gedachten ordenen. Het levert leuke contacten op en de reacties kunnen mij soms echt tot steun zijn. Ik lees veel andere blogs en leer zo enorm veel over het leven. Ik ben sowieso al iemand die dingen van verschillende kanten bekijkt, maar ik doe dit door het bloggen nog meer. Daarnaast word ik soms geconfronteerd met mijn eigen gedrag en zet het me tot nadenken aan. Over mezelf of over dingen die gebeuren in de maatschappij. Het bloggen levert mij dus echt heel erg veel op.

14 gedachtes over “#InspirerendGeluk | Veranderingen

  1. Leuk project om aan mee te doen denk ik. Het past ook zeker bij je blog! Fijn om na te denken over de dingen die jou gelukkig maken. Zeker als je chronisch ziek bent, leer je het leven waarderen en meer per dag te bekijken. En dat heeft mij ook veel gebracht. Het bloggen is soms echt een spiegel en dat heb ik af en toe ook nodig! En ondanks dat je geen kinderarts bent geworden, ben je wel in staat om mensen te helpen. En dat is toch super fijn! 🙂

  2. Wat mooi geschreven! Het is zeker niet makkelijk voor je geweest als ik het zo lees, maar ik denk wel dat je er steeds sterker van wordt en dat is uiteindelijk belangrijk 🙂

  3. Mooie invulling van de opdracht. Wat fijn dat je kan doen waar je blij van wordt, dat is het allerbelangrijkste ondanks het anders is geworden dan je vroeger gedacht had!

  4. Mooi project vind ik dit. Ik heb er ook al op andere blogs over gelezen. Leuk om op te merken hoe eigenlijk alle ervaringen, ook minder leuke, je leven toch kunnen verrijken doordat je verder ontwikkelt.

  5. Wat goed om te lezen hoe jij ook in staat bent om niet alleen naar de nare kant, maar zeker ook naar de positieve kant te kijken.
    Dat wist ik natuurlijk al, maar in dit blogje bevestig je dit nog eens.
    Geluk is wat je er zelf van maakt, en dat doe je goed

Geef een reactie

