Album #7, een pareltje

album #7Het is een regenachtige, koude novemberdag. In platenzaak North End is het echter warm en gezellig druk. Vol verwachting kijken de aanwezige mensen richting het kleine podium waar vooralsnog alleen twee microfoons te zien zijn. Opmerkelijk, want het zijn toch echt drie J’s die vandaag op komen treden. Het optreden vindt plaats naar aanleiding van het uitkomen van hun zevende album, genaamd 7. Een album dat een simpele naam heeft, maar prachtig is. Al snel wordt het publiek rumoerig en blijken de mannen in aantocht te zijn. Na een korte soundcheck en een slok koffie beginnen zij met hun optreden.

Zeven, of eigenlijk 7, het is een prachtig album geworden. Hoewel je duidelijk de sound van de 3Js herkent is het album toch weer heel anders dan voorgaande cd’s. Bijzonder is dat het album niet alleen op cd is uitgebracht, maar ook op vinyl, iets wat weer helemaal terug van weggeweest is. Een aantal van de nummers op dit album is tot stand gekomen in Los Angeles, in samenwerking met verschillende songwriters.

Het eerste nummer op het album is ‘Levensecht’. Een mooi nummer waarvan de tekst heel erg herkenbaar is voor mij. Het lied gaat over de herkenning die je kan vinden in muziek. Soms lijkt het wel of een nummer je op het lijf geschreven is. Een nummer biedt je troost of je kan er een wijze raad uithalen. Het is mooi wat muziek met je kan doen en daar hebben de 3Js een prachtig lied over geschreven.

Klinken liedjes je herkenbaar in de oren, luister je nu anders dan voorheen
Alle woorden komen door en alles wordt even levensecht

Grenzeloos‘ is een nummer dat heel erg goed aansluit bij de huidige situatie in de wereld. De 3Js schreven dit nummer naar aanleiding van hun bezoek aan verschillende vluchtelingenkampen in Beiroet, in april van dit jaar. Als ambassadeurs van Terre des Hommes kregen zij de kans om deze reis te maken. Ze beschrijven in dit nummer hoe grenzeloos het geluk zou kunnen zijn en dat we ons er bewust van moeten zijn dat wat wij als gewoon ervaren helemaal niet zo vanzelfsprekend is. “Dat kinderen het leven laten als de jouwe rustig slapen gaan.”

Een grens werd een levenslijn, van geluk en gedeelde pijn
Als er een God zou zijn in alle mensen tegelijk

Eén van de mooiste nummers van het album is voor mij ‘Dan ben jij weer hier’. Het nummer gaat over het gemis van een dierbaar persoon die overleden is. Een gevoel dat waarschijnlijk voor iedereen wel bekend is. Soms is die persoon in gedachten weer even bij je. Het nummer raakt mij niet alleen vanwege het gemis van verschillende dierbaren. Het raakt me ook omdat ik weet dat een van mijn beste vriendinnen niet lang meer bij ons zal zijn. De angst, de onzekerheid, het weten dat dit lied binnenkort ook over haar gaat…

Soms als ik wakker lig en kijk naar het sterrenlicht
dan lijkt het of jij naast me zit

Hoewel ik de andere nummers op het album daarmee tekort doe, wordt het teveel om ze allemaal te beschrijven. Stuk voor stuk zijn het pareltjes en door elk nummer word ik op een bepaalde manier geraakt. De teksten zijn prachtig, zoals ik van de 3Js gewend ben. Daarnaast zijn de nummers weer erg divers, van krachtige uptempo nummers tot prachtige ballads. Het enige nummer waar ik wel even aan moet wennen is ‘Gewoon gelukkig’. Het album is dit keer overigens net even wat minder folk en wat meer pop. Iets wat ik persoonlijk niet erg vind. Eigenlijk heb ik maar één woord nodig om het album te beschrijven: genieten!

Genieten was het ook in platenzaak North End, waar de 3Js een aantal van deze nummers akoestisch ten gehore brachten. Doordat het een kleine setting was en het overgrote deel van de aanwezigen voor mijn gevoel echt kwam om naar de muziek te luisteren, kon ik de muziek goed in mij opnemen. Het was echt super om de nieuwe nummers live te horen en even vergat ik dat het buiten koud en regenachtig was. Zo simpel is dan geluk!

Op de website van de 3Js kan je meer info vinden over de 3Js. Het album kan je, al dan niet op vinyl, onder andere hier kopen. Uiteraard kan je het album ook op Spotify luisteren.

20 gedachtes over “Album #7, een pareltje

  1. Oh het is een prachtig album, alle nummers, het mooiste tot nu toe vind ik persoonlijk!
    Voor mij is het nummer ‘de zon komt steeds weer op’ op mijn lijf geschreven, dus herkenbaar zoals in levensecht. Mijn situatie was voor oktober 2014 exact zoals dit is beschreven. ‘Slotconcert’ vind ik ook een heerlijk nummer! Nou ja, ik kan ze allemaal op gaan noemen, gewoon fantastisch! Ik draai het elke dag, thuis, in de auto, op mijn i-podje, krijg er nog even geen genoeg van! Genieten hoor, helemaal waar! XXX

  2. Pingback: Wat is geluk? | Zo simpel is dan geluk

Geef een reactie

